יש פסוק בישעיהו: “רני עקרה לא ילדה” ” ויש עליו במסכת ברכות ביאור מיוחד ונפלא: “אמר לה ההוא מינא לברוריא:… משום דלא ילדה” רוני? אמרה ליה:… רוני כנסת ישראל שדומה לאשה עקרה שלא ילדה בנים לגיהנם כותייכו [=כמותכם]” . אתם מציאות אחרת של אנשים” ורוני כנסת ישראל שאין אצלה לידת ילדים כמוכם. המינים שמוזכרים אצל חז”ל אינם אפיקורסים” אלא הכוונה לנוצרים. בימי רבן גמליאל נתרבו מאוד אנשים מסוג זה” ונתקנה נגדם ברכה מיוחדת” ברכת המינים” כלשון הרמב”ם : “בימי רבן גמליאל רבו המינים בישראל והיו מצירים לישראל ומסיתין אותן לשוב מאחרי השם. וכיון שראה שזו גדולה מכל צרכי בני אדם” עמד הוא ובית דינו והתקין ברכה אחת…”. אין צרה לישראל” מתוך ישראל” גדולה מזו” מאז ועד הנה. על כן “רני עקרה לא ילדה” פצחי רינה וצהלי לא חלה”” שאין לך בנים לגיהנום כמותם. אין שמחה כהתרת הספקות” וביחוד בירור המצבים המיוחדים של יציאה מכלל ישראל. יש חילוק יסודי בין אפיקורסים ובין מינים. אפיקורסים אין להם חלק לעולם הבא” אבל לא נאמר שהם יוצאים מכלל ישראל” חס ושלום.
בגמרא עבודה זרה נמצא דין מיוחד של “מורידין ולא מעלין”. דין זה נאמר על מינים” ולא על אפיקורסים. יש ביניהם חילוק ברור ביותר. מינים הם שיצאו מכלל ישראל” ולא כן אפיקורסים ועוברי עבירה. לצערנו” הרבה פעמים חילוק זה אינו מבורר” והרי יש לזה נפקא מינה בהלכות ציבור! באופן כללי” מינות היא יציאה מכלל ישראל. לעומתה” אפיקורסות היא חוסר אמונה” מצב שלילי של אי אמונה. הגמרא בקידושין מבררת ש”בנים אתם לד’ אלהיכם” נאמר גם כשיש קלקולים” בין באמונה ובין במעשים ובמצוות. אפילו אם אינם נוהגים מנהג בנים” אפילו אם הם בנים סכלים העושים שטויות” ואפילו בנים “לא אמון בם” רשעים דלית בהו הימנותא [=אמונה]” ואפילו בנים משחיתים העובדים עבודה זרה – לעולם קרויים בנים .