בחר בנו מכל העמים. ישראל צדיקים? חכמים? קדושים? ודאי” כל זה נכון” אך מה המהות” מה העניין” מה פירוש הדבר? האם אנחנו בעלי זכויות? זכינו שעמדנו במעמד הר סיני” קיבלנו תורה ומצוות. איך יש להבין זאת” וכי זה עניין של הזכות שלנו? של הצדקות שלנו? האם זכינו ולכן קרבנו לפני הר סיני? – לא! כל זה טעות! הייחוס” החשיבות שלנו” אינו מתחיל מתוך שאנחנו זכינו בצדקותנו. בפירוש לא! זו טעות יסודית באמונה. העניין של סגולת ישראל אינו מתחיל מאיתנו” מזכותנו ומזכות אבותינו וייחוסם.
בספר הכוזרי במאמר שני בסעיף נ יש הסברים” בירורים והוכחות בעניין של סגולת ישראל: “וראה היאך שב הענין האלוקי”. ‘הענין האלוקי’ זו מילה מיוחדת” ספציפית” טרמינולוגיה מיוחדת” יצירה חדשה שאינה נמצאת במקום אחר מלבד בספר ‘הכוזרי’. העניין האלוקי הזה הוא ממשי” היסטורי” רוחני” פנימי” מציאותי; הממשיות של העניין האלוקי המתגלה בעולם. “וראה היאך שב הענין האלהי הדבק באברהם”” העניין שלנו” האתחלתא שלנו” מתחיל מאברהם אבינו” “ויאמר ד’ אל אברם לך לך מארצך וממולדתך”. ההתחלה באברהם” ומתוכו המשך הדורות: אברהם” יצחק” יעקב” השבטים וכו’. “ואחר כן”” ההמשך מיסודו של אברהם אבינו נמשך ומתגלה “בהמון סגולתו”” בעם רב” ברבים” לא רק ביחידים. גם אצל גויים יוכלו להיות יחידים” חסידי אומות העולם” כפי שהיה לפני אברהם אבינו בבית מדרשו של שם ועבר” וכן “ויתהלך חנוך את האלהים” . אבל כאן ההדגשה היא על קדושה ציבורית” “ואחר כן בהמון סגולתו”” ומתחבר אל עניין הארץ – “ובארץ הקדושה”. העניין האלוקי הזה הדבק באברהם” ומתוך היסוד של אברהם בהמון סגולה” נפגש בשני הדברים יחד: “ואעשך לגוי גדול”” ו”ולזרעך אתן את הארץ הזאת” ; העם המיוחד והארץ המיוחדת. כך סדר בורא העולם: “בהמון סגולתו ובארץ הקדושה”. בקיצור” בתמצית” בשורות אחדות – אידיאולוגיה שלמה” תורה שלמה. כאן אנו מתחילים להיפגש במילה: ‘האומה’. מאברהם אבינו – המון סגולה” “ואעשך לגוי גדול”” אומה .