פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הישיבות והשוויון בנטל (2)

הישיבות והשוויון בנטל (2)

מו”ר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ”ל התייחס פעמים רבות ליחס בין לימוד התורה בישיבה לשירות הצבאי. הוא טרח לציין שגישתו העקרונית איננה זהה לזו של חלק מראשי הישיבות” ולכן היה חלוק עליהם גם להלכה ולמעשה. אף שחלפו קרוב לשבעים שנה מאז העלה הרב צבי יהודה לראשונה על הכתב את משנתו בנושא זה” לא פג תוקפה. למשנתו בסוגיה זו יש חשיבות עצומה מפני שעומק המחלוקת בחברה הישראלית סביב סוגיית השוויון בנטל נוצר לא רק בגלל הפערים המעשיים (פטור תלמידי הישיבות מגיוס לצבא) אלא גם ובעיקר בגלל הפערים האידיאולוגיים.
נקודת המוצא של הרב צבי יהודה לנושא זה היא שקיימת מצווה לשרת בצה”ל. המצווה היא מצוות פיקוח נפש והצלת נפשות (= הגנה על תושבי ארץ ישראל)” ומצוות ירושת הארץ (צה”ל הוא ה”כובש” את ארץ ישראל מקרית-שמונה ועד אילת” עבור דרך רעננה ותל-אביב). ומעל גבי זה – מצוות קידוש ה’ של תחיית האומה בארצה. לכן העריך הרב צבי יהודה את צה”ל” חיבב את חיילי צה”ל וגילה חיבה יתירה לתלמידי הישיבה ששירתו בצבא. הוא היה גאה בתלמידיו שלחמו במלחמות ישראל” בין במלחמת השחרור בין במלחמת ששת הימים. הוא לא בז למדי צה”ל אלא ראה בהם תשמישי מצווה.
מנקודת מוצא זו יצא הרב צבי יהודה לדון על היחס בין לימוד התורה בישיבה לשירות הצבאי. אל בני שיחו” ממשרד הבטחון ומצה”ל” שדרשו לגייס את כל תלמידי הישיבות” התייחס בכבוד ולא ראה בהם “קוזקים” שבאים לגזול נשמות טהורות ותמימות” אלא ממונים על קיום מצוות הצלת נפשות כלל-ישראלית ועל מצוות ירושת הארץ. לכן הוא כיבד אותם” האזין לדרישותיהם והדגיש בפניהם שאין כאן “שני צדדים” עם אינטרסים מנוגדים” הצבא יקר לכולנו” וברור לנו ערכו וחשיבותו של השירות הצבאי. אבל כשם שיש לנו אחריות על קיומה הפיזי של המדינה כך יש לנו אחריות על קיומה הרוחני – על “המורל” של המדינה. בניין הרוח במדינה” זהו תפקידן של הישיבות על ידי גידול צעירים בעלי שאר רוח שישתלמו בתורה בין כותלי הישיבה. לכן כשם שהשירות הצבאי הוא אינטרס של כולנו” כך שגשוג הישיבות הוא אינטרס של כולנו “האידיאל וההכרח לגדל גאונים וצדיקים ואנשי חזון גדולים – זהו דבר חיוני לכל העם. זהו הכרח חיים. זהו אינטרס של כל ישראל”. השירות הצבאי הוא צורך של כלל ישראל וגם לימוד התורה הוא צורך של כלל ישראל. ואכן” הישיבות – הן הישיבות הגבוהות והן ישיבות ההסדר – גידלו וממשיכות לגדל תלמידי חכמים מובהקים” שמאירים באור של תורה את חיינו הציבוריים והפרטיים” ומצמיחות חבורה נכבדה של רבנים” ראשי ישיבות ורמי”ם” דיינים ומחנכים” אנשי רוח ומובילי דרך” שבונים את רוחה של האומה ושל המדינה.
לכן קבע הרב שהדבר צריך להתברר מתוך הערכה והבנה הדדית כיצד להגדיר את שני הצרכים – צרכי הצבא וצרכי הישיבה – וכיצד לתת להם מענה נכון. הרב היה רגיל לומר שאין “פטור” גורף לתלמידי הישיבות משירות צבאי אלא רק “דחייה” כדי לאפשר להם להתגדל בתורה. הרב היה מוסיף שאורכה של “דחייה” זו הוא “אישי” לכל תלמיד.
לצערנו” הקול הזה לא נשמע בחלק מבתי המדרש. אין בהם הערכה לשירות בצה”ל” והם אפילו נמנעים מלומר “מי שבירך” לחיילי צה”ל. הם אדישים לשירות הצבאי ולא משמיעים כל אמירה חיובית כלפיו” ולא משייכים אליו כל פן אידיאלי. בחוגים אחדים” הגישה היא שלילית לחלוטין: צה”ל הוא מוקצה מחמת מיאוס” וגיוס חובה לצה”ל שקול לגזירת הקנטוניסטים (יהודים שגויסו בכפייה לכל ימי חייהם לצבא הרוסי בימי הצאר).
היחס המנוכר שמשדרים חלק מהישיבות כלפי השירות הצבאי הוא אחד הגורמים המרכזיים ליחס המנוכר של חלקים רחבים של החברה הישראלית כלפי הישיבות ולדרישה לגייס את כל בני הישיבות. חוסר הערכה מוליד חוסר הערכה נגדי” וחוזר חלילה.
הרב צבי יהודה הצטער מאוד על כך. אבל לא היתה לו ציפייה שראשי הישיבות שהתנכרו למדינה ולצה”ל ישנו מן היום למחר את יחסם אליהם” מפני ש”החזרת צדיקים בתשובה היא דבר קשה”. הרב צבי יהודה סבר שהפיתרון לא יושג בדרך של כפייה. הוא התנגד בתקיפות לכפייה מכל סוג שהוא על הישיבות. הרב האמין שגם ללא כפייה “הענין ילך ויסתדר” (המובאות מדברי הרב צבי יהודה נלקטו מתוך איגרות שהרב כתב ומתוך “שיחות הרב צבי יהודה”).
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן