זה היסוד של קדושת האומה” נשמת האומה – ההבדל בין מה שכללי לבין מה שפרטי. זה יסוד היסודות. כאן ההבחנה בין ישראל לגויים. מדרגת קדושה פרטית היא מצד האדם” כפי מעשיו ומצבו המוסרי. אדם יכול להתרומם לדרגת חסידי אומות העולם. ההתחלה” היסוד” אינו ביסוד “הנשמה שאתה יצרת”” לא יסוד של “עם זו יצרתי לי” ” לא גזירה והכרח אלוהי” – אלא מצד הבחירה של האדם” מצד “הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים”. יש חסידי אומות העולם שהגיעו לדרגות גבוהות” ואפילו מדרגות גבוהות מאוד” כפי שאומרים חז”ל שתיתכן אצלם מציאות של קדושה. אבל צריך להבחין איזו מין קדושה. גם בקדושה יש חילוק: קדושה פרטית או קדושה כללית. זה הנפקא מינה! זה הסוד שלנו” סוד נצח ישראל.
הקדושה שלנו אינה פרטית” אלא היא קדושה כללית” קדושת האומה” קדושת הציבור” קדושת הגֵנים” מצור מחצבתנו” אברהם אבינו. אברהם אבינו הוא בריאה חדשה שמתגלה בה צלם אלוהים ציבורי. מאז” ההיסטוריה האנושית הגיעה לפרק זה של צלם אלוהים ציבורי” משורשו של אברהם אבינו. מאברהם אבינו מגיעים למתן תורה” למעמד הר סיני ולמשה רבנו ולכל הדורות. זו גזירה אלוהית. זה המיוחד לישראל” “ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ”.
קדושה פרטית אישית מצד האדם תוכל להיות אצל הגויים. יוכלו להיות גויים מצוינים” מעטים. אבא [מרן הראי”ה] זכרונו לברכה היה אומר: יכולים להיות בישראל רשעים” פושעי ישראל” אבל אצל הגויים יש חסידי אומות העולם. זה החילוק והנפקא מינה. יש בגויים מצוינים מיוחדים” יוצאים מן הכלל” אך אצלנו הרשעים” פושעי ישראל הם היוצאים מן הכלל” מהקו הישר הטבעי. קדושת האומה מיוחדת לנו! היא נצח” יסוד היסודות. אנחנו “עם זוּ יצרתי לי”” “כי חלק ד’ עמו” .