פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ילדים מיוחדים

ילדים מיוחדים

בפרשת השבוע יעקב נפרד מבניו – שבטי יה. בהתייחסותו לכל שבט הוא רואה בחזונו את ההבדלים הייחודיים ביניהם” תוך ראיית העתיד הוא מתייחס לגדולתם” גבורתם” כישוריהם” חכמתם ויופיים” עושרם” הצלחותיהם וניצחונותיהם… ברוח הקודש הוא מנבא את השפעת כל אחד מהשבטים על עתיד האומה.
כל הורות יש בה משאלות לב כמוסות וצפיות המנבאות את עתידו של הילד. בדרך כלל כאשר הילד מתאים לתכנון ולפנטזיה של ההורה” קל יותר להורים לקבל ולהתיידד איתו” אולם אם הילד אינו עונה לצרכים ולצפיות של ההורים אזי התהליך הנפשי שיעברו ההורים והילד יהיה מורכב יותר.
ילדים במהלך התפתחותם חווים קשיים. לעיתים הקושי גלוי לעין ולפעמים אינו מורגש” הקשיים יכולים להימשך תקופה קצרה או תקופה ממושכת” יש והקושי בולט יותר בהשוואה לבני גילו ויש שלא. ילדים הם שונים ומיוחדים בהתפתחותם ואין האחד דומה לחברו” אפילו בתוך משפחה אחת” ההבדלים גדולים. בחברה” ילדים עם קושי בולטים יותר בגלל הפער שיש ביניהם לשכבת הגיל שלהם” הוא מגביל את התפקוד שלהם ופוגע בדימוי העצמי שלהם.
מי הילדים שמתקשים?
ילדים עם קושי בתכנון והתארגנות – מתקשים לעסוק בו זמנית בכמה דברים ולתכנן דברים מראש. בדרך כלל אימפולסיביים” ילדים עם קצב שונה משל אחרים – איטיים – שיש להם שעון אישי משלהם. ילדים שמתנהלים על פי הנוחות שלהם” ילדים ילדותיים שפועלים עלפי הדחפים שלהם וקשה להם להתאים את עצמם למציאות.
ילדים עם קשיים חברתיים- ילדים שמתאוננים רוב הזמן שקשה להם” שמציקים להם. תגובת ההורים ברוב המקרים נסערת והם מתערבים בצורה קיצונית כדי להפסיק את ההתעללות. התגובות וההתייחסות של ההורים הופכת את המסכנות והחולשה של הילד לכרטיס ביקור” הוא חלש” חסר אונים” מעורר אמפטיה ורצון להגן עליו” גם מרוויח” מוותרים לו והוא מקבל הקלות והתחשבות יתר.
ילדים לחוצים עם דאגנות יתר – אילו ילדים עם רגישות גבוהה שבאופן קבוע הם דואגים” ילדים שהמודל ההורי הוא דאגה מופרזת המעבירה את המסר לילד – שהחיים מסוכנים” וצריך להתגונן. או ילדים שהטילו עליהם אחריות כבדה מעבר ליכולות שלהם הן בגיל והן בחוסן נפשי. ילדים שעברו טראומה לא מעובדת.
ילדים עצובים – רואים תמיד את התסריט הגרוע ביותר. נוטים לפרש מצבים בצורה שלילית” מתקשים לראות אפשרויות אחרות חיוביות” הדימוי העצמי נמוך והם נוטים להסתגר ולבטא את הקשיים שלהם.
ילדים ביקורתיים- ילדים עם בקורת עצמית קשה” עם דרישות קיצוניות מעצמם” ילדים שגדלים בבית בקורתי שהצפיות של הסביבה גבוהות ומלחיצות עד כדי כך שהוא מכשיל את עצמו.
ישנם עוד סוגים שונים של קשיי התפתחות בתחום ההתנהגותי רגשי” בתחום החברתי” הלימודי” והרשימה ארוכה. הקריטריונים לפנות לעזרה תלויים במידת הסבל של הילד” בפערים שנוצרו בינו לשכבת הגיל שלו” בחוסר תפקוד של הילד” במידת החרדה שמונעת ממנו להתמודד וכו’. ככל שמאתרים את הקשיים מוקדם יותר” מאבחנים את הסיבות ומטפלים נכון” כך מקטינים את הבעיה” קשיים שלא מטופלים מגבירים את ההפרעה.
לא פעם פונים אלי הורים עם בעיה מורכבת של ילד רך בשנים והם מרגישים חוסר אונים ויאוש על שלא מצליחים לשלוט בבעיה. צריך להבין שהפעוט עדיין בשלבי התפתחות מאד משמעותיים בחייו” הוא עדיין לא עיצב לגמרי את אישיותו” והתערבות נכונה עם אמונה חזקה ביכולת ההורים ובתפקיד ההורי יש בה כח לשנות ולנתב נכון את התנהגות הילד.
על התמודדות הורים עם קשיים בהמשך.
בקרוב תיפתח סדנא להורים בנושא הדרכת הורים עם בעיות התנהגות של ילדים.
לרישום במייל
hadasage@walla.com

תגיות: ילד מיוחד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן