פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > אמונת ישראל ותורה

אמונת ישראל ותורה

יש מאמר חז”ל ידוע” מבהיל ומזעזע שנזכר פעמיים בגמרא : “אמר רב יהודה אמר רב: מאי דכתיב ‘מי האיש החכם ויבן את זאת… על מה אבדה הארץ’ . דבר זה נשאל לחכמים ולנביאים ולא פירשוהו”. זה דבר מעניין. חכמים אמיתיים” חכמי קודש” חכמים אלוקיים ונביאים אמיתיים לא ידעו לפרש ולהגדיר. דבר זה נשאל גם למלאכי השרת ולא פירשוהו. “עד שפירשו הקדוש ברוך הוא בעצמו”” – בפסוק בירמיה. ומהו? “על מה אבדה הארץ”? סוד הגלות. מיד אחר כך המשך הפסוק בגמרא שם: “ויאמר ד'”! “על עזבם את תורתי”. המהר”ל תמה: לכאורה אנחנו יודעים על מה אבדה הארץ: בית ראשון מפני שלושה דברים” ובית שני מפני שנאת חינם. אלא” אומר המהר”ל” שצריך בירור יותר עמוק. צריך בירור איך הגיע עם ד'” עם נחמד” עם אלוהי” למדרגה של עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים” או שנאת חינם” וכל ההרס שיצא מזה? מה היסוד והשורש לכל המצבים המסובכים הללו?
תשובת הקדוש ברוך הוא: “על עזבם את תורתי”. מה פירוש ‘על עזבם את תורתי’? עבירות? – לא” אלא אומרים חז”ל: “שלא ברכו בתורה תחילה”. נגשו לעלייה לתורה או ללמוד תורה בלי ברכה תחילה. לכאורה זה דבר נורא. יהודי החסיר את חיוב המצווה הזאת – אבל על זה החורבן?! האם בגלל אדם שחיסר מצוות עשה תהיה גלות?! לעומת כל העבירות הנוראות. צריך להבין ולעמוד היטב על הדברים. השמע לאוזנך מה שאתה מוציא מפיך.
הדגשת חז”ל היא “שלא ברכו בתורה תחילה”! כלומר זו ברכה שלפניה. זה החיסרון! חז”ל מזעזעים אותנו” אם כן יש צורך ללמוד ולהתבונן מה יש בברכת התורה שלפניה. שם נמצא גילוי הסוד הזה” הבנת אורייתא וישראל. כך קבעו חז”ל” אנשי כנסת הגדולה” וכל המשנה ממטבע שטבעו חכמים” לא יצא . מה היא ברכת התורה תחילה? “אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו”. זאת ולא אחרת. לכאורה” במה אנחנו מיוחסים? מסתמא אנו מיוחסים מתוך מעמד הר סיני ומתן תורה. אם כן לכאורה היה מתאים ההיפך: ‘נתן לנו את תורתו’ – ובזה ‘בחר בנו מכל העמים’. אבל אנשי כנסת הגדולה” המשך הנביאים” תפסו יותר ברור את העניין. דווקא כך! “אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו”! ישראל ואורייתא. אמונה היא אמונת ישראל ואורייתא .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן