פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הגאון הרב יוסף דוב סולובייצ’יק זצ”ל

הגאון הרב יוסף דוב סולובייצ’יק זצ”ל

הידיעה בדרך כלל והכרת עצמנו בפרט” נרכשת לא רק על ידי מציאת תשובות הגיוניות” אלא גם על ידי ניסוח שאלות הגיוניות” אפילו אין עליהן תשובה. השכל האנושי”יש לו עניין בחקירה כנה של סתירה שאינה ניתנת לפיתרון” והמובילה ליאוש אינטלקטואלי ולענוה” לא פחות מאשר הוא מעוניין בפיתרון אמיתי ואובייקטיבי של בעיה סבוכה” המעורר שמחה והמגדיל את ההחלטיות והתעוזה האינטלקטואליות.” (מתוך “איש האמונה הבודד” ).
הרב יוסף דוב סולובייצ’יק” נולד בשנת ה’תרס”ג בפרוז’ני שבבלארוס” לאביו הגאון הרב משה סולובייצ’יק” בנו של ר’ חיים מבריסק. מצד אמו היה דור חמישי לנצי”ב מוולוז’ין. בילדותו” הרבה ללמוד עם רבו החסיד את ספר התניא. ואז החליט אביו ללמדו באופן אישי. הרב סולובייצ’יק מתאר את הרושם הנפשי הכביר שניטע בו” כאשר האזין ללימודו של אביו. “אבא מרי דיבר תמיד על אודות הרמב”ם… אני עשיתי אוזני כאפרכסת והייתי מאזין אל דבריו. לא הבנתי אף מילה אחת בנוגע לעניין המדובר” ברם רושם כפול התרקם במוחי התמים והצעיר: א) הרמב”ם מוקף מתנגדים “ואויבים” הרוצים לעשות לו רע. ב) המגן היחיד הוא אבא מרי. לולא אבא מי יודע מה היה קורה לרמב”ם… הייתי מרגיש כי הרמב”ם בעצמו היה נוכח כאן בטרקלין ושומע את דברי אבא…”. לאחר שיישב אביו את כל הקושיות על הרמב”ם” רץ יוסף דוב לאמו ובישר לה: “אמא” אמא! רמב”ם צודק” הוא ניצח את הראב”ד! אבא עזר לו” כמה נפלא הוא אבא!” (מתוך “איש ההלכה”). בצעירותו למד באוניברסיטת ורשה” ולאחר מכן באוניברסיטת ברלין” וסיים כד”ר בפילוסופיה. בברלין התקרב לגאון ר’ יחיאל יעקב וינברג” בעל “שרידי אש”” ולגאון הרב חיים הלר.
בשנת ה’תרצ”ב עבר לבוסטון שבארה”ב” שם נתמנה לרב וייסד את בית הספר היהודי הראשון שנקרא” כצפוי” ע”ש הרמב”ם. בשנת ה’תרצ”ה ביקר בארץ ישראל” נפגש עם מרן הראי”ה קוק זצ”ל” ואף מסר שיעור בישיבת מרכז הרב. בעת המסע היה הרב סולובייצ’יק מועמד לתפקיד רבה הראשי של תל אביב” אך בסופו של דבר לא נבחר. בשנת ה’תש”א” לאחר שנפטר אביו” מילא את מקומו כראש ישיבת רבי יצחק אלחנן” ובמהלך השנים הפך לאחד המנהיגים הרוחניים המובילים בעולם היהודי בכלל וביהדות אמריקה בפרט” והיה מראשי “הסתדרות הרבנים של אמריקה”. בשנים הראשונות היה הגרי”ד סולובייצ’יק חבר ב”אגודת ישראל דאמריקה”” ואף כיהן כיו”ר הועד הפועל שלה” וכחבר במועצת גדולי התורה של אמריקה. לאחר השואה ותקומת מדינת ישראל החליט להצטרף לתנועת “המזרחי”” ואף שימש בהמשך כנשיא התנועה. בדרשותיו ובמאמריו נקט עמדה בהירה ונחרצת ביחס למדינת ישראל.
“כל עצם קיומה של המדינה שייך לייחוד היהודי. מבחינה אנושית חילונית אין כל הגיון לאידיאה של מדינת ישראל – מדינה קטנה שנוסדה כנגד כל חוקי הלוגיקה” ההיסטוריה והפוליטיקה” וגמרה בדעתה להתקיים מול כל האויבים. העולם בצדק לא מבין זאת” ואכן – בלי לחשוב שפועל כאן קולה של הברית היהודית שנכרתה עם אברהם” אי אפשר להבין זאת!” הוא כתב עוד: “אם אני מזדהה כעת עם ‘המזרחי'” שהוא בניגוד למסורת המשפחה שלי” אין זה אלא מפני שאני מרגיש כי ההשגחה פסקה כיוסף נגד אחיו” ושהיא משתמשת ביהודים החילוניים כשליחים לבצע את תכניותיה הגדולות בדבר ארץ ישראל הקדושה. אני גם מאמין” כי לולא “המזרחי” לא היה כעת מקום לתורה בישראל” בניתי מזבח עליו הקרבתי לילות נדודי שינה” ספקות ופקפוקים” אולם השנים של שואת היטלר” תקומת המדינה והישגי ‘המזרחי’ בארץ ישראל – שכנעוני בצדקת דרכה של תנועתנו”. ביום העצמאות ה’תשט”ז נשא נאום בכותרת “קול דודי דופק”” בו מנה אחת לאחת את “דפיקותיו” של הדוד-הקב”ה” על דלת הרעיה-עם ישראל” בתהליך הגאולה. בין השאר אמר: “בעצם ליל בלהות מלא זוועות: מיידנק” טרבלינקה ובוכנוולד” בליל של תאי גזים וכבשנים” בליל של הסתר פנים מוחלט… בליל זה צף ועלה הדוד” האל המסתתר בשפריר חביון הופיע פתאום והתחיל לדפוק בפתח אוהלה של הרעיה הסחופה והדוויה” שהתהפכה על משכבה מתוך פרפורים וייסורי גיהינום. עקב ההכאות והדפיקות בפתח הרעיה עטופת האבל” נולדה מדינת ישראל!”
פעם אחרת דרש: “תשאלוני מה היחס של האורתודוקסיה למדינת ישראל? ודאי שיחסנו הוא חיובי. האם אפשר שיהיה אחרת? איזה יהודי מאמין יכול להיות נגד ישראל? הבה נקבע באופן פשוט: הקב”ה יצר את מדינת ישראל! האם יכול בשר ודם להתחצף ולהתנגד למדינה?!” מתוך כך פנה ליהודי אמריקה החרדים: “עלינו” נאמני היהדות” מוטלת היתה החובה להאזין ביותר קשב ל’קול דודי דופק'” ולהיענות לו באמצעים כבירי מעש”.
בשנת ה’תשי”ט הוצע לגרי”ד סולובייצ’יק להתמנות לרב הראשי לישראל” אך הוא סירב מחשש שייאלץ לעמוד מול לחצים ותכתיבים פוליטיים” שלא יאפשרו לו לפעול באופן נקי מתוך מבט של תורה.
בערב שבת חוה”מ פסח” י”ח ניסן ה’תשנ”ג” נפטר הגאון הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ’יק לבית עולמו. את דרכו הרוחנית והחינוכית ממשיכים מאות ואלפי תלמידיו” בארץ ישראל ובתפוצות” ובפרט חתנו הגדול הרב אהרן ליכטנשטיין שליט”א” ראש ישיבת הר עציון. זכותו תגן עלינו” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
למה שלא נבוא כמו גבירים? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
“עצמי” – הפסיכולוגי או האמוני? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
התפילה “שלי” והתפילה “שלו” // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
התפילה החיה לאור יסוד העצמיוּת // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן