פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > נרגילה – שאננוּת או חוסר מודעוּת?

נרגילה – שאננוּת או חוסר מודעוּת?

סיפור א’: ליל ל”ג בעומר” נגמרה הפעולה ליד המדורה” המדריכים עזבו ונותרו החניכים” אחד החניכים מוציא נרגילה…
סיפור ב’: ליל שבועות” השעות הקטנות של הלילה” קבוצת בני נוער” בנים בנות” בגיל 13″ יושבים בפינה צדדית רחוק מעיני המבוגרים” ומעשנים נרגילות…
סיפור ג’: “יעקב” מה האגרטל הזה עם הצינורית המונח על המדף בחדר שלך?” “אימא” זו מזכרת מהמזרח הרחוק. יפה” נכון?”. “אז מדוע מידי פעם איני רואה אותו על המדף?! היכן אתה לוקח אותו?”.
מאמר זה איננו מיועד לבני נוער” היודעים מהי נרגילה ועושים בה שימוש” אלא להורים שלא גדלו על הנרגילה וסבורים שהיא קישוט נאה או מכשיר אקזוטי לפיזור ריחות נעימים.
קצת נתוּנים: הנרגילה היא כלי לעישון טבק. יש בה צנצנת לאחסון מים” וצינורית עם פיה שדרכה שואפים את הטבק לריאות. היא משמשת בדרך כלל לעישון תערובת של טבק עם תמציות פירות ודבש” ולעיתים גם לעישון סמים. מקור התערובת הוא ממדינות ערב או מהרשות הפלסטינית” לכן אין פיקוח עליה.
בגלל ריח הפירות הנעים ששריפת התערובת מפזרת באוויר” נוצר הרושם שמדובר באחד ממוצרי הבריאות המומלצים. אבל” כאמור” התערובת מכילה טבק” ניקוטין” זפת (חומר מְסרטן)” ועוד כל מיני חומרים מזיקים. יש הסבורים בטעות שהעשן מזדקק כשהוא עובר דרך המים. אבל זוהי טעות. כל החומרים המזיקים מוכנסים לגוף. יתרה מזו: מתברר שהלחוּת שנוצרת בגלל המים מקלה על העישון ומאפשרת לשאוף את העשן בכמות גדולה” מלוא הריאות. שאיפה אחת מנרגילה שקולה לכמה שאיפות מסיגריה!!! עישון נרגילה מזיק מצד עצמו” וגם מרגיל לעישון סיגריות וסמים.
מדוע בני נוער מעשנים נרגילה? הנרגילה היא זמינה” ומחיר התערובת זול. הסיבה העיקרית היא אופיו החברתי של עישון הנרגילה: מעשנים נרגילה בקבוצה” מעבירים את הפיה מאחד לשני. קיימת תחושת של ב”יחד” (“השתייכות קבוצתית”)” פריצת גבולות משותפת (“גונבים ביחד את הגבולות”). מתוך מחקר סוציולוגי מקיף (של ד”ר ליאת קורן) על עישון נרגילה בקרב מתבגרים עולים הממצאים הבאים: “האווירה הרגועה יוצרת חלל המאפשר הנאה” יצירת חברוּיות” פורקן מתחים” בריחה ממטלות היום ומדאגות ומגדירה תחום מרחב פרטי. אבל היא גוררת חציית גבולות” מעודדת התנהגויות העזה” תורמת לירידה במעצורים חברתיים” למריבות עם ההורים” לתפקוד לקוי בבית ספר” להיתקלויות עם המשטרה” לוונדליזם ולאלימות. סיפורים על ‘מגביות’ שנערכות לצורך העישון” הסתרה מההורים” החבאת הנרגילה מחוץ לבית” עישון במקומות אסורים והיגררות לשימוש בסמים… מעשני נרגילה מדווחים על מצב בריאותי פחות טוב” תחושה שלילית של אושר” תחושת נמוכה של סיפוק מהחיים וסימפטומים גופניים ונפשיים שליליים גבוהים יותר ביחס למתבגרים שאינם מעשנים נרגילה. כמו כן מעשני נרגילה מדווחים על תחושת בדידות חזקה יותר ביחס למתבגרים שאינם מעשנים נרגילה…”.
והיכן ההורים? אולי הם אינם יודעים” אינם מכירים” אולי הם אדישים ושאננים. חלקם רואים בעישון נרגילה בילוי מתאים לנוער מתבגר. ההורים חייבים להתעורר מתרדמתם ולשוב לתפקידם החינוכי. בכל בית צריכה להישמע הנחייה חינוכית ברורה: כשם שאין מעשנים סיגריות” כך אין מעשנים נרגילה. נרגילה המונחת על מדף בבית איננה מזכרת אלא כלי מסוכן” והתערובת של הנרגילה איננה סוכריית טופי אלא טבק המזיק לבריאות. גם בתנועות נוער – אין לאפשר עישון נרגילות. זה לא בילוי מבוקש ומעורר עניין התורם לגיבוש הקבוצה” אלא תופעה שלילית שחייבים להילחם נגדה בכל הכוח ולא לאפשר את קיומה בתנועת נוער המחנכת לאידיאלים.
(מידע רחב על הסכנות הבריאותיות של הנרגילה והשפעותיה השליליות על בני הנוער ניתן למצוא http://cms.education.gov.il/educationcms/units/shefi/samimtabakalcohol/tabak/ishunnargilot.htm
אתר שפי”נט. חיפוש: עישון נרגילה. ושם: “עישון נרגילות”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן