פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > זהירות. נקמה

זהירות. נקמה

המילה ‘נקמה’ מעוררת פעמים רבות אי נוחות” שהרי הנקמה היא לכאורה תוצאה של התעוררות רגשית חזקה המטלטלת את נפש האדם” עד כדי איבוד שליטת השכל על רגשותיו” והתפרצות מעשית חסרת מעצורים שאת נזקיה והשלכותיה לטווח הקרוב והרחוק בממד הגלוי והסמוי מי ישער. וכדברי הכתב והקבלה (דברים לב לה) – “מילת נקם רגילים לתרגמו (להסבירו) – הסתערות הפנימי והתרגשות הלבבי להתרגש באף וחימה” והנה התפעלות כזו מגונה לבן אדם” כמו שהזהירה התורה ‘לא תיקום’…”
אך הנה” לא פחות מכשמונים פעם מופיע שורש ‘נקם’ בהטיותיו השונות בתנ”ך” ושתיים מרכזיות מהן נאמרו בפסוק החותם את שירת האזינו המתארת את ההסטוריה ומאורעותיה (שם לב מג) “הרנינו גויים עמו” כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו”.
מה משמעותה האמיתית של נקמה אלוקית זו” נקמה שבלעדיה לא יגיע העולם לתיקונו ולגאולתו?
מבאר הרש”ר הירש (במקומות רבים כגון במדבר לא ב)” ששורש ‘נקם’ הוא משורש ‘קום’ או ‘קממ'” דהיינו להקים ולקומם את מה שנפל” וכדבריו (שם) “עמדנו על קרבת ‘נקם ‘ ל’קום’… הנקמה מקימה את המשפט שנרמס ברגלי זדים” או היא מקימה את האישיות שהושפלה עד עפר. הנוקם מזדהה עם הדבר שהוא מבקש להקימו”. אם כן” אויבינו מנסים להפיל אצלנו אידיאלים וערכים” צרכים והכרחים” על מנת להחליש אותנו ולא לאפשר לנו כעם ישראל לחיות בממד הטבעי ולגלות את ערכינו המוסריים והאלוקיים” כשתפקידנו הוא להקים ולקומם את מה שהם רוצים להפיל” ועל כן עלינו לזהות את מטרותיהם וסיבותיהם” שעלינו לחזק ולהגדיל” לפתח ולרומם.
מובן הדבר ש’נקמה’ אמתית” במובן הזה” חייבת להופיע מהשכל ולא מהבטן” מממנהיגותה של מדינת ישראל ולא מאדם פרטי זה או אחר” כשיסוד הכול הוא הנקמה האלקית הטהורה המדויקת והשלמה הגנוזה כתמצית בכוח הכלל ישראלי של האומה. על כן בעת הזאת: א. כשהאויב רוצה להפיל את כוח ההרתעה של מדינת ישראל יש להקים ולקומם” ואז לשקם” להחזיר ולהעצים את כוח ההרתעה הישראלי וזאת על ידי מכה תקיפה ביותר על אויבינו” שלא יעזו להרים ראש על ישראל.
ב. כשהאויב רוצה להפיל ולהחליש את אחיזתנו בארץ ישראל” יש להקים ולקומם את מפעל ההתיישבות בכל מרחבי ארצנו בהתפשטות כמותית ובחיזוק וביסוס איכותי בכל אתר ואתר. ג. כשהאויב רוצה להפיל את רוחנו וליצור סדקים בתוכנו” עלינו להקים ולקומם את חוסננו הנפשי” ולחשוף לעין כל את מה שהתעורר בשבועות האחרונים – אחדותנו וערבותנו איש לרעהו כפרטים וכאומה. ד. כשהאויב רוצה להפיל ולערער את אמונתו בצדקת דרכנו” יש להקים ולקומם” בעומק לימוד ובירור את תפקידנו האלקי” שלמען הגשמתו נבראנו…
על כן ארבעה ממדים מרכזיים לנקמתנו – ביטחון” התיישבות” חוסן נפשי” אחדות ואמונה בצדקת הדרך. ובע”ה נעשה ונצליח.

תגיות: נקמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן