ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: וישלח
פרשה נוכחית: וישב
פרשה הבאה: מקץ
 


לתת

הרב חנוך בן פזי זצ"ל

בגמר מפקד הלויים, נשלם בניין מחנה ישראל "איש על מחנהו ואיש על דגלו", ובמרכזו ארון הברית והשראת השכינה, המכוונת ומדריכה לדרך אשר ילכו בה.
פעמים מתמלאת הדרך במהמורות, ופרשתנו מציינת חלק מהן.
א. שילוח המצורע הנגוע בלה"ר המכרסם בשלמות החברה. ב. גזל שכל כולו אנוכיות ורצון לבלוע את הכול, הגורם לחורבן החברה כדור המבול, "כי מלאה הארץ חמס" ג. פרשת סוטה המהווה פגיעה אנושית בתא המשפחתי המקודש, הבונה את בית ישראל. ד. פרשת נזיר הנקרא חוטא, בעזבו את שביל הזהב המכוון להרמוניה בין גוף ורוח.
כל אלו מעמידים עצמם במרכז, בניגוד לרצון התורה.
באופן מפתיע שיבצה התורה חובת מתנות כהונה ( ה י) בין פרשת שילוח מצורע לבין פרשת סוטה. וכן את ברכת כהנים המהווה את נתינת הכהנים לעם ישראל, לאחר פרשת נזיר (ו כד) . בכך רצתה התורה ללמדנו שאדם הרוצה לעלות במסילה העולה בית אל ולמנוע מעצמו ומכלל ישראל נפילות שבדרך עליו לעסוק בנתינה לזולת לפרט ולכלל.
כי האדם נברא בצלם אלקים, ומהות הצלם היא כוח הנתינה.
ונתינת התורה לישראל התאפשרה רק לאחר שיצרו אחדות שלמה ביניהם כנאמר "ויחן ישראל נגד ההר". ואף ירושלים מסמלת את אחדות העם, כנאמר "כעיר שחוברה לה יחדיו".
מרכזיותה של תורה - הר המוריה, שממנו יוצאת ההוראה לכל ישראל כנאמר "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים". (ועיין אוה"ח פרק ה' פס ט' על מבנה מתנות הכהונה וכן פרק ו' פס' כ"ד על מטרת שלוש הברכות בברכת כהנים).



מאמרים נוספים מעלון פרשת נשא התשע"ד:
לכו ונשובה אל ה' - הרב דב ביגון
ללא חשש נצרות - הרב שלמה אבינר
היחס אל הספרוּת (ב) - הרב אלישע אבינר
מעמד הר סיני - הרב חגי לונדין
נהירו דכל עלמין. - הרב אייל ורד
אמונת חכמים - הרב דוד לנדאו
מה שווה התורה שלי?! - הרב יוני לביא
הרואה סוטה בקלקולה - הרב עזריאל אריאל

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: