פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הגאון חכם צדקה חוצין זצ”ל

הגאון חכם צדקה חוצין זצ”ל

שיירת הרבנים שמנתה עשרה” וביניהם גאוני עולם” עשתה את דרכה לארץ ישראל. בדרך” חלה אחד הרבנים ונאלץ לשוב על עקבותיו. כך” נותרו בשיירה תשעה בלבד. כיצד ימצאו עשירי למניין? עם דמדומי חמה ביקשו הרבנים להתפלל ביחידות” אך חכם צדקה חוצין טען בתוקף: “אנו נעשה את שלנו. נעמוד ונצעק בקול גדול: ‘עשירי למניין!'” וה’ יעשה הטוב בעיניו”. נעמד חכם צדקה חוצין באמצע המדבר והחל צועק: “עשירי למניין! עשירי למניין!” לפתע” נשמע קול בערבית” ומאי שם הגיח אדם לבוש כערבי” ונעמד במרחק מהקבוצה. הרבנים” שביקשו לבדוק אם הוא יהודי” פנו אליו בארמית ושאלו: “דידן?”. ענה האיש: “דידן ודידן!”. שמחו הרבנים שמחה גדולה על הזכות שנפלה בחלקם להתפלל במניין” וחכם חוצין הפטיר: “ה’ יגמור בעדי. אדם חייב לעשות” וה’ עוזר בידו”.
חכם צדקה חוצין נולד בבגדד שבעירק בשנת ה’תרל”ו. בילדותו” זכה לשמוע תורה מהגאון ר’ אלישע דנגור” ובהמשך- מראש כל בני הגולה” ר’ יוסף חיים” בעל ה”בן איש חי”. נודע כבקי עצום בכל חלקי השולחן ערוך” ולאחר שנישא היה ביתו פתוח לרווחה לתלמידי חכמים ולבעלי בתים” להם היה מרביץ תורה במסירות עצומה ולשם שמים. שלוש פעמים בשבוע נהגו ללמוד כל הלילה” לאחר “תיקון חצות” בו קוננו על גלות השכינה. בתלמוד תורה שהקים ר’ צדקה חוצין” למדו למעלה מ- 4000 ילדים מקרא” משנה ותלמוד” על טהרת הקודש. הוא גם נודע כמוהל מומחה” והיה גומע מרחקים עצומים כדי לזכות למול ילדי ישראל ללא כל תמורה.
בשנת ה’תרפ”ו” עלה לארץ עם משפחתו והתיישב בשכונת גאולה שבירושלים” שם הוכתר כראש רבני יוצאי בבל. בין תלמידיו הרבים מו”ר הרשל”צ הרב מרדכי אליהו זצ”ל. בחצר בית הכנסת שהקים “שמש צדקה”” היה זורע חיטים לשם מצה שמורה” חיטים שהיה קוצר בעצמו ומקיים בהם את המצוות התלויות בארץ” בשמחה עצומה. אחר כך היה טוחן את החיטים ואופה מצות עם כל החומרות וההידורים.
חכם חוצין הקפיד כל כך על הגייה עברית נכונה” ואמר שאחת הסיבות שתפילות לא נענות היא שלא הוגים את מילות התפילה כראוי.
כל ימיו היה בבחינת “גדול תלמוד המביא לידי מעשה”. פעם” הוזמן לברית בשבת קודש” במרחק כשעתיים הליכה מביתו. עוד בערב שבת העביר את כלי המילה למשפחה” ובשבת ביקש מתלמידו הגר”מ אליהו זצ”ל” להתלוות אליו. משהגיעו למקום” הבחין חכם חוצין כי בני המשפחה מוטרדים מעט. מששאל” סיפרו לו כי במשפחה יש מוהל” שנעלב על שהזמינו מוהל אחר למול את התינוק. ביקש חכם חוצין לדעת מיהו המוהל” ומיד ניגש אליו ושאלו אם הוא מכיר מישהו שיוכל למול את התינוק כי “אני זקן” באתי מרחוק וידי רועדות. אני חושש למול את התינוק”. המוהל הסכים” כמובן” למול את התינוק” ואף השתמש בכלי המילה של חכם צדקה חוצין. משהסתיימה המילה” שב חכם חוצין לביתו בשמחה עצומה ובישר לאשתו “היום זכיתי לעשות את הברית המושלמת בחיי!”
בערב שבת קודש” ר”ח אדר ה’תשכ”א” נתבקש הגאון חכם צדקה חוצין לישיבה של מעלה. הוא הוספד ע”י גדולי חכמי ירושלים” ונקבר בבית העלמין סנהדריה” הסמוך לשכונת גאולה. זכותו תגן עלינו” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
למה שלא נבוא כמו גבירים? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
“עצמי” – הפסיכולוגי או האמוני? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
התפילה “שלי” והתפילה “שלו” // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
התפילה החיה לאור יסוד העצמיוּת // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן