הרב ערן טמיר
אנו אוהבים לענות על שאלות” למצוא פתרונות לכל הספקות” שהרי אם לא תתורץ כל קושיה נישאר בחסרוננו ובמבוכתנו. פעמים רבות אנו אף רוצים שהפתרונות יהיו מהירים ומידיים” התשובות תהיינה חד משמעיות” מה שאולי מרגיע מאוד את הנפש אך משאיר את מבוכתנו עם מענה חלקי” שטחי” ופעמים אף שקרי. יש לנו הרבה שאלות. ובודאי שהשאלות הולכות ומתעצמות ביחס למאורעות הסטוריים קשים” נוראיים ומפליאים שהקיצוני שבהם הוא השואה.
ודאי כאנשי אמונה” המאמינים בהשגחה אלקית מדויקת” אנו מבינים ויודעים שהשכל האנושי המוגבל שלנו לא יכול להבין את סודה. על כן” עלינו להתרגל לא להיבהל מקושיות” ואדרבא” ככל שהקושיה קשה יותר על משמעויותיה והשלכותיה” כך עלינו להזדעזע ממנה” להיטלטל באמצעותה” ולא לדלג על אף צד בהבנת והרגשת עומק השאלה” גם אם לא נמצא לה פיתרון. וכך כתב הרב קוק (עין איה שבת א” פ”א פס’ נט) ביחס לחשיבותה של השאלה וכל כובד משקלה על נפש האדם: “הפליאות המזדמנות על חוקי ההשגחה… מוכנים בהשגחה נפלאה על פי סדרי החכמה האלוקית שעל ידה מתרומם האדם לבינה יותר גבוהה מההבנה השטחית… אמנם כדי שתעורר הפליאה את כוח החושב ורגשות הלב באופן מלא… צריך שתהיה הפליאה הולכת בכל תוקפה ומשרטת שרט גדול בנפשות רבות. וכשתפעול בכל תוקף לזעזע את המון כוחות הנפש” אז ורק אז” תתקבל בכל כוח האמת הברורה כשתבוא לפתור את השאלה המסובכה… ולפי הערך של גדולת הפעולה הצריכה לבוא על ידי הפתרון האמיתי כשיתגלה בעולם” כן צריך שיגדל כוח הזעזוע של חסרון הידיעה של המבוכה הנוראה לפני התגלות מאור האמת”.
לפעמים היחס הנכון אל השאלה” עיכולה והפנמתה” מאפשר את עומק הפתרון. אך פעמים כגודל הסוד האלהי” אנו נשארים גם ללא פתרון. וכאן מתגלה האמונה המיוחדת של ישראל” הבאה לידי ביטוי במצבי קצה אלו. וכפי שכתב הרב קוק (עו”ר ב סא) “החכמה האלקית העליונה שבה” ורק בה אור האמת מופיע” עומדת למעלה מכל ערכי חכמה שלנו… שאנו רואים שנעשים לפעמים גם על ידי דברים שהם לגמרי היפוך השכל והיפוך ההגיון… וכן הוא גם ביחס לערכים של טוב ושל רע… וזהו דבר המלמד על הכלל כולו לרומם את כל ערכינו כולם ביחס לחכמה ולטוב לרום העליון” ולהיות בזה מתעלים ומתרוממים על כל המעשים וחוסים בשם ד’ מגדל אשר בו ירוץ צדיק ונשגב”.
במהלך השנים לאחר השואה ניסו להינתן הסברים שונים לסוד ההשגחה האלקית בשואה” אך אין ספק שהתשובה העמוקה ביותר ניתנה” וניתנת עד היום על ידי אצילותם האמונית השותקת של קדושי השואה הי”ד” ולהבדיל של ניצולי השואה החיים בקרבנו שלעתים חושפים טפח מעומק אמונתם ועוז גבורתם” שלנו אין שום יכולת להבין…