פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת

מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת

בגמר מלאכת המשכן נאמר “ויעשו ככל אשר צוה ה’ את משה כן עשו”. הפסוק מעורר תמיהה” את המשכן וכליו בנו בצלאל ואהליאב וכל חכמי לב. מדוע אפוא נאמר “ויעשו בני ישראל”?
משיב האוה”ח הקדוש שתי תשובות: א. “הגם שלא עשו (את המשכן) אלא בצלאל וחכמי לב” ‘שלוחו של אדם כמותו’. וכאילו כל ישראל עשו”” וזאת” למרות שבצלאל והאמנים עשו מעשיהם על פי ציווי ה’ ושליחותו” עשו זאת בשם כל ישראל ובהסכמתם. ב. הסבר רעיוני פנימי מחדש אוה”ח בפסוקנו” ומכתירו בכותרת “מחברת הכללות”. את התורה לא ניתן לקיים על אי בודד. קיומה המלא והשלם מתאפשר רק בציבור ובכלל ישראל” בבחינת ‘וייעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם’ (תפילת ר”ה). התורה ניתנה במעמד כל ישראל” ולכל ישראל” ואינה יכולה להתגשם אלא על ידי האומה כולה על כל שדרותיה” ולכל דורותיה. כנאמר (דברים כטי ג) “ולא אתכם לבדכם” אנכי כורת את הברית הזאת… ואת אשר איננו עמנו פה היום”. וכדברי אוה”ח הקדוש: “כאן עשה הכתוב מחברת הכללות בקיום התורה” והראה כי בני ישראל יְזַכּוּ זה לזה. ואולי לזה רמז באומרו ‘ואהבת לרעך כמוך’ – לצד שהוא כמותך” כי בשלומו ייטיב לך ובאמצעותו אתה משלים שלמותך. ואם כן” אינו אחר אלא אתה בעצמך” וכאחד מחלקיך. ובזה מצאנו נחת רוח” כי ה’ צווה תרי”ג מצוות ומן הנמנע שיימצא אדם אחד שישנו בחיוב כולם… וכיצד ישלים היחיד את קיום התרי”ג” והרי הם כנגד תיקון רמ”ח אבריו ושס”ה גידיו” אלא ודאי שתתקיים התורה במחברת הכללות” ויזכו זה מזה והוא מה שאמר הכתוב כאן” ‘ויעשו בני ישראל ככל אשר צווה ה'” כינה לכולם יחד מעשי כולם. הגם שמהם הביאו נדבה” מהם עשו מלאכה” ואמר על כללותם” שעשו הכל.”
והחפץ חיים בפירושו לתורה” מביע רעיון זה בפרשת הנשיאים. פעמיים התנדבו הנשיאים” פעם בתרומת המשכן בה הביאו את תרומתם לאחר כולם” ובפעם השניה בחנוכת המשכן” הזדרזו והביאו את קרבנם לפני כולם. וז”ל: “והנשִאים (בלי יו”ד) הביאו את אבני השהם” והנה כאן בשביל שנתעצלו גרעה התורה את האות י’ ואצל נדבת הנשיאים בפר’ נשא” האריכה התורה בנדבת כל נשיא בפרשה מיוחדת ולא כללה אותם יחד. אם כי נדבותיהם היו שוות. וכל זה בא ללמדנו כמה חביב להקב”ה עניין שבנ”א עושים אותו בחבורה עם הציבור” ואינם מתגאים איש אל אחיו”.
ורק בהתחברות לכלל תושלם אף מעלתם הפרטית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן