עונשו של המין האנושי כתוצאה מחטא האדם הראשון היה העצבות ככתוב: “אֶל הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים” (בראשית ג טז) ולאדם אמר: “אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיך”.
כאשר נולד נח קרא לו אביו “נֹחַ” לֵאמֹר זֶה יְנַחֲמֵנוּ מִמַּעֲשֵׂנוּ וּמֵעִצְּבוֹן יָדֵינוּ מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אֵרְרָהּ ד’ ” (ה כט). מפרש רש”י: זֶה יְנַחֲמֵנוּ – יניח ממנו את עצבון ידינו. עד שלא בא נח לא היה להם כלי מחרשה והוא הכין להם” והיתה הארץ מוציאה קוצים ודרדרים כשזורעים חטים” מקללתו של אדם הראשון” ובימי נח נחה” . ואכן נח המציא את המחרשה” המצאה טכונולוגית שהקלה על עובדי האדמה” והאדמה החלה להוציא חטים במקום קוצים. אבל התיקון הטכנולוגי לא השפיע על המצב המוסרי והרוחני של דורו” להפך” המצב הדרדר לשפל נורא ככתוב: ” וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס” וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ” (ו יא-יב).
נח כמנהיג הדור לא הצליח להשיב את דורו בתשובה כדי להצילו” והתוצאה באה במבול שהשחית “כָּל בָּשָׂר אֲשֶׁר בּוֹ רוּחַ חַיִּים מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם” (ו יז). נח עצמו התמכר לשתיית יין בצאתו מהתיבה” בשביל לגרש את העצבות שלא סרה מלבו. ככתוב “וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָּרֶם: וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה” (ט כא).
רק אברהם אבינו זוכה לתקן את המצב המוסרי של המין האנושי. אמנם הוא לא המציא המצאות טכנולוגיות כנח” אבל הפך למנהיג רוחני ומוסרי לדורו” ולכל הדורות הבאים אחריו עד אחרית הימים” כהבטחתו של השי”ת אליו “וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה… וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה” (יב ב-ג).
נכון לעכשיו” עלינו ללמוד מכישלונו של נח ומהצלחותיו של אברהם אבינו כיצד יש להטיב לדורו. נח היה איש אדמה” והמציא כאמור את המחרשה שהקלה על עבודת האדמה. הוא עסק בחומר” רצה שלאנשים יהיה “כיף”. לא היה לו חזון” וכמנהיג בלי חזון מוסרי ורוחני” הביא את דורו למשבר מוסרי ולשחיתות חסרת תקדים אשר הביאה את המבול והחורבן” ולא הצליח לבטל את העצבות מן העולם.
לעומתו” אברהם אבינו מחנך גדול בעל אמונה” בעל מוסר” שאינו רוצה ליהנות משל אחרים כהוא זה” ככתוב: “וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל מֶלֶךְ סְדֹם הֲרִימֹתִי יָדִי אֶל ד’ אֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ” (בראשית יד כב כג). אדרבא כל כולו חסד ואמת כפי שנאמר: “כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ד’ לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט” (יח יט). והוא זכה לבן וקרא שמו יצחק” כדברי שרה אמנו ותאמר שרה: “צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹהִים כָּל הַשֹּׁמֵעַ יִצְחַק לִי” (כא ו). כפירוש רש”י: “הרבה עקרות נפקדו עמה” הרבה חולים נתרפאו בו ביום” הרבה תפילות נענו עמה ורב שחוק בעולם”. אשרינו מה טוב חלקנו שאנו זוכים ללכת בדרכו של אברהם אבינו.
מהמצפה לישועה השלמה