נכון לעכשיו
והניח לכם מכל אויביכם מסביב וישבתם בטח
“ועברתם את הירדן וישבתם בארץ אשר ד’ אלהיכם מנחיל אתכם והניח לכם מכל אויביכם מסביב וישבתם בטח” (דברים יב י). רש”י מפרש: “והניח לכם – לאחר כיבוש וחילוק ומנוחה מן הכנענים אשר הניח ד’ לנסות בם את ישראל ואין זו אלא בימי דוד”.
ואכן מכניסת ישראל לארץ עד מלכות דוד עברו מאות שנים של מלחמות ומאבקים כנגד העמים שנשארו בארץ בימי השופטים ובימי שאול.
הנצי”ב בפירושו על הפסוק “אל מוציאו ממצרים כתועפות ראם לו” יאכל גוים צריו ועצמותיהם יגרם וחציו ימחץ” (במדבר כד ח)” מסביר מה הסיבה לסבל של עם ישראל מאויביו בימי שאול ולפניו” ומדוע בימי דוד ישבנו בטח בארץ: על שאול המלך כתוב “ואל כל אשר יפנה ירשיע” ואצל דוד המלך כתוב “ויהי דוד לכל דרכיו משכיל”. אמנם שניהם הצליחו במלחמתם” אלא ההבדל ביניהם ששאול רק מתגבר במלחמה ואינו כובש את שכנגדו תחתיו” אלא רק מחליש אותו. נמצא שאינו מצליח אלא מרשיע את שכנגדו. והמלך דוד היה מתגבר וכובש את שכנגדו ומכניע אותו” וזה הצלחת האומה. זה היה ההבדל בין מלחמת דוד לזו של שאול. דוד היה כובש את שכנגדו ומעמיד נציבים ואינו מניח להם שיתגברו” וזהו “וחציו ימחץ” – ישבור את החצים” חצי האויב שנלחם בהם. שלא יהיה להם לאויבינו עוד ניצחון.
נכון לעכשיו” החיצים של ימי דוד הפכו לטילים בימינו בידי אויבנו. יש ללמוד מדוד המלך כיצד לנהוג באויבי ישראל. רק על ידי שנכניע את אויבינו ונעמיד עליהם את נציבנו” דהיינו שלטוננו” נזכה לשבת בטח בארצנו ותתקיים בנו הבקשה בתפילה “את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח וקרנו תרום בישועתך כי לישועתך קיווינו כל היום. ומצפים לישועה” (תפילת עמידה).
מהמצפה לישועה השלמה