פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > אסיפת הורים (א)

אסיפת הורים (א)

מאמר זה נכתב לפי בקשתם של הורים ושל מורים לקראת אספת ההורים הקרובה. מורים ביקשו ממני להעביר מסר להורים” והורים – למורים. המסרים שונים אבל משלימים אלו את אלו.
א. אל ההורים”
ההורים מצווים מן התורה לחנך את ילדיהם. מערכת החינוך הממוסדת שבה לומדים הבנים והבנות איננה פוטרת את ההורים מאחריותם החינוכית. האחריות החינוכית נשארת אצל ההורים. על פי ההגדרה ההלכתית” המחנך הוא שליח של ההורים” הוא ממלא שליחות חינוכית עבור ההורים. להגדרה זו כמה השלכות:
א. כל העשייה החינוכית של המחנכים והמורים המקצועיים” בין קטנה ובין גדולה” היא “חסד” להורים” לכן הם חייבים בהכרת הטוב למורים. הכרת הטוב היא חובה מוסרית” מצד מקבל הטובה” גם כאשר הטובה היא חד-פעמית. ב”טובה” מתמשכת” יש להכרת הטוב תפקיד נוסף: לחזק ולעודד את מעניק הטובה. אמירת תודה למורים מחזקת אותם בעשייתם החינוכית. לא רק שאינם מלקקים דבש” אלא נדרשים להתמודד עם משימות חינוכית מורכבות” כגון: חומרי לימוד מסובכים” כיתה הטרוגנית” תלמידים מאתגרים” ועוד. הם זוכים לעידוד מצד הממונים עליהם (הנהלה ופיקוח)” אבל תרומת עידוד זה איננה משתווה לתרומה של “יישר כוח” מרגש שאומרים הורים למורה של ילדיהם. אספת ההורים היא הזדמנות מתאימה להכיר תודה למורים.
ב. האחריות החינוכית של ההורים מחייבת אותם לבדוק כיצד שליחותם מתבצעת באמצעות המורים. עליהם להתעניין אצל שליחיהם הנאמנים כיצד מתבצעת השליחות. זהו תפקידה של המרכזי של אספת ההורים.
ג. כשם שלהורים חשוב לשמוע מהמורים כיצד הם מעריכים את ההתקדמות הלימודית והחינוכית של בנם/בתם” כך חשוב למורים לקבל משוב מההורים על מנת לשפר את מה שנדרש. תלמידים רבים מהססים לפרוס בפני המורה את קשייהם הלימודיים או להתלונן לפניו על התקשורת הבעייתית ביניהם. קל להם יותר לשתף בכך את הוריהם. חשוב למסור את המידע החיוני הזה למורה. אם הבן משתעמם בשיעורים או מתקשה בהבנתם” ניטיב למורה אם נדווח לו.
ד. בית הספר ממלא גם פונקציה חברתית חשובה עבור ילדינו. הם נהנים בו מחברה תוססת של בני גילם” לומדים כישורים חברתיים ומפתחים אותם לקראת העתיד. חשוב שנושא זה יעלה בשיחה עם המחנך” וחשוב שההורים ישמעו וישמיעו.
ה. בנינו לא לומדים אצל המחנך בלבד אלא אצל כל המורים המקצועיים. המורים המקצועיים שותפים להוראה ולחינוך של ילדינו. יש סיפורים לרוב על מורים מקצועיים שהיוו דמות משמעותית ומרכזית עבור נער מסוים” האירו לפניו את הדרך והשפיעו על עיצוב אישיותו לאורך ימים. לכן” גם אותם רצוי לפגוש” ולא לדלג עליהם.
ו. אף שאסיפת ההורים היא אירוע החוזר על עצמו פעמיים בשנה לאורך כל שנות הלימוד (מכיתה א’ עד כיתה י”ב) היא איננה טקס” והשתתפות בה איננה מטעמי נימוס בלבד. לכן” לא באים אליה על מנת לסמן V בלבד. הורים הלחוצים בזמן” המגיעים לדקות ספורות על מנת לצאת ידי חובה” עדיף שלא יבואו כלל אלא יקבעו מבעוד מועד תאריך חלופי למפגש עם הצוות החינוכי.
ז. כמספר התלמידים בכיתה” כך מספר ההורים המבקשים לפגוש את המורים בערב אסיפת ההורים. היום קצר והמלאכה מרובה” ויש אילוצי זמן. הזמן המיועד לכל הורה הוא קצוב. הורים שכופים שיחה ארוכה על מורה “גוזלים” מזמנם של הורים אחרים. אסיפת ההורים נועדה לפגישת עדכון הדדית קצרה” על מנת לעלות על נקודות שמחייבות חשיבה ותיקון. שיחת העומק כיצד לתקן תיעשה במועד אחר.
ח. גם המורים הם בני אדם ואינם חסינים מטעויות. כשם שהורים עושים שגיאות חינוכיות” כך גם המורים. לכן” אם ההורים סבורים שהדרך החינוכית שהמורה הולך בה מוטעית וגורמת נזק חינוכי לבנם” מותר ואף חובה להעיר לו על כך. מותר להשמיע ביקורת” אבל מתוך נימוס וכבוד. נקודת המוצא צריכה להיות שכוונתו (של המורה) רצויה” גם אם לדעתנו אין מעשיו רצויים. ולכן הוא ראוי להערכה על מאמציו אף שאינם נושאים פרי. עלינו לזכור שבחינוך איננו עוסקים בפלסטלינה אלא בנפשות. הנפשות שונות זו מזו: יש שוני בין נפש המורה לנפש התלמידים” יש גם שוני בנפשות התלמידים עצמם. לכן” הכימיה בין המורה לתלמידי הכיתה איננה מובטחת. משום כך” קשיים הם טבעיים” ואינם בהכרח באשמת התלמידים או המורה. לכן הביקורת מוצדקת רק כל עוד היא איננה שיפוטית אלא מבקשת עצה לשיפור ולתיקון.
חלקו השני של המאמר – “מסר ההורים אל המורים” – בשבוע הבא.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן