פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > הסוד הכמוס של ההילולא

דף הבית > ל"ג בעומר > הסוד הכמוס של ההילולא

הסוד הכמוס של ההילולא

מזה שנים הרבה” אני שואל את עצמי מה מביא המוני-המונים לכתת את רגליהם לעבר מערתו של רשב”י ביום ההילולא שלו? מה ממגנט את מאות האלפים ומושך אותם להעפיל לגליל? מרבית החוגגים אינם מקובלים הבאים בסוד ה'” אלא “עמך” שאינם יודעים דבר וחצי דבר בתורת הסוד. מובן מאוד מדוע קדושי עליון” שפרשו מההוויה הארצית וצללו בחכמת הקבלה ובספר הזוהר” מסתופפים במירון ביום עליית נשמתו של רבי שמעון בר יוחאי: הם משתוקקים לזכות להארה” לגילויים” להופעות קדושות. הם מכירים את סוד “יום ההילולא”” הם יודעים שביום זה נשמת הנפטר מאירה” והם מקווים לזכות להארות מתורתו של רשב”י ולגילוי סודות נעלים. אבל” מה ההמונים – חסידים וליטאים” ספרדים ו”מזרוחניקים”” דתיים וגלויי ראש” זקנים וצעירים” שאין להם יד ורגל בתורתו של רשב”י – עושים שם? מהו הסוד שהם מבקשים לחשוף? מה מתגלה להם?
למרות שאינני מן העולים למירון בל”ג בעומר” מפני שטלטולי הדרכים קשים עלי” אני מאזין לשידורי הרדיו ממירון על מנת להיות קשור ומחובר. גם מרחוק” דרך הרדיו” אני מרגיש שמשהו מתרחש שם” משהו מיוחד. לא בתחום גילוי סודות התורה – שהרי הסודות אינם עוברים דרך גלי האתר – אלא בתחום “עם ישראל”. ההתקבצות של המוני בית ישראל למקום אחד “לשם שמים” היא תופעה ברוכה שפועלת בעצמה פעולה חיובית. “כל כנסיה לשם שמים – סופה להתקיים” (פרקי אבות). “כינוס לצדיקים – טוב להם וטוב לעולם”.
הכינוס במירון הוא כינוס שבו כל המחיצות נופלות” כל התגיות נושרות. במעגל אחד” רוקדים חסידים וקנאים לצד מסורתיים” כיפות סרוגות (חוט דק וצבעוני) לצד כיפות של ר’ אהרלך (חוט לבן עבה עם פומפון!!). הם אוחזים אלו ביד אלו ורוקדים לפני ה’. החלוקה הסוציו-אקונומית שרודה בנו במהלך השנה עד כדי מחנק (מעמד הביניים” עשירים ועניים) נעלמת כלא היתה. מסתופפים זה ליד זה” גבירים גדולים ש”שווים” כמה מילונים ליד פושטי יד ועלובי החיים” בלא ניכור” בלא חיץ. גם רמת ההשכלה איננה קריטריון. בכניסה למתחם לא עורכים מבחנים מי תלמיד חכם הבקיא בכל מכמני התורה ומי איננו יודע אפילו פסוק אחד” מי חוקר אטום ומי לא טעם מאומה מלימודי הליבה. גם ההשתייכות המפלגתית איננה תופסת מקום” שם במירון. סוגיות העימות המפלגות ומרסקות את החברה הישראלית מונחות בצד לשעה קלה.
שם במירון” כולם שווים. כולם שבים למכנה המשותף הבסיסי” לתשתית” לנקודת המוצא הפשוטה ביותר” ואולי גם העמוקה ביותר – כולם חוזרים ליהדות השורשית” לאמונה בגדולי ישראל” להוקרת התורה” לאמונה בה’. ובמיוחד חוזרים לשמחה ולענווה. כולם תלמידים – תלמידיו של רשב”י” ומבקשים ליהנות מאורו. זהו הרז המושך רבבות אל הגליל. כולם שווים. ואם כולם שווים” אז כולם גם מאוחדים” מאוחדים “לשם שמים”.
ומדוע דווקא ביום ההילולא של רשב”י ולא ביום ההילולא של תנא אחר או צדיק אחר? מפני שרשב”י היה דמות פנימית ועליונה מאוד” רוממה ונשגבה” שרב בה הנסתר על הגלוי. לכן כולם יכולים לחסות בצילה מתוך התבטלות” מבלי להרגיש מאוימים” פגועים וחסרים” בלא רגשי נחיתות. מול הגודל ובפניו כולם שווים ומאוחדים.
חוויה דומה התרחשה בעבר הרחוק בעת העלייה לרגל לירושלים. החלוקה החברתית בין חברים לעמי הארץ” שנתנה את אותותיה בהלכות רבות” נטשטשה בשעת העלייה לרגל. ירושלים עשתה את כולם חברים. הרחק מהגודל” מירושלים” התחדדו ההבדלים בין מרכיבי עם ישראל (חברים לעומת עמי הארץ). קרוב לגודל” בתוך ירושלים עיר הקודש” התגמדו ההבדלים.
העלייה למירון בל”ג בעומר איננה אירוע חגיגי נוסף בלוח השנה היהודי” אלא ביטוי לכמיהה – כמיהה של הנפש היהודית שהתעייפה מכל המיתוגים שהחברה הישראלית נוהגת לייצר ולהדביק לאנשים ולקבוצות; כמיהה של נפש המבקשת להתנער מהתדמית החיצונית שנכפית עליה. זו ערגה למשהו יהודי פשוט” אנושי וטבעי” שורשי” צנוע” המעורר אחווה ושמחה.
לצערי לא אהיה במירון בל”ג בעומר הקרוב. טלטולי הדרכים קשים עלי. אבל” אני שותף לכמיהה. מרחוק” מביתי שבהרי יהודה” אנסה לדלות מאווירת האחווה היהודית הפשוטה של מירון ולהתבשם ממנה.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן