“וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד יֹשֵׁב הַנֶּגֶב כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּשְׁבְּ מִמֶּנּוּ שֶׁבִי” (במדבר כא א). רש”י מפרש: “יֹשֵׁב הַנֶּגֶב – זה עמלק שנאמר ‘עמלק יושב בארץ הנגב’ ושינה את לשונו לדבר בלשון כנעניים. ראו ישראל לבושיהם כלבושי עמלקים ולשונם לשון כנען”.
ההבדל בין העמלקים לכנענים הוא שהעמלקים מטרתם להשמיד חלילה את ישראל באשר הם. כך ניסו לעשות מיד כשיצאנו ממצרים במלחמת עמלק הראשונה בה ניצח יהושע בן נון” וכך ניסו לעשות כל ה’עמלקים’ וההולכים בדרכם לאורך כל הדורות” כהמן הרשע בימי מרדכי ואסתר וכצורר היהודים מגרמניה ימח שמו וזכרו לפני דור באירופה” וממשיכיו הצוררים האנטישמים למיניהם המרימים ראש לצערנו גם בדורנו זה ובראשם מנהיג אירן המכריז השכם והערב על שאיפתו להשמיד את ישראל ח”ו” וגם מתכונן לזה באופן מעשי.
לעומת העמלקים הרוצים בהשמדת העם היהודי בכל מקום ובכל זמן” שאיפת הכנענים במלחמתם נגד ישראל היא למנוע את כיבוש ארץ כנען בידי ישראל” לכאורה מטרה לגיטימית של כל עם המתנגד לבאים לכבוש את ארצו. אולם מלך ערד” לשונו היתה ‘כנענית’ וכביכול יצא למלחמה על מנת להגן על ארצו מפני כיבושה” אבל באמת” מטרתו היתה ‘עמלקית’ דהיינו לפגוע בעם ישראל” להשפילו ולחסלו ח”ו.
נכון לעכשיו” גם בימינו ממש המציאות מאד דומה למלחמת ערד. הערבים באים בטענה הכנענית שהם נלחמים ב’כיבוש'” ולצערנו ולבושתנו הצליחו לשכנע גם חלק מהמנהיגים שלנו” עד כדי כך שהתפתו לחשוב שהקמת מדינה לערבים תבטל את ה’כיבוש’ ויבוא שלום על ישראל. אבל באמת” הערבים מטרתם היא ‘עמלקית'” דהיינו חיסול מדינת ישראל ח”ו.
גם חטיפת גלעד” אייל ונפתלי” מטרתה בראש ובראשונה להשפילנו” להפחידנו ולהראות שאפשר להכניענו כשם שעשו זאת בחטיפת גלעד שליט והחטיפות בלבנון” כשם שעשה מלך ערד שלקח בשבי שפחה אחת. תגובתם של ישראל על לקיחת השפחה בשבי היתה קשה ביותר ככתוב “וידר ישראל נדר לה’ ויאמר אם נתן תתן את העם הזה בידי והחרמתי את עריהם” (במדבר כא ב). כך גם היום עלינו להילחם בחוטפים ובשולחיהם ובכל התומכים בהם עד חרמה במטרה להרתיעם משאיפתם העמלקית להשמיד חלילה את עם ישראל. ותתקיים בנו הברכה “ה’ עוד לעמו יתן” ה’ יברך את עמו בשלום”
מהמתפלל לשחרור החטופים
והמצפה לישועה השלמה