פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > משבר הצניעות – תגובות

משבר הצניעות – תגובות

במאמר על “משבר הצניעות” שהתפרסם לפני שבועיים היתה קריאה לנשים חכמות להיכנס לעובי הקורה. להלן לקט מתוך תגובותיהן של אימהות ומחנכות. לעיונכם.
א. כיצד בן/בת עומדים חזקים בפני שכנוע על סמים/שתיה או כל לחץ חברתי אחר” מנין להם הכוחות? – התשובה היא” שילד שמרגיש בטוח במקומו” בעל משמעות ובטחון עצמי” יכול לעמוד מול לחצי החברה. כלומר” אחד שיש לו “אינטליגנציה רגשית”. כתוספת יהודית – בטחון בה’ ובטוב עולמו. כמו תינוק שנשען על הביטחון שאימא נמצאת לצידו ולכן מרשה לעצמו לנסות ללכת.
לפני כעשור התחיל מהפך ששינה את פני החברה הדתית וזכה לגושפנקא ממנה. השינוי הזה הוא יציאת האישה מהבית והפיכת ילדינו לא רק לילדי מפתח” אלא גם לילדים שצמאים למשמעות” תשומת לב ואהבה. יגידו שהם מקבלים את זה בשבתות” בערבים. אבל אני מסתכלת סביבי ורואה תינוקות בני שלושה חודשים החוזרים הביתה בשעה 16:30″ כשהוריהם כבר עייפים והוציאו את מירב ומיטב כוחותיהם בעבודה. וכדי לפצות את הילדים על החסר” מתחיל הגורם הנוסף שמשפיע לרעה על ילדינו – הפינוק והחומריות כפיצוי. תוסיף לכך שלהורים אין כוח לשים גבולות ואתה מקבל ילדים המשוועים לאהבה ולתשומת לב” רגילים לקבל את כל מה שמבקשים ובעיקר את הנאות החיים.
הילדים האלה יצליחו לעמוד מול לחצי החברה רק כאשר ירגישו שמחים. לכן צודקות המחנכות שאומרות שאין טעם להטיף. זו רק תרופה חיצונית. הלבוש הלא-צנוע הוא סימפטום. אין צורך לצעוק על צניעות אלא להוסיף אור – לעזור לבת לקבל בדרך חיובית את הרגשת הביטחון ואת תשומת הלב. ואז היא לא תצטרך ולא תחפש את תשומת הלב שהיא מקבלת מאחרים דרך הופעתה החיצונית.
ב. כמוזכר במאמר” ההתמקדות בנוחות עם הגוף משמשת כסיבה מדוע לא להתלבש כהלכה. זהו רק קצה קרחון למציאות הרווחת” שיש לה גם היבטים חיוביים” אפילו מאוד” של הקשבה למי שאני” למה שנוח לי. דא עקא” שכשהדבר עומד בסתירה לקבלת עול” קיים טשטוש גדול מי במרכז: אני או ה’? הלגיטימציה הגדלה והולכת ל”אני” במרכז” בפרט ה”אני” הנשי” מונעת על ידי הרגש” על ידי החוויה הגופנית. לא זו אף זו: ההכנעה הפשוטה” הנקיה” לבורא עולם ולתורתו” מתפרשת על ידי הנוער כמסכנות וכחיים בוויתור מתמיד. את מקומה תופסת בקשת הזרימה” החיות” הבחירה איפה לשים את הדגש בעבודת ה’ שלי” לא כמחויבות כוללת.
רואים אפוא תמונה מבלבלת: בנות לבושות בלבוש מאוד לא-צנוע מתפללות מנחה” שרות שירי ערגה להשי”ת בכיסופים ובגעגועים” באריכות ובמחוות” כי “מרגיש להן נכון”” “זורם להן”” “מדויק להן”. הלבוש הנוח תואם את בקשת ה”WELL BEING” (להיות בטוב ובשלום עם עצמי)” ואינו סותר את מה שמרגיש להן נכון להעמיק בלימוד וברוחניות” אפילו בתפילה. שומעים זאת כל כך הרבה: “זו “רק” חיצוניות” “בבקשה לא להחפיץ אותי”(!!). בבקשה לקבל אותי כאדם שלם” שצניעות אינה בראש סדר העדיפויות. “קשה לי” לא נוח לי” ולך לא קשה לא לדבר לשון הרע??” הן שואלות… ומתבלות טיעוניהן בנגיעה פוסטמודרניסטית: “יש מורכבות” אין שחור לבן”. הפער בין דור המחנכים מהדור שלנו” שגידל את עצמו ואת ילדיו/תלמידיו הבוגרים בדרך של לימוד עומק” של שמיעה וציות” שאינו מבין איך אפשר לא להישמע להלכה” לבין המחנכים של היום הנאלצים “לבלוע” את התופעה כדי להישאר בקשר עם הנוער – גדל בצעדי ענק.
המנעד העצום של סגנונות הלבוש המקובלים על נשות המגזר (כולל גודל כיסויי ראש” עם או בלי שרוולים” שקוף” צמוד” מחשוף” מכנס רחב” צר…) רק הולך ומעצים את תסכולנו מכך שאינן רואות בהלכה חיוב” ואת עלבונן של הבנות ש”אין רואים אותן” אם מעירים להן.
נראה כי צריך להביט אל סוגיית הצניעות כחלק מתופעה גדולה הרבה יותר” של בירור היחסים עם הקב”ה ולחפש דרך להגיע קודם כל אל ליבנו” ומשם אל לב הבנים והבנות. לחתור אל לב הקשר הזה בלימוד ובחוויה מגיל צעיר מאוד” המנכיח את אהבת ה’ אלינו” ואת קיום התורה בעומק מתוך קבלה עמוקה של תורה שבכתב ותורה שבעל פה לדקדוקיהן. הלוואי ונשכיל לבנות קומה שלמה של חוויה רגשית ונפשית עמוקה של קירבת ה'” של איתהפכא ולא רק של איתכפיא. שנזכה להיות צינור נכון ומדויק להביא גאולה גדולה. “תקע בשופר ג ד ו ל לחירותנו” (ע”פ מאמר הרב “שני שופרות”). חשוב לציין שהעמדת הדרישה הפנימית לביטוי עצמי מעל לציות לדרישה האלוקית מאשרת ומעניקה לגיטימציה לתחושת החופש” השחרור וההנאה מתחושת המשיכה מבני המין השני. “אם יש להם בעיה – שיסתדרו. לא על חשבוננו. אם הם תאוותנים/סוטים שיטפלו בעצמם”. ערבות הדדית ואחריות לזולתנו מול הקב”ה תתחולל רק כשקבלה אמיתית של עול מלכות שמים תיבנה בעומק” ונחוש אושר וקירבה תמידית וחיה של ה’ בתוך חיינו ממש.
ג. בסניף או בסמינריון אוהבים לדון האם האדם הוא חכם או טוב לב” על קיום תרי”ג מצוות ועל כוונה בתפילה. אבל לאחר שהדיון הסתיים” והבת חוזרת לחוג חברותיה” הדבר שקובע את מעמדה” לצערנו” הינם הבגדים שהיא לובשת” צורת הדיבור שלה” האם יש לה חבר” האם היא נכנסה להדרכה וכו’.
לא ברור מה הסיבה למשבר” אך יתכן שזה קרה עקב חוסר בירור עמוק ונוקב לפשרה וסיבותיה של הצניעות. כאשר אם מחנכת את בתה בנוסח “למה את לא הולכת צנוע”” זה לא משפט בונה ולא מחנך. כאשר מחנכים בת בבית הספר שתלך עם חצאית ארוכה מכיוון שזה יותר צנוע ומכסה” זה לא מספיק עמוק ויסודי. הבת אינה יכולה להבין את חשיבות הדבר. חשיבתה ותפיסתה נשית ולא גברית. האם חשבנו כיצד להעביר את הנושא דרך תפיסה נשית יהודית” האם בדקנו דרכים להעביר את המסרים בצורה מעוררת הזדהות והבנה” האם השקענו מספיק לימוד ותפילות בנושא החשוב הזה? הדור השתנה ומשתנה מאוד מהר” האם אנחנו שינינו משהו בצורה הלמידה והגישה אל הנושא? כשם שאנו מעבירים מסרים חשובים על נזקי האינטרנט וכו’ חשוב להעביר גם מסרים על נזקי ההשתעבדות לדברים החיצוניים. יתכן שהציבור היקר והקדוש שלנו” לא עבר בירור יסודי ועמוק לפשרה ומהותה של הצניעות” לא היו מספיק נשים שדיברו על הנושא מקרוב ממש ממש…
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן