פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > חברוּת בתנועת נוער

חברוּת בתנועת נוער

מאמר לכבוד חודש הארגון של תנועות הנוער”
בני הנוער חיים במספר מעגלים” מהם קרובים ומהם רחוקים. כל המעגלים משפיעים על עיצוב אישיותם” הקרובים יותר והרחוקים פחות. שלושת המעגלים הקרובים הם: הבית” בית הספר” והחברים. בגיל הילדות” הבית הוא הגורם המשפיע הדומיננטי. בהמשך” בית הספר מצטרף אל הבית” ושניהם יחד מעצבים את אישיות הילד. בגיל ההתבגרות” גדל נפח השפעת החברים על הנער. חלק מכוֹבד המשקל של הבית עובר לחברים. זהו תהליך טבעי: הנער מכין את עצמו לקראת יציאתו לחיים כיצור חברתי (בלשון הקדמונים: יצור “מדיני”). כל בן ובת עוברים במהלך שנות ילדותם ונערותם מהמעגל המצומצם של הבית אל המעגלים החברתיים” מהפחות רחב אל היותר רחב. לעיתים” השפעת החברים גדולה כל כך עד שהיא דוחקת הצידה את השפעת הבית. זו תופעה בעייתית. אובדן השפעת הבית על המתבגרים היא אחת המחלות החינוכיות הנפוצות של העידן המודרני. בעבר יש מי שהתייחסו אליה כתופעה ברוכה” אבל עם הזמן התגלו נזקיה החמורים. גם בגיל ההתבגרות” זקוקים הילדים לליווי החינוכי של הוריהם ולא רק לעצמאות” למרחב ולאמון בהם.
מעבר לשלושת המעגלים הקרובים קיימים גורמי השפעה נוספים במעגלים רחוקים יותר: התקשורת הכתובה” האלקטרונית והדיגיטאלית” ותרבות הפנאי. מי גובר” המעגל הקרוב או המעגל הרחוק? – טבעי הדבר שהשפעת המעגל הקרוב תגבר” אבל אם המעגל הקרוב נחלש מתחזקת השפעת המעגל הרחוק. אם נחלש הקשר בין הנער לביתו” אם השפעת בית הספר עליו היא דלה” ואם חבריו אף הם מנותקי קשר עם מעגליהם הקרובים” עלולה תרבות הרחוב להשתלט עליו ועל חבריו ולנהל את חייהם. לדאבוננו” רבים הם בני הנוער אשר נכללים בקבוצה זו” שהגורם הדומיננטי בעיצוב אישיותם הוא תרבות הרחוב.
לאיזה מעגל שייכת תנועת הנוער? למעגל החברים. תנועת הנוער מספקת לבני הנוער מעגל חברתי איכותי” עשיר ותוסס” ובעיקר ערכי. תנועת הנוער איננה מועדון נוער למטרות בילוי” משחק ושעשוע” אלא מעבדה אנושית לחינוך ערכי – כל תנועה והערכים שהיא דוגלת בהם. מטרתה להנחיל את ערכיה באמצעות הווי חברתי. רבים מציינים את תרומתן העצומה של תנועות הנוער במתן מענה לפנאי חיובי לבני נוער” אבל בזה לא נגמרת כל תרומתה: תנועת הנוער משתתפת בעיצוב עולמם הרוחני והנפשי של בני הנוער. לדוגמה: תנועות נוער חלוציות מחנכות לחלוציות” כל אחת על פי אמונתה. לא תמיד ההשפעה החינוכית ניכרת” זה מאוד תלוי במדריך של השבט. אבל” חברוּת ארוכת שנים בתנועת נוער סופה לתת את אותותיה על הנפש החניך/ה. אם הוא משתתף בתדירות גבוהה בפעילות הסניפית” בסמינריונים” במסעות ובמחנות” הוא נחשף פעם אחר פעם לרעיונות ולאידיאלים של התנועה עד שהם מחלחלים בתוכו.
החברוּת בתנועת נוער תורמת לזהות האישית של החניכים. לכן” חברוּת בתנועת נוער דתית איננה תרבות פנאי בסביבה דתית בלבד” אלא גם גורם רב-עוצמה בעיצוב האישיות של החניכים. היא מטמיעה מרכיב דתי וערכי משמעותי בזהותם האישית.
כאשר אני שומע מהורה שבנו (או בתו) עובר משברים רוחניים” אני מתעניין” בין השאר” האם בנו חבר בתנועת נוער דתית. מדוע? מפני שחברוּת בתנועת נוער היא מרכיב בזהות האישית. גם כאשר עולמו הרוחני של נער עובר טלטלה רצינית” עם הרבה ירידות ומעט עליות” מבטיחה חברוּתו בתנועת נוער דתית שלא תתערער לחלוטין הזדהותו עם התורה וערכיה. נער ונערה שאינם חברים בתנועת נוער מושפעים יותר מאחרים מתרבות הרחוב. אין להם שייכוּת חברתית קבועה” לכן קל להם יותר לגלוש לרחוב” ולפנאי שהרחוב מציע.
אני מוּדע לתלונות של הורים שבנם/בתם חברים בתנועת נוער” והם [ההורים או הבן/הבת] מאוכזבים מאיכות הפעילויות השבטיות” מרמת המדריך” מאווירת המחנות” וכו’ וכדו’. אין ספק” לא הכל תכלת בתנועות הנוער. יש לתנועות הנוער הדתיות עדיין במה להשתפר ולאן להתקדם. אבל” היתרונות גוברים על החסרונות. ההשתייכות לתנועת נוער דתית ערכית לא תסולא בפז. ולהורים” שאינם מרוצים מהרמה של השבט/הסניף” נזכיר שפועלות מספר תנועות נוער דתיות” ואם לדעתם אחת איננה מתאימה לבנכם/בתכם” קיימת אופציה לעבור לתנועת נוער אחרת שמתאימה להם יותר.
בימים אלו של חודש הארגון” עסוקות תנועות הנוער בגיוס חניכות וחניכים חדשים. ברכה והצלחה!!
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן