“אלה פקודי…” משה נותן דין וחשבון על מלאכת המשכן והשימוש שנעשה בתרומות” על אף שהפסוק מציין כי כל העוסקים במלאכה “באמונה הם עושים”” הקב”ה מעיד על משה “לא כן עבדי משה בכל ביתי נאמן”.
אחת המתנות שהורים יכולים להעניק לילדם זה האמון שלו בעצמו” ההרגשה שהוא בעל ערך עצמי. זהו הבסיס להתפתחות תקינה וטובה. אמון במערכת יחסים מעיד על קשר טוב ובריא בין הורה וילד” הם יכולים לסמוך עליו לגמרי.
אך כשהילד מתחיל לשקר” להסתיר” או לגנוב” כיצד ינהג ההורה” יפסיק להאמין בילד? קשה להורים כשהילד פוגע באמון שלהם” הם מוכנים כל פעם להתחיל מחדש ולנסות שוב לבנות את האמון שנסדק. אך ברוב המקרים עומד ההוראה שוב בפני תחושת אכזבה ועימותים בלתי פוסקים ולא יעילים.
השקר מכניס את ההורים לתחושת כישלון ואכזבה” חוסר אונים ובלבול. גם אם ינסו להדגיש את עמדתם בצורה הכי נחרצת ש”אסור לשקר”” אין זה מופנם” לעיתים מחריף את הבעיה ומעמיק יותר את הקרע עם הילד. הורים מוכנים שהילד יהיה פתוח” ישר וכן” ויספר את הגרוע ביותר” העיקר שלא ישקר. הם חווים זאת כפגיעה אישית.
הילדים מצדם מגלים את היכולת לשקר. חלק מההתפתחות הקוגניטיבית היא שהם מבינים שמחשבותיהם נסתרות מאחרים. ככל שהם מתפתחים הם מגלים שיש דברים שכדאי לשמור לעצמם” זוהי יכולת והבנה שעוזרת לילד להשתלב בחברה. ילדים לומדים לשקר כשהם מגלים שזה משתלם להם.
הורים רבים משננים “בבית שלנו לא משקרים”” ואינם מבינים מאיפה הילד למד לשקר. הפחד שלהם הוא שהילד יתרגל לשקר כדי להשיג את מבוקשו. תפקיד ההורים למנוע הרגלים שעלולים לפגוע בהתפתחות הערכית מוסרית וחברתית של הילד.
בגיל ביה”ס ילדים מבחינים בין שקרים חמורים יותר ופחות. מתחמקים מהכנת שעורי בית” מה שיוצר פערים לימודיים” ולפעמים המעגל שמזין את עצמו. הם יסתירו ספרים ומחברות ובמקרים חמורים “יאבדו ” אותם. הם ישקרו כדי להתחמק מעונש. במקרים רבים” ככל שהסביבה מבקרת וחושדת” ההסתרות והשקרים הופכים להיות קשים יותר – הנטיה לשקר מתחזקת ועלולה להתבסס בנפש הילד. ויותר מכך” ככל שהוא ירגיש מותקף הוא ינתק את עצמו ולא יאפשר להתקרב ולגעת בו רגשית. השקר הופך להיות סוג של הגנה. תחושת ריחוק מצד ההורים ובדידות מצד הילד.
הטיפול בנושא קשה ודורש עקביות” התמדה ואמונה חזקה שזה ישתנה.
איך מתמודדים עם הנושא בהמשך.
Hadasagehali @gmail.com