פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סדנאות לבניית כוחות הנפש של תלמידי בתי ספר

סדנאות לבניית כוחות הנפש של תלמידי בתי ספר

פרויקט ‘התנערי’
מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה” פסיכיאטר לילד ולנוער ומנהל מכון ‘לבבה’.

בפסח אנחנו כנגד ספירת חסד של אברהם אבינו” מאמינים בתמימות ראשונית של ילד שהכל יהיה בסדר כשנצא ממצרים. בספירת העומר אנחנו פוגשים את הקשיים ואנחנו בדרך של יצחק אבינו מתמודדים עם 100 שערים (50 שערי טומאה ו-50 שערי בינה). בשבועות אנחנו מצליחים לצעוד בעקבות דוד המלך לבנות תמימות שנייה לפי ש’אין חכם כבעל ניסיון’…
בהסתכלות מעמיקה אנחנו חשים שדבר מרכזי מאוד בחברה הישראלית עדיין לא תוקן. 30% מהזוגות עדיין מתגרשים” יש ירידה חדה במספר הפונים למשרד הפנים ולרבנות להתחתן” האובדנות עולה” הדיכאונות והחרדות עולים” יש יותר אלימות וגם 10% מילדי ישראל עדיין צריכים כדור להתרכז…
בשנים האחרונות מורגש שינוי חיובי מאוד במערכת החינוך” מתעסקים יותר עם נושא בניין כוחות הנפש אצל הילדים והמתבגרים” הקלה בבגרויות” התמקדות גם בנושאים כמו הכנה לחיי משפחה” ופיתוח ה’לב לדעת’. כל אלה כיוונים חיובים וצריך לברך עליהם.
חבריי ואני הרגשנו שעדיין חסר דבר מה” עדיין רוב התכניות עוסקות ב’לדבר’. בדור זה יש צורך בשינוי בחוויה. דימוי הגוף לפעמים קטסטרופלי” כאשר הילד חווה בין השאר משפחה מפורקת” והמילים ‘אהבת חינם’ ו’כיבוד הורים’ אינן עומדות מול השטף האמוציונאלי של היום-יום שלו. עדיין התלמידים צופים חמש שעות בממוצע באינטרנט למשל. כמו כן” שמנו לב שלמשל בטיפול הנפשי נחוץ מאוד שימוש בכלים כמו פסיכודרמה” שימוש בכוח הדמיון” עבודה עם הגוף וכד’.
אין עוד מקום רק להגיב אלא יש צורך בבניית אלטרנטיבה אמתית והולמת למשל במקום ההצפה היצרית שהתלמידים חווים דרך המסכים השונים. מחצית מהילדים עדיין נפגעת מהרשתות החברתיות למשל.
גם אין בדור הזה צורך בלהחזיר בתשובה. כי הבעיה איננה ברוח אלא בנפש. ואין כאן עניין של חזרה בתשובה או בשאלה” אלא יש לנסות לבנות מודל שלם ככל האפשר” כי הרי אין ציבור מושלם וודאי יש צורך בחיזוק הצד הרוחני של הצד החילוני בחברה לא פחות מאשר לחזק את החלקים הנפשיים החילוניים של הציבור הדתי. אם כן” יש צורך בהקמת תכנית מקיפה הפונה אל נפש התלמיד מכיתה א’ ועד כיתה י”ב דרך סדנאות שונות.
הקמנו תכנית עם מטפלים מקצועיים המיועדת לכל ילד מכל ציבור. המטרה היא לעסוק בבניין כוחות הנפש של התלמידים” למשל: להעשיר את עולמם הציורי” לחשוב חיובי יותר” לבטא יותר את הרגשות” לתת יותר לזולת” לפתח שליטה עצמית” לבנות עולם יצירתי ועוד. המטרה היא להעצים את התלמיד וזאת” על מנת שבעתיד יהיה בעל” או אישה” טוב יותר” פחות אלים” אוהב יותר” מרוכז יותר” שמח יותר” נותן יותר” מחובר למציאות יותר” אחראי יותר” עם חשיבה בנויה.
למשל אם נלמד את ילדינו שלנו שיטות כמו SOMATIC EXPERIENCE שמלמדות להתחבר אל הגוף מבפנים” ככה יהיו הילדים פחות פוסט טראומתיים לאחר חוויה קשה. אם נגביר את רמת האמפטיה של הילדים” הם יפתחו כנראה אישיות אוהבת יותר. אם נלמד אותם ‘לצאת מהקופסה’ כלומר להיות יצירתיים יותר בחשיבתם ובמהותם כך יהיו פחות יצריים. אם הילדים והמתבגרים יביעו את רגשותיהם טוב יותר” למשל דרך דרמה” קרוב לוודאי שהם יהיו פחות מתוסכלים ואלימים. אם נחזק את האהבה העצמית של התלמידים על ידי עבודה בMINDFULLNESS הם יעשו כנראה פחות תאונות דרכים… ובנוסף” כל חלק בנפש מזין את החלקים האחרים ולכן אי אפשר להקים תכניות ממוקדות בנושא מוגבל בלבד” כמו אלימות” אהבה” או הכנה לזוגיות.
עוד שני תחומים חשובים לכל ילדי ישראל. הראשון הוא העלייה מאמון לאמונה” כלומר היכולת של הילד לשאת דבר נעלם” לעמוד בחוויית כישלון ותסכול ולהיות אֵיתן למרות הקושי. הנושא השני הוא לאומיות” כלומר חיבור לכלל שכן עומק האישיות של כל פרט הינו הממד הכללי.
את התוכנית נעביר ליועצים החינוכיים ולמורים שיעברו ועדה” ‘מורים אומנים'” במיוחד בתחום הנפש. ההכשרה תמשך שלוש שנים ותמנף את המשתתפים בעבודתם. הילדים יעברו שתי סדנאות בחודש ועוד עבודה במשך השנה על ידי המורה שלהם” שיהיה שותף בכל סדנא.
“וַאֲנִי תְפִלָּתִי לְךָ ה’ עֵת רָצוֹן אֱלוֹקים בְּרָב חַסְדֶּךָ עֲנֵנִי בֶּאֱמֶת ישעך” (תהילים סט” יד)

לכל המתעניין נא לפנות למירי 0547278227

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

המקווה של הנפש – מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
לצאת מחגי תשרי ברייה חדשה: מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
מה נוכל ללמוד לחיינו מהמתרחש באפגניסטן? מאמר מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
afghanistan-81057_640
“הבית שלי נשרף”: מאמר מיוחד על טראומות ודרכי התמודדות מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה בעקבות המצב
Shape-2
house-262609_640
בדרך אל החופה: יופי זה נהדר, אבל איך הוא נמדד?
Shape-2
בדרך אל החופה
איך לעצור את הנפילה ?
Shape-2
WhatsApp Image 2021-02-15 at 00.88888888888
ד”ר מיכאל אבולעפיה: אל תתייאש, תתחדש!
Shape-2
desperate-child-R5M78UB
מה מקומן של שיטות זרות בפסיכולוגיה היהודית?
Shape-2
machon
סדר הגאולה
Shape-2
machon
האם אפשר לשמוח בלי תיקון המידות??
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן