פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > באין זהות אין ייעוד

באין זהות אין ייעוד

שני שמות ניתנו ליעקב אבינו. בתחילה יעקב. השם ניתן לו על שם “וידו אחזת בעקב עשו ויקרא שמו יעקב” (בראשית כה” כו). גם עשו התייחס לשם יעקב באומרו “ויאמר הכי קרא שמו יעקב ויעקבני זה פעמיים את בכורתי לקח והנה לקח את ברכתי” (כז” לו). ואחר כך” כאשר נאבק יעקב עם שרו של עשו וניצח אותו אמר לו “לא יעקב יאמר שמך כי אם ישראל כי שרית עם אלקים ועם אנשים ותוכל” (לב” כט). מפרש רש”י: לא יאמר עוד שהברכות באו לך בעקבה וברמיה כי אם בשררה ובגילוי פנים וסופך שהקב”ה נגלה עליך בבית אל ומחליף את שמך” ושם הוא מברכך ואני שם אהיה ואודה לך עליהם. ואכן כאשר יעקב אבינו מגיע לבית אל נגלה אליו הקב”ה ומברך אותו “ויאמר לו אלקים… לא יקרא שמך עוד יעקב” כי אם ישראל יהיה שמך ויקרא את שמו ישראל” (לה” י). ישראל – לשון שר ונגיד (רש”י). ואכן שתי בחינות בעם ישראל” בחינת יעקב ובחינת ישראל. כשאנו עדיין בגלות” מושפלים” כשלא נגלית לעין כל סגולת עם ישראל וייעודו” אנו נקראים יעקב מלשון עקב. אבל כשישראל נגאלים ושבים לארץ ישראל אנו בבחינת ישראל. וכיום הזה שמדינתנו נקראת “מדינת ישראל” וכדברי חז”ל: “לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך – לא שיעקר יעקב ממקומו אלא ישראל עיקר ויעקב טפל לו” (ברכות יג” א).
ועל זאת אנו אומרים בתפילה “עדת יעקב בנך בכורך” שמאהבתך שאהבת אותו ומשמחתך ששמחת בו” קראת את שמו ישראל וישורון” (תפילת שחרית).
נכון לעכשיו אשרינו שאנו זוכים לחיות במדינה הנקראת “ישראל”” כהבטחת השי”ת: לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך. “מדינת ישראל היא יסוד כסא ד’ בעולם” (הרב קוק” אורות קס)” דרכה מתגלה ותתגלה מלכות ד’ בעולם” עד שכל באי עולם יכירו שד’ אלקי ישראל מלך ומלכותו בכל משלה. אנו יוצאים מהגלות שהיא בבחינת עקב” וזוקפים את קומתנו וראשנו שהוא בחינת ישראל” אותיות לי-ראש. אבל עדיין מתחוללים במדינת ישראל בירורים ומאבקים על דמותה של המדינה. יש השקפה האומרת שעם ישראל ככל העמים ומדינת ישראל ככל המדינות” ולכן שואפים להידמות לכל העמים בתרבות” בחינוך ובמערכות השלטוניות והמשפטיות. אולם התוצאה היא טשטוש הזהות היהודית והתרחקות מהשורשים ומהמסורת” ועקב כך הידרדרות מוסרית” הנמכת קומתה של האומה והשפלת ערכה בעיני עצמנו ובעיני אומות העולם ושכנינו הערבים. עַם בלי זהות” הוא בבחינת עב”ם” עם בלתי מזוהה” ובאין זהות אין גם ייעוד” ובאין ייעוד אין חזון ובאין חזון יפרע עם…
יש ללמוד” להכיר ולהסביר מהו החזון הלאומי ההיסטורי הקוסמופוליטי שלנו” “והייתם לי סגולה” (שמות יט ה). עלינו להכיר שישראל אור לעמים. יש ללמוד מהו הערך המיוחד שלנו” ומתוך שאנו נכיר בזהותנו ובתפקידנו גם אומות העולם” כולל שכנינו” יכירו בזהותנו ובתפקידנו וישלימו עמנו. ולא ירחק היום ויתקיימו דברי הנביא “והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה’ אל בית אלקי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו כי מציון תצא תורה ודבר ה’ מירושלים” (ישעיה ב’ ג).

בציפייה לישועה השלמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
להרים את המבט
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן