פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > כולך יפה רעייתי ומום אין בך

כולך יפה רעייתי ומום אין בך

הפרה – כפרה על חטא העגל
בטעם פרה אדומה מובא במדרשים השונים שבאה הפרה לכפר על חטא העגל” כך מובא ברש”י מיסודו של רבי משה הדרשן: “‘פרה אדומה'” משל לבן שפחה שטינף פלטין של מלך. אמרו תבוא אמו ותקנח הצואה” כך תבוא פרה ותכפר על העגל . ‘אדומה’ – על שם ‘אם יאדימו (חטאיכם) כתולע” (כשלג ילבינו’). תמימה – על שם ‘ישראל שהיו תמימים ונעשו בעלי מום'” תבוא זו ותכפר עליהם ויחזרו לתמותם”. ומהלשון הזה משמע שהחטא נמחק לגמרי” ולא נשאר שום רושם ממנו” ואנו שוב בגדר תמימים. וכן מוכח מהמדרש” לקח-טוב” שדורש “תמימה – תבוא תמימה ותכפר על אומה שהיא תמימה ‘אשר אין בה מום'” תבוא אשר אין בה מום ותכפר על אומה אשר אין בה מום”. ובילקוט שמעוני נמצא ביטוי נוסף שמחזק דרך זו שאומרת” שבאמת אין בנו שום מום. “תמימה” אלו ישראל שנאמר ‘יונתי תמתי’ אשר אין בה מום אלו ישראל” שנאמר ‘כולך יפה רעיתי ומום אין בך’.” ועל פי זה לימדנו מרן הרב זצ”ל באורותיו ש”האהבה הגדולה שאנו אוהבים את אומתנו לא תסמא את עינינו מלבקר את כל מומיה” אבל הננו מוצאים את עצמיותה” גם אחרי הביקורת היותר חופשית” נקיה מכל מום. כולך יפה רעיתי ומום אין בך”.
סגולת ישראל מחוקי הבריאה
אם רוצים אנו לדעת כיצד באמת אנו מגיעים למצב הנפלא הזה שתמיד בסופו של דבר אנו אכן נקיים מכל מום ונקראים תמימים” אנו צריכים לדרוש את תחילת הפרשה גם לעניין זה. רש”י מביא על הפסוק “זאת חוקת התורה” – “שהשטן ואומות העולם מונין את ישראל לומר מה המצוה הזאת ומה טעם יש בה לפיכך כתב בה חוקה” גזרה היא מלפני אין לך רשות להרהר אחריה”. וכך אכן אומר הנביא ירמיה (לא לד-לו):
כֹּה אָמַר ד’ נֹתֵן שֶׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם חֻקֹּת יָרֵחַ וְכוֹכָבִים לְאוֹר לָיְלָה רֹגַע הַיָּם וַיֶּהֱמוּ גַלָּיו ד’ צְבָאוֹת שְׁמוֹ: אִם יָמֻשׁוּ הַחֻקִּים הָאֵלֶּה מִלְּפָנַי נְאֻם ד’ גַּם זֶרַע יִשְׂרָאֵל יִשְׁבְּתוּ מִהְיוֹת גּוֹי לְפָנַי כָּל הַיָּמִים: כֹּה אָמַר ד’ אִם יִמַּדּוּ שָׁמַיִם מִלְמַעְלָה וְיֵחָקְרוּ מוֹסְדֵי אֶרֶץ לְמָטָּה גַּם אֲנִי אֶמְאַס בְּכָל זֶרַע יִשְׂרָאֵל עַל כָּל אֲשֶׁר עָשׂוּ נְאֻם ד’:
כלומר” אומר הקב”ה” כמו שהשמש זורחת ביום וירח וכוכבים בלילה והם דברים שאינם משתנים” כך לא יתכן שאמאס בעם ישראל על אף כל מעשיהם הלא טובים. ומבאר זאת מרן הרב קוק במדבר שור (עמ’ ריא) שהכתובים הללו מבארים שני עניינים” “האחד שבחירת ישראל בחירה קיימת וקבועה היא ואין שום דבר שבעולם שיוכל לגרום ח”ו לביטולה. והשני שאינה תלויה בשום טעם מושג על פי השכל האנושי… על כן אמר שכמו שחוקות הטבע חזקות הן” כמ”כ חזקה מציאות בחירת ישראל” עד שביטולה אי אפשר כלל” ואינה תלויה בשום בחירה ועניין”. ודבר נוסף אמר הנביא ש”כמו שעומק פנימיות הכוחות הוא נעלם” ואינו מושג בשכל האנושי” כן אי אפשר להשיג כלל במה תלויה בחירת ישראל” כי אפילו בקלקול של כל המעשים והמידות בתכלית ההשחתה חס ושלום אעפ”כ לא זז (הקב”ה) מחבבם ומקרי בני” וזהו דבר תלוי בסגולה פנימית שאינה מושגת כלל”. כלומר” לו היה הדבר הזה מושג בשכל” היה השכל מחייב שתתבטל בחירה זו בקלקול המעשים “אבל דבר זה תלוי בעניין פנימי” סגולה עצמית שאין להשיג כלל” שלמות נסתרת בעומק הנפשות” דומה לעומק סגולות החוקים הטבעיים אשר סוד דרך התחלתם אי אפשר כלל להשיג בבינת האדם” ולא בשום מחקר. על כן אין כוח בשום שכל ומחקר לדעת על מה נוסדה בחירת עם זו קנה צור ישראל לסגולתו” (שם עמ’ ריב)
ולכן נראה שגם את זה רוצה התורה לומר וללמד אותנו ב”זאת חוקת התורה” שדבר זה שיש אפשרות לעם ישראל להיטהר מחטא העגל ולחזור לתמותם ותמימותם היא מסודות סדר ההנהגה האלוקית” חוקה חקק ה’ ואכן כולך יפה רעייתי” כנסת ישראל” ומום אין בך.
נאמץ הסתכלות זו על אחינו בית ישראל ונזכה לראות בהתגלות תמימותם וטהרתם במהרה בימינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן