יש כמה גדולי ישראל קדמונים” חכמי קודש” המבארים שכל החטאים שבעולם אינם יכולים לפגוע בנשמה. הנשמה היא “בת מלך”” שמימית” לכן אנו אומרים בתפילה “נשמה שנתת בי טהורה היא”. וגם עכשיו” כרגע” טהורה היא על אף כל החטאים. כאן אנו מגיעים לבירור מונחים ולהגדרות המפורסמות: הנפש היא הצד התחתון של גילוי החיוניות במובן הפסיכו-פיסיו-ביולוגי. למעלה ממנה” הרוח” שהיא האמצע בין הנפש לבין הנשמה. ולמעלה: הנשמה היא בת מלך שמימית. חטאים יכולים לפגוע בצד התחתון” בנפש” ולפעמים ברוח” אבל לנשמה אינם מגיעים. טהורה היא” שמימית” “חלק אלוה ממעל”.
כך הוא באופן אישי פרטי” וכעין זה בכלל ישראל: נשמת האומה. כשיושבים ביחד ומסתכלים אחד על השני” רואים את הגוף” הצד החיצוני. אבל יש גם משהו בתוכֵנו” שהוא האדם האמיתי. הנשמה היא עצם האישיות. יש משהו שמחיה אותנו” קיים ונצחי” עילאי אלוהי” טהור עליון. כך הוא במובן אישי פרטי ולא פחות מזה במובן של הפסיכולוגיה הציבורית: נשמת האומה. נצח ישראל.
אבל” שוב” סדר הבריאה בעולם” עולם המציאות הממשית שלנו” הוא שהנשמה תתגלה בגוף” בעולם הזה. כך צריך להיות באופן אישי אצל כל אחד ואחד מאִתנו” ולא פחות מזה באופן כללי ציבורי. נשמת האומה” הנשמה החיונית שלנו היא דבר ד'” “כי הוא חייך ואורך ימיך” . התורה היא נשמת כלל ישראל. “אשר בחר בנו מכל העמים” – “ונתן לנו את תורתו”. והנשמתיות השמימית הזאת” תורה מן השמים” עניינה להתגלות במציאות הממשית. אור הנשמה” “נר ד’ נשמת אדם” ” צריך להתגלות גם במציאות החברתית והציבורית. אבל לפעמים יש מצבים בהם יש עיכובים בהקרנה הזאת ובהתגלות הזאת” בסידור התורני והמוסרי הפרקטי. הנשמה לא נעקרה” חס ושלום” אבל אור הנשמה מעוכב מלהופיע. אין כאן הכחשת המציאות” אלא עיכובים בהתגלות נורמליות החיים. נצח ישראל ממשיך להיות קיים בכל תוקף” אין להעלות על הדעת שיוכל להשתנות. אבל סדר הבריאה הוא שהנצח הזה עניינו להתגלות בגוף הלאומי” על ידי כל אחד ואחד מאִתנו. במצבים של רפיונות ורשעויות” נשקפת סכנה נוראה. לא סכנת חיים” חס ושלום! אין מה לדבר על כך” בשום פנים ואופן” אבל סכנות בעובדת החיים ונורמליות החיים. במקום “ישא ד’ פניו אליך” – הסתר פנים” התעכבות בשייכוּת האלוהית. אבל אפילו אם הרבה יחידים ירשיעו” לא יוכלו לגרום שינוי במציאות ישראל” ב”ביטוח הלאומי” של ישראל” בנצח ישראל .