פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > כולנו כוכבים

כולנו כוכבים

(בברכות לאלרואי חתן הבר-מצווה” לאמא זוהר” ולסבא וסבתא” הרב בועז ומרים לוי).

בתחילת הפרשה” שהיא גם תחילתו של חומש חדש” מספרת לנו התורה דברים ידועים ומוכרים: מי הם בני יעקב שירדו למצרים” ומהו מספרם. מה משמעות החזרה הזאת? מה הצורך בה? מבאר רש”י: “להודיע חיבתן”. כשאוהבים מישהו” מחפשים הזדמנות לדבר עליו. דוגמא לא כל כך סימפטית לדבר” הוא הדרך בה קרא אמנון לתמר. כשהוא אהב אותה הוא ביקש: “תבוא נא תמר אחותי”. וכשהאהבה התחלפה לשנאה” הוא פקד: “הוציאו את זאת מעלי”. רש”י ממשיך ואומר: “שנמשלו לכוכבים” שמוציאן ומכניסן במספר ובשמותם”. גם בכוכבים מצאנו פסוקים שמתארים אותם דרך שם ומספר” ואנחנו” בני ישראל” דומים לכוכבים.
הרבה מאתנו רוצים להיות כוכבים. רק עוד לא החלטנו אם כוכבי קולנוע או כדורגל. התורה מספרת לנו שכולנו כוכבים. מה משמעות הדבר? ומה משמעותו דווקא כאן?
עוד מעט ירד חושך לעולם. התרבות הכי מפותחת באותה תקופה תתגלה בניוולה ואכזריותה. אתם” אומרת התורה” תישארו מאירים גם בחושך. גם בזמן שערך חיי אדם ירד לגמרי” תמצאנה בכם מיילדות שתסכנה את חייהן” לא רק בשביל להביא חיים אלא גם בשביל הפעילות העוטפת: לפעות לוולדות ולהביא מים ומזון לאמהותיהן. ולא רק שתישארו מאירים בתרבות של חושך” אלא החושך יאפשר לכם להאיר. שכידוע” הכוכבים נמצאים ברקיע השמים גם ביום” אלא שרק בחושך” המצב ההופכי להם” אורם ניכר.
עוד מעט” יתייחסו אליכם כאל אבק אדם. אל תאמינו להם. תזכרו את האמת שאתם כוכבים. עוד מעט יבנה כלל ישראל. אל תחשבו שהכלל ימחק אתכם כפרטים. כל אחד ימשיך להאיר ככוכב נפרד בעל שם אישי.
“להודיע חיבתן”. עוד כמה פסוקים” ונקרא על השואה הראשונה שעברה עלינו. מי שהיה שם וגם מי שרק לומד על כך” לא יכול שלא לשאול: איפה היה אלוקים בשואה? לא מעט נאמר ונכתב על השאלה הכבדה הזאת” אבל אנו רק נוסיף ונאמר” שהתורה מקדימה ומציינת” שלא נחשוב שעזב ה’ את הארץ” ואפילו לא את אהבתו אלינו. יש חיבה” ואחריה היסטוריה ארוכה ומפותלת.
כשרש”י מביא את הפסוק על הכוכבים” שם ומספר” הוא בוחר בנוסח מספר ישעיהו: “מונה מספר לכוכבים” לכולם בשם יקרא” אף על פי שישנו גם הנוסח היותר מוכר מספר תהילים: “לכולם שמות יקרא”. אנו מוצאים בתחילת החומש הרבה שמות” אבל שם חדש עומד להיוולד כאן: “עם בני ישראל”. שם אחד” לכל הכוכבים הרבים והמאירים.

תגיות: כוכבים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

משחקים ותהילים
Shape-2
machon
הכוח של בחירת המילים
Shape-2
machon
באיזה תאריך תתקיים השמחה שלנו?
Shape-2
machon
זה מצחיק?
Shape-2
machon
ראיה ויראה
Shape-2
machon
Shape-2
machon
לשמור לעשותם
Shape-2
machon
גאולה ומשפחתיות
Shape-2
machon
כולנו כוכבים
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן