פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > המאבק על הקומה השניה . בין צוק איתן למחמוד ומורל

המאבק על הקומה השניה . בין צוק איתן למחמוד ומורל

מדינה שלמה עודכנה באירוע החגיגי שהתקיים ביום ראשון השבוע כשמחמוד מנסור מיפו” נשא לאישה את מורל מלכה. שום כלי תקשורת לא החמיץ את ‘חתונת השנה'” כשמחוץ לאולם מתגודדים מאות תומכים ומפגינים הנושאים שלטים וזועקים “האהבה תנצח”” ומן העבר השני “התבוללות היא שואה”.
קסם האחדות
השבועות האחרונים גרמו לנו אולי קצת להתבלבל. גלי האחווה והערבות ההדדית ששטפו אותנו בעת המערכה בדרום יצרו תחושה מדהימה של אחדות ישראל. מה שהתחיל במבצע ‘שובו אחים’ והמשיך ב’צוק איתן’ היה משב רוח מרענן בתוך היומיום הישראלי הדביק” המתלהם והכוחני. זכינו להרגיש את טעמם המשכר של פטריוטיות וגאווה לאומית” ציונות וכלל-ישראליות.
אין זו אשליה או אפיזודה חולפת. מה שראינו לנגד עינינו משקף את הטבע העמוק וה-D.N.A הרוחני של עם ישראל. אך עם זאת” הדרך בין הפוטנציאל לבין המימוש השלם שלו” עדיין ארוכה. עוד בטרם התפזר עשן המבצע החלה הקלחת הפוליטית לבעבע במשנה מרץ. ועוד” באה חתונתם של הזוג המעורב והטיחה את האמת בפנים. הקריאות הפומביות של ארגון להב”ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש) להפגין נגד החתונה הערבית-יהודית” עוררו אהדה ותמיכה בזוג הצעיר” ואישי ציבור ובראשם נשיא המדינה” מיהרו לגנות את ה’ההסתה לאלימות ולגזענות’ ולאחל מזל טוב ורוב נחת כי ‘האהבה היא מעל הכול’. אז מה קורה כאן בעצם? עם אחד או חברה שסועה? ישראליות או התבוללות?

ממלחמת קיום למלחמת זהות
כשעם ישראל החל לשוב לארצו לפני כמאה שנה הוא נאלץ להיאבק על עצם קיומו. להתמודד עם הקדחת והשממה” ועם השלטון העוין והפורעים הערבים. יום הכרזת המדינה פתח את מלחמת העצמאות” וצבאות ערב לא הסתירו לרגע את כוונתם לסיים את מה שהיטלר לא הצליח. בחסדי ה’ ובזכות מסירות נפשם של אלפי יהודים” ניצחנו כנגד כל הסיכויים” ומדינת העם היהודי הפכה לעובדה מוגמרת. הפכנו את השממה לגן עדן פורח” ולמעצמת היי-טק בעלת עוצמה כלכלית” צבאית” חקלאית ותרבותית מעוררת קנאה. השלב הראשון הסתיים ללא ספק בהצלחה מטאורית.
אלא שכאן מגיע השלב השני” הכרוך באתגר קשה ומורכב הרבה יותר. מלחמת הזהות. אל תוך הגוף המופלא צריכה גם להיכנס נשמה” ואחרי שלבי הילדות הראשוניים מגיע גם שלב ההתבגרות וחיפוש הזהות והדרך. האם באנו לכאן להקים את ‘שוויץ של המזרח-התיכון’ ואי פסטוראלי של שקט בתוך מרחב ערבי גועש” או שהייעוד שלנו גבוה הרבה יותר – ‘ממלכת כוהנים וגוי קדוש’ שתהיה מגדלור של מוסר וערכים לאנושות כולה וחברת מופת ש’תתקן עולם במלכות שד-י’? זוהי כעת שאלת המפתח המתבררת במדינת ישראל” והיא מזמנת לפתחנו שאלות יסוד: מהי משפחה ומהי תרבות? מהו אדם והאם יש הבדל בין עם לעם? מי יקבע את ערכי צה”ל ומהי תפיסת העולם שתנחה את קברניטי המדינה? פולמוס החתונה של הזוג המעורב הוא רק סעיף קטן בתוך המאבק הגדול הזה.

המבדיל בין ישראל לעמים
האם היהדות גזענית? תלוי איך מגדירים גזענות. אם הכוונה היא להשקפה הנפסדת (שכדוגמתה מצאנו אצל הנאצים ודומיהם) שדורסת” משפילה ומנצלת את כל הגזעים ה’נחותים’ האחרים” הרי שהתשובה היא ‘לא’ נחרץ. עם ישראל מאז ומעולם חש אחריות עצומה כאח גדול (“בני בכורי ישראל”” שמות ד'” כ”ב) כלפי שאר העמים” ומחויבות להשפיע ולהקרין עליהם את דרך הטוב והישר.
אך האם הרצון להיות ‘אור לגויים’ כרוך בטשטוש ההבדלים ומחיקת הזהויות המבחינות בין עם לעם? ודאי שלא. “המבדיל בין קודש לחול” בין אור לחושך” בין ישראל לעמים”. בעולם פוסט-מודרני” של ‘כפר גלובאלי’ המתהדר במחיקת המחיצות ובניתוץ אמיתות ואמונות” עם ישראל ממשיך לדבוק באמונתו” היודעת גם להבדיל” להבחין ולתת לכל דבר את המקום הנכון שלו. אישה שונה מגבר” שבת אינה יום חול ועם ישראל אינו ככל העמים. הקול הצלול הזה בשיח התקשורתי הדורסני של היום” הוא אמת נצחית שלא תוכל להתקפל בפני אופנות חולפות.

מי יוביל את המאבק?
את בירור הזהות הזה לא עושים בכוחניות” בהתלהמות או בזלזול” אלא בסבלנות ובהקשבה” עם מה שיקר ללבנו” כמו כבוד האדם שנברא בצלם ואהבת ישראל.
במערכה הזו יש תפקיד ייחודי לציבור הדתי-לאומי ולאנשי האמונה שבתוכו. מערכה זו מצריכה תורה גואלת” היוצאת מבית מדרשו של מרן הרב קוק זצ”ל” המסוגלת לאחד בין הפכים” לכלול בתוכה בהרמוניות תורה וצבא” מוסר ופוליטיקה” כלכלה וחברה” תרבות ומדע” ולהוביל את מדינת ישראל להגשים את ייעודה האמיתי.
התורה כבר הבטיחה לנו “ואולך אתכם קוממיות” (ויקרא כ”ו” יג”)” ודרשו חז”ל: “שתי קומות” (בבא בתרא ע”ה” א’). סיימנו את הקומה הראשונה של עצם הקיום” ועכשיו עלינו לעמול במרץ על הקומה השנייה של הזהות והייעוד. אין כאן קיצורי דרך” רק עבודה יסודית וקשה. אבל איך אמר ראש-הממשלה לא מזמן? “עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

הרב יוני לביא חושף: “משפט ששמעתי בגיל עשר שינה את חיי לתמיד”
Shape-2
הרב יוני לביא
מבט אל הנפש: אל תהיה ‘אופניק’
Shape-2
Hotel reception service bell
עבודת המידות: אני סובל מדחיינות סדרתית, איך אפטר ממנה?
Shape-2
אני סובל מדחיינות סדרתית, איך אפטר ממנה
אורות באפילה: איך מתחזקים ברגעים הכי קשים?
אורות באפילה
משחקי זיכרון: משימות והפעלות לכל המשפחה לשבת זכור
Shape-2
שבת זכור2
להיות מורה
Shape-2
machon
ממ”י דקדושה…
Shape-2
machon
כשתשעה באב ושבת נפגשים
Shape-2
machon
אין שלם מלב שבור – על הרבי מקוצק – האדמו”ר המהפכן
Shape-2
machon
עקידות אברהם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן