פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אהבה ואמונה

אהבה ואמונה

אהבה ואמונה (שיחת רבנו הרב צבי יהודה בעריכת הרב שלמה אבינר)
אנו צריכים שני אל”פים: אמונה ואהבה. ואת שניהם צריכים בעיקר המאמינים. כך כותב הרמב”ם: “כי ההאמנה אינה העניין הנאמר בפה” אלא העניין המצויר בתוך הנפש” כשיאמינו בו שהוא כן כמו שצויר” . הצרה היא שלמאמינים אין אמונה ולחופשים אין חופש.
בדורנו מחפשים מרחב – רוח” גדלות” אך למאמינים אין אמונה של גדלות. אנו צריכים ריבוי תורה במובן הגדול. לקיום ההלכה קודמת הגישה. לזה התכוונו חז”ל בביקורתם על אלו שלא בירכו בתורה תחילה . הם למדו תורה” אך לא מתוך הגישה הנכונה. הם למדו בלי אמונה ב”אשר בחר בנו מכל העמים” ומתוך כך “נתן לנו את תורתו”.
כך נמסר בשם הגאון: “ורבנו הגר”א ז”ל היה מחבב ספר מנורת המאור וספר חובות הלבבות ” ובמקום שער הייחוד היה אומר ללמוד ספר הכוזרי הראשון שהוא קדוש וטהור ועיקרֵי אמונת ישראל ותורה תלויין בו” גם ספר מסילת ישרים מרמח”ל ז”ל” .
בספר הכוזרי אנו מוצאים את גיבוש הקדושה והטהרה” אמונת ישראל ותורה” וזה חלק מתורת ד’ שהיא גישה להלכה” לגמרא.
בשביל דור הגאולה” דור של גדלות” אנו צריכים תשובה של גדלות” אמונה של גדלות.
זהו הא’ הראשון: אמונה. הא’ השני הוא אהבה. אהבת ישראל אינה רק רגש” סנטימנט” אלא יש בה עומק חכמה” השקפת עולם .
וכיצד אוהבים? מסביר המהר”ל שאהבת ישראל צריכה להיות נמשכת מתוך אהבת ד'” – אהבה שאינה תלויה בדבר .
יש לאהוב את ישראל לא רק כאשר שרויים במצב של צדקות” כי זו אהבה התלויה בדבר” אלא יש לאהוב גם ללא שום סיבה” ואפילו כשישראל חוטאים.
אבא הרב זצ”ל אמר שאהבה בלי גבול” אהבת חינם” תכפר על שנאת חינם. המובן של חינם הוא חינם! בלי לחפש מעלות טובות ובלי צורך להצדיק. אלא גם אם לא תמצא מעלות טובות” עליך לאהוב בגלל עצם העובדה שעם ישראל הוא “עם זו יצרתי לי” .
כל ההלכות שנאמרו לגבי אפיקורוס אינן מבטלות את מצות האהבה. יתר על כן” אין בימינו “מומר להכעיס”. כי אין בימינו מי שרוצה להכעיס את הקדוש ברוך הוא מפני שאינו מאמין בקיומו. אלא הוא רוצה להכעיס את המפלגות הדתיות” את הרבנות” ולא את הקדוש ברוך הוא. בדורות הקדמונים היו אומרים: מומר להכעיס את ד’. ואילו היום נשמטה מילה זו. גם אצל המאמינים אין האמונה אלא עניין הנאמר בפה.
הדרך הארוכה היא הדרך הקרובה” המוצדקת והמתקיימת: להרבות אהבה” שכנוע ובירור מתוך עבודה משותפת. האמונה צריכה להיות אמונה של גדלות” והיא תשפיע על החופשיים – אשר בעצם אינם חופשיים – לחזור בתשובה.
לעומת זאת העבודה הפוליטית” מהפגנות רחוב עד הצבעה בכנסת” אינה האידיאל הראשון. כי מהו הנצחון האמיתי: רק ריבוי אמונה ואהבה! ואם יש הכרח במפלגות דתיות כדי למעט חילול השם וכדי שלא יהיה הרס לגבי רציפות הדורות וכדי שלא יהיה העולם הפקר – יש לבדוק ולברר שהתכסיסים יהיו ישרים ולא יהיו מטרה לשמה. יש לזכור תמיד שהפעילות הפוליטית היא רק מספר שתיים” ואין להישען ולסמוך עליה. העבודה מספר אחת היא רבוי אמונה ואהבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן