ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: לך לך
פרשה נוכחית: וירא
פרשה הבאה: חיי שרה
 


מודל בניית זוגיות מפרשיות שמות-וארא

אסתר אברהמי

בני ישראל שקועים בעבודת פרך למעלה ממאתיים שנה. ברור להם שאלה החיים. פתאום מגיעים משה ואהרון ומספרים על חזון נפלא, של שחרור מהעבדות לאדם לשעבוד לה', כמאמר ר' יהודה הלוי: "עבדי הזמן עבדי עבדים הם. עבד ה' הוא לבדו חפשי".
את התהליך שבנ"י עוברים מעבדות לגאולה, ניתן לדמות לתהליך שעובר על בני זוג ,"משעבוד אישי", מהרווקות, "לעבדות" זוגית, שהיא השחרור האמיתי של הפרט ע"י הנישואין.
זוג שמתחתן, מוצא עצמו במרוץ החיים. עומס המטלות יוצר שחיקה בנישואין. מבעד לעומס ולקשיי החיים, החלק הרוחני שבאדם מנסה לבקוע את חומת ה"פרעה" שבתוכנו, המשעבד אותנו למרוץ, ואינו נותן לנו פנאי, לחיבור זוגי נשמתי .
הזוג עסוק בחומר ובלבנים. הנוגשים, אצים רצים, לא נותנים מנוח. כבנ"י, שנפוצו בארץ מצרים, אף אנו נפוצים ב"ארץ מיצרי החיים", מקוששים ונאחזים בקש, כדי לבנות חומריות.
המרוץ הזה מנוגד לרצון הנשמה שבתוכנו.
מאז שהגיע משה, נעשה רע יותר. מאז שהנשמה לא נותנת מנוח, נעשה רע. למרות שיש לנו קריירה ומשפחה שואלת הנשמה: "למה הרעות ... ולמה זה שלחתני" (ה כב). לשם מה? הנשמה שבתוכנו לא מוותרת. מעלה שאלות כדי שנבנה את עצמנו. אם מתעלמים ממנה, נעשה לנו רע. "ומאז באתי אל פרעה ...הרע לעם הזה ...." (ה כג).
המטרה להעיר את הזוג מתרדמתו הנפשית. לעיתים מגיעים "מכות מצרים", כדי לצאת מארץ פרעה, הקב"ה מציב בדרך חיינו משברים כדי לחבר בינינו. פתרון אמיתי, דורש מבני הזוג חשיפה רגשית כואבת, הודאה בקשיים וחשש מפגיעה. (לכן מתחמקים מהתמודדות ומחפשים פתרון נוח וזמני.)
זוג שרוצה לצאת מ"תחת סבלות מצרים" בנישואין, מוכרח לעבוד על חיבור זוגי מתוך הקשיים.
השלב הראשון : יצירת חזון משותף.
החזון לישראל הוא ברית אבות, כניסה לארץ המובטחת, (למקום האמיתי שלנו), תוך כדי אמפתיה: "... שמעתי את נאקת בנ"י אשר מצרים מעבידים אותם..." (ו ה). מטרת החזון, זוגיות עם ה': "ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלוקים וידעתם כי אני ה' ..." (ו ז).
"..ולא שמעו... מקוצר רוח ומעבודה קשה" (ו ט). העבודה הזוגית אינטנסיבית וקשה. שקועים בהרגלים שליליים. כמעט מתיאשים: "נישואין לא בשבילי". "אני לא מסוגל", "מי צריך את כל הקשיים האלה "...
זוג שבכ"ז יוצר שינוי, מגלה שהוא גם לא מבין את השפה. "הן אני ערל שפתיים ואיך ישמע אלי פרעה" (ו ל). השפה מייצגת מחשבות והשקפת עולם. כל אחד מבני הזוג, מוכרח ללמוד את השפה המיוחדת לכל אחד מהם: הגברית והנשית.
"ואני אקשה את לב פרעה" (ז ג). בדרך לשינוי ויציאה מהמְצרים, יש התנגדות פנימית, אדם לא משתנה, כי הבין את הצורך בשינוי. צריך זמן לתהליך. עדיין ה"פרעה" שבתוכנו, זקוק לאישור: "כי ידבר אליכם פרעה ... תנו לכם מופת.." (ז ט), סימנים שאנחנו במסלול הנכון: מחמאה, תודה, קירבה...
בנישואין העבודה מתמדת. מטרת הנישואין, יצירת שינויים בכל אחד מבני הזוג, כדי שכל אחד יגיע לאיזון עצמי דרך בן הזוג. הניגודים שיוצרים משברים מזמינים עבודת חיבור זוגי נשמתי, שהוא חיבור לה'.
*יועצת אישית וזוגית ומדריכת כלות. [email protected]


תגיות: פרשת שמות | פרשת וארא



מאמרים נוספים מעלון פרשת שמות התשע"ה:
לידתו של עם - הרב דב ביגון
הלחי השניה - הרב שלמה אבינר
דרכי חינוך בפיאצסצנא (ג) - הרב אלישע אבינר
כולנו כוכבים - הרבנית טל רחמני
קדושה כללית - הרב דוד לנדאו
חינוך הנוער לדעה מאוזנת - ד"ר מיכאל אבולעפיה
מעגלים של קדושה - הרב חגי לונדין
יֵשׁ לָנוּ שׁוֹפְטִים - הרב שלמה אבינר
שבט אחים - הרב יוני לביא
להיות איש 'גדול'! - הרב ערן טמיר

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: