פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > נרות חנוכה” מוסיף והולך

נרות חנוכה” מוסיף והולך

בהדלקת נרות חנוכה אנו פוגשים שתי דעות” הראשונה היא “פוחת והולך” – כדעת בית שמאי” דהיינו מדליקים ביום הראשון של חנוכה את כל הנרות וכל יום מפחיתים נר.
ודעה שניה כדעת בית הלל “מוסיף והולך”” שלפיה מדליקים כל יום נר נוסף עד שמגיעים לשמונה נרות כי “מעלין בקודש ואין מורידים”. והלכה כבית הלל.
ההלכה הזו מאפיינת את מהות החג. כלומר: לדעת בית שמאי אנו חייבים לזכור שמלכות ישראל עם כל הכבוד לה” יכולה גם ללכת לכיוון הפוך ממה שצריך כאשר מגיעים לידי ניצול לא נכון של הכוחות” או כאשר מאבדים את אמונה הנכונה – אז זה פוחת והולך. בעצם” אומרים בית שמאי” אמנם אנו מודים על הנס הגדול שקרה לנו אך צריך שנדע לשמור על עצמנו אחרי הנס הגדול הזה ולא נרד פלאים.
המציאות של רבים ביד מעטים וגיבורים ביד חלשים היא מעל הטבע. לא מציאות רגילה. ולכן תמיד צריך להיזהר שלא נטעה ונכשל” אלא נצעד קדימה גם בתוך החשיכה. והאם יש לנו את הכלים לכל זה?
ובית הלל אומרים” אמנם זה נכון” באמת המציאות מעורפלת וקשה” וקל ליפול בה” אבל אין לשכוח שאף שהחיים עוברים דרך כל מיני גלויות” סיבוכים וחסרונות” הנה בחשבון הסופי הכול יתוקן” גם ההתייוונות שהייתה” ועל כל אלה תגבר הרוח היהודית כי “מעלין בקודש ואין מורידין”. הירידה היא רק אמצעי” ובסוף נתגבר ונעלה מעלה מעלה עד שאורו של משיח יגדל ויפרח.
כלומר” בית הלל מלמדים אותנו שאפילו אם נמצאים במצב של מבוכה” במבוך” דווקא מתוך זה תבוא התעוררות” זה יתבטא בקשר לתורה” לארץ ישראל וכו'” כי ‘אתה בחרתנו מכל העמים’. זו הנקודה המרכזית” והלכה כבית הלל.
בע”ה שנלון באוהלה של תורה ונלך בדרכיו אז יעלה האור על החושך וכל אחד מישראל ידע לבחור את דרכו כי “מוסיף והולך”. כך נחזור לעצמנו” לאמת של המכבים הראשונים ואז יאיר אור חדש על ציון במהרה בימינו אמן.
*מכון אורה לבנות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מחלוקת שלא לשם שמים
Shape-2
machon
נרות חנוכה” מוסיף והולך
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן