פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > הטוב והרע – הם באמת טוב ורע?

הטוב והרע – הם באמת טוב ורע?

הדילמה
דילמה רווחת היום” למשל” היא האם ראוי להכניס אינטרנט לבית? יש אמנם הרבה דברים טובים בו כמו שיעורי תורה ומאגרי מידע תורניים” אך גם הרבה תכנים לא ראויים ופוגעניים. ובכן” כיצד יש להתייחס לאינטרנט?
נראה שניתן להתוות דרך להתמודד עם דילמת האינטרנט” על פי דרכו של יעקב אבינו.
מה תיקן יעקב אבינו בשכם?
מה היה הדבר הראשון שיעקב עשה כאשר הוא הגיע לעיר שכם? התורה אומרת “ויחן על פני העיר” (בראשית ל”ג)” וחכמי ישראל נחלקו מה בדיוק יעקב עשה:
“ויחן את פני העיר (בראשית לג) אמר רב: מטבע תיקן להם” ושמואל אמר: שווקים תיקן להם” ורבי יוחנן אמר: מרחצאות תיקן להם” (שבת ל”ג” ב).
יעקב ביקר בחייו בכל כך הרבה מקומות מבית אל ועד חרן” אז למה יעקב בחר לתקן דווקא בשכם את הדברים שתיקן?
הפוטנציאל הגלום בעיר שכם
המפתח להבנת העניין טמון בבירור מהות העיר שכם. בגמרא בסנהדרין (ק”ב” א) נאמר שזהו “מקום מועד לפורענות”. אך הרב שמואל מסוכוצ’וב מסביר שבשכם היה גלום פוטנציאל עצום וכוחות גדולים” אך מטבע הדברים כגודל הפוטנציאל לטובה” כך גודל האפשרות לנפילה ומסיק מכאן: “והענין הוא לימוד גדול ותוכחת מגולה לבאים לעבוד עבודת הקודש איך לפלס כל מדה בפלס השכל שיהיה נוכח ה’ דרכו” כי בכל מדה טובה יש דבר מה להיפוך”(שם משמואל” וישלח).
שכם היא דוגמא קלאסית לכך שהכל תלוי באדם” איך ישתמש בהזדמנויות שמופיעות בדרכו” האם לשלילה או לחיוב? ומאחר ושכם מסמלת את הפוטנציאל העצום לשינוי” ניתן להבין מדוע יעקב תיקן את מה שהוא תיקן דווקא במקום ההוא.
מה טבע המטבע?
רב אמר שיעקב תיקן להם מטבע. אם נשאל את עצמנו האם הכסף הוא דבר טוב או לא? אנו לא נוכל להשיב על השאלה הזאת. כי הכסף לכשעצמו אינו טוב או רע” הכל תלוי איך אנחנו משתמשים בו” יש לו פוטנציאל לטובה וכן לרעה. אם אנו משתמשים בו לדברים טובים ומועילים” אז בוודאי אין טוב ממנו” כפי שנאמר (משלי ג” טז) “אֹרֶךְ יָמִים בִּימִינָהּ בִּשְׂמֹאולָהּ עֹשֶׁר וְכָבוֹד”. אבל אם חלילה משתמשים בו כאמצעי לסיפוק תאוות ולהרס ולחורבן” אז אין רע ממנו כפי שנאמר (קהלת ה” יב) “יֵשׁ רָעָה חוֹלָה רָאִיתִי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ עֹשֶׁר שָׁמוּר לִבְעָלָיו לְרָעָתוֹ”.
נשאת ונתת באמונה?
שמואל אמר שיעקב תיקן להם שווקים. אם נשאל את עצמנו האם השווקים והמסחר הם דברים טובים או לא? אנו גם לא נוכל להשיב על השאלה הזאת” כי הכול תלוי לאיזו מטרה עושים מסחר ואיך עושים זאת. כאשר האדם עומד בפני בית דין של מעלה” שואלים אותו כמה שאלות” אחת מהן היא: “נשאת ונתת באמונה”? (שבת ל”א” א). האם ההתנהלות המסחרית שלך היה מתוך אמונה באלוקים ומתוך ישרות ולמען מטרות טובות?
אך אם האדם משתמש במסחר לרעה” כדי למוטט את השוק וכדי לגרום לעליית מחירים בלתי מבוקרת ומתוך דריכה על החלשים מתוך דרוויניזם כלכלי” אז המסחר הופך להיות כלי שלילי.
לרחוץ איקונין של מלך
רבי יוחנן אמר שיעקב תיקן להם מרחצאות. האם בית המרחץ הוא דבר חיובי או שלילי? התשובה היא שתלוי איך משתמשים בו. נאמר על הלל הזקן שכאשר היה הולך לבית המרחץ היה אומר שהוא הולך לעשות מצווה לרחוץ איקונין של מלך (ראה: ויקרא רבה פרשה לד).
אך אפשר גם להשתמש בבית המרחץ באופן נרקיסיסטי לעידון ולטיפוח הגוף כמטרה בפני עצמה. כפי שרבי שמעון בר יוחאי מתח בקורת על הרומאים שבנו “מרחצאות – לעדן בהן עצמן” (שבת ל”ג” ב).
בידך הדבר
יעקב אבינו ראה בעיר שכם פוטנציאל עצום עם אפשרות להשתמש בכוחות הנובעים ממקום זה לחיוב או לשלילה. לכן יעקב בחר לתקן דווקא בשכם את המטבע” השווקים או המרחצאות שהם כשלעצמם אינם טובים או רעים” אלא תלוי איך משתמשים בהם.
באותה דרך” נראה שהאינטרנט הוא כלי עם פוטנציאל גדול לחיוב או לשלילה. אם משתמשים באינטרנט בצורה לא מבוקרת” הוא עלול להיות הרסני ביותר. אך כאשר מודעים לסכנות האינטרנט” מתקינים תוכנת סינון יעילה” מקנים הרגלי גלישה בריאים ויודעים לנתב את האינטרנט לאפיקים חיוביים לצרכי מחקר ולמידה” נראה שהאינטרנט עשוי להיות כלי עם תועלת רבה.
לתגובות: natanorot@gmail.com

תגיות: הטוב והרע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן