פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > שבעת הרועים

שבעת הרועים

בהיסטוריה התנ”כית אנו נפגשים עם שבעה מנהיגים מרכזיים של עם ישראל” המכונים “שבעת הרועים”. כל אחד מהם מבטא כוח אחר המנהיג את האומה הישראלית. בחג הסוכות אנו מכנים אותם בשם “שבעת האושפיזין”” כלומר שבעה אורחים” שכל אחד מהם בא “לבקר” אותנו ביום אחר מימי סוכות” ויחדיו הם בונים את סוכת השלום; כל אחד מהם מקביל למידה אחרת בחוכמת הקבלה כדלקמן:
אברהם – אבי האומה. הראשון בהיסטוריה המגלה את א-לוהים. אברהם אבינו פורץ דרך חדשה ומלמד את האנושות האלילית כי ניתן לנהל חיים מלאי עוצמה ופעילות; חיים תוססים הכוללים עיסוק ברעיית צאן” רכוש ומשפחה – מתוך קדושה. אברהם מגלם בחייו את מידת החסד – שפע של טוב אינסופי המעוניין להיטיב עם המציאות ולהשפיע מוסר” טהרה וקדושה אפילו לרשעי תבל כאנשי סדום ועמורה.
יצחק – לאחר מות אברהם נדמה היה כי הדרך החדשה שפרץ היא אפיזודה חולפת. יצחק” בנו של אברהם” נאלץ להתמודד עם מאבקים שהחל אותם אברהם. לדוגמה בספר בראשית (כו” יח) מתואר: “וַיָּשָׁב יִצְחָק וַיַּחְפֹּר אֶת בְּאֵרֹת הַמַּיִם אֲשֶׁר חָפְרוּ בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו וַיְסַתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם”; המשמעות העמוקה של הפסוק היא כי יצחק חושף שוב” במאמץ אדיר” את בארות האמונה שחפר אברהם אביו ונסתתמו על ידי כוחות זרים. יצחק הוא מידת הגבורה – היכולת לקחת את השפע האדיר של החסד האברהמי ולצקת אותו לתבניות חיים מוגדרות העומדות במבחן הזמן.
יעקב – בנו של יצחק. כדי לתקן את העולם יש צורך בעַם” ציבור גדול אשר יופיע את ערכי האמונה בחיי חברה מלאים. יעקב אבינו הנו אבי שנים-עשר השבטים המרכיבים את עם ישראל. יעקב הוא הראשון המביא להופעת הרעיון הישראלי באופן ציבורי רחב ושלם. זוהי מידת התפארת – תמונה שלמה הגורמת לתחושת הרמוניה ופאר.
יוסף – היכולת לתקן את העולם יסודה בשליטה העצמית. יוסף הצדיק נמכר לעבדות במצרים ועומד שם באתגרים לא פשוטים. יוסף עומד מול ניסיונות הפיתוי של אשת פוטיפר” ומנצח את יצרו בנקודת החיים הרגישה מכול. יוסף מנחיל לזרעו את התשתית לכל הבניין האישיותי; את מידת היסוד – בסיס החיים מתוך קדושה.
משה – מסעו של עם ישראל עובר שלב נוסף: לאחר הכנת “המצע” הלאומי על ידי שלושת האבות ויוסף” מתגבש השבט הישראלי למסגרת לאומית בעל הכרה רוחנית. משה” נביא הדורות” מגבש משפחת עבדים ומעניק להם את התורה. משה רבנו הוא הביטוי של מידת הנצח – לקיחת הרעיון הישראלי” שיביא בסופו של דבר לתיקון העולם כולו” וצריבתו בנשמת האומה לדורי דורות.
אהרון – תורת ישראל איננה שייכת רק ליחידי סגולה” אלא מתפשטת בעם כולו. אהרון הכהן” שעליו נאמר “אוהב שלום ורודף שלום” (משנה” אבות א” יב)” שתפקידו היה להשכין שלום וללמד תורה את עם ישראל” הוא המוריד לעולם את מידת ההוד – טהרה פנימית המתפשטת והמתגלה במעגלים חיצוניים בהוד ובהדר.
דוד – המלך המרכזי של עם ישראל. המידות הטובות שנזרעו בנו מהאבות: נצחיות תורתו של משה” הוד כהונתו של אהרון וצדיקותו של יוסף – כולן מתגלמות באישיותו של דוד. דוד מלך ישראל” הנפש המכלילה את כל הכוחות באומה והמסוגלת לאחד בין ניגודי החיים” מבטא את מידת המלכות. “משיח בן דוד” הנו כינוי לעידן העתידי שיביא את העולם כולו לתיקונו” ומסעו של עם ישראל יגיע לסיומו.

תגיות: אושפיזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

האושפיזין – לחג הסוכות | הרב חגי לונדין
פחות זעם , יותר רחמים | הרב חגי לונדין | חודש אלול והתשובה
איפה היה אלוקים בשואה? | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
לחשוב בקווים ארוכים – מדריך לאופטימיות ברגעי משבר | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
סדר הווידוי ליום הכיפורים | הרב חגי לונדין
Shape-2
וידוי יום הכיפורים הרב לונדין
פרשת פנחס- יציבות בשעת משבר
Shape-2
machon
שובם של הפחדים
Shape-2
machon
על מרגלים ומעפילים
Shape-2
פריים מיקוד הרב לונדין סופי
להתנשא מעל האכזבות
Shape-2
הרב לונדין
מעט סדר בבלאגן
Shape-2
machon
הרב חגי לונדין: הכל בגלל ירושלים
Shape-2
jerusalem-E9VJ9FX

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן