פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לאן הולכות התפילות ש’אינן נענות’?

לאן הולכות התפילות ש’אינן נענות’?

(לע”נ הרב בני אייזנר זצ”ל שזכיתי לשמוע וללמוד מאישיותו ומתורתו בישיבת ‘כרם ביבנה’)
לפעמים אנו מתפללים ומזילים דמעות לביטול גזירה או לרפואת חולה ולא תמיד רואים תוצאות. האם זה אומר שהתפילה אינה משפיעה? אלא ש’חוק שימור האנרגיה’ נכון לא רק בפיסיקה אלא גם ברוחניות: אף תפילה אינה הולכת לאיבוד. אולי לא תמיד התפילה פועלת בדיוק כפי שאנו רוצים ולפעמים לא רואים בעין תוצאות בשטח” אבל כל תפילה נשמעת” פועלת ומשפיעה. התפילה משנה לטובה את המתפלל (ראה עולת ראיה ח”א עמ’ כ”ד סעיף א) והיא גם משנה לטובה את המציאות בדרכים נסתרות ומופלאות.
אך רבי נחמן מלמד אותנו שלא זו בלבד שהתפילות אינן נאבדות” אלא הן מצטרפות זו לזו וסוללות יחד את הדרך לקראת עולם טוב יותר. “וכשאנו רואים אורך הגלות” ובכל יום אנחנו צועקים אליו ואינם נושעים” ויש מעמנו בני ישראל” שטועים חס ושלום בלבם” שכל התפילות הן לריק. אבל באמת כל התפילות” הצדיקים שבכל דור ודור הם מעלים אותם ומקימים אותם… ובונין קומתה של השכינה מעט מעט” עד שישתלם שיעור קומתה” אז יבוא משיח” (ליקוטי מוהר”ן ב” ו).
הרעיון שהתפילות מצטרפות” נכון לא רק לגבי הכלל ולגבי התקדמות תהליך הגאולה” אלא גם לגבי הפרט ולגבי התקדמותו האישית. הגמרא במסכת ברכות (לב” א) ממחישה רעיון זה: “אמר ר’ חמא בר חנינא אם רואה אדם שהתפלל ולא נענה יחזור ויתפלל” שנאמר קוה אל ה’ חזק ויאמץ לבך וקוה אל ה’ “. אם באים בגישה תכליתית” אולי תמהים מה התועלת להתפלל שנית אם התפילה הראשונה לא נענתה?
אמנם איננו יודעים בדיוק איך התפילות פועלות על הנפש שלנו ואילו כוחות הן מגלות ומפתחות” אבל אנחנו כן מאמינים שכל תפילה היא משמעותית ומניחה אבן נוספת בבניין הרוחני של האדם. הרב קוק מסביר בעין איה (שם) שמטרת התפילה היא לרומם את האדם מבחינה רוחנית” אך לפעמים לא די בתפילה אחת כדי לפעול על עומק הנפש.
הרב קוק כותב שלעיתים צריך כמה וכמה תפילות שיצטרפו זו לזו כדי שביחד הן יביאו להתקדמותו של האדם. ולכן האדם צריך לחזור ולהתפלל כדי להוסיף עוד אבן בבניין הרוחני שלו. וכשהאדם מבין זאת הוא אינו מתייאש אם אינו רואה תוצאות בשטח” אלא מתמלא בתקווה ובחשק להמשיך ולהתקדם. “והנה כך היא המידה באדם” כשהוא עושה פעולות ואינו בא בהן למטרתו מתחלש לבבו” אבל כשיודע שכל פעולה תקרבהו למטרתו אלא שלפי רוממות המטרה צריך הוא ריבוי פעולות” לבבו מתאמץ להוסיף בעבודתו” (עולת ראיה ח”א עמ’ כה סעיף ב).
הרב בני אייזנר זצ”ל כתב בסיום הצוואה שלו את הדברים הבאים על התפילה: “אם לא אזכה לנס” לאריכות ימים” הנני מבקש מן הדוברים בזמן ההלוויה יזכירו את דברי קודשו של הרב קוק זצ”ל בעולת ראיה חלק א עמוד י”ב: ‘אי אפשר לתפילה שלא תעשה את רישומה. אם היא פועלת את פעולתה על פי המטרה הפרטית המסוימת שלה” או מסבבת דרכים רבים ומסובכים – אלה הם מנפלאות תמים דעים’. אף תפילה אינה שבה ריקם מלפניו”.
לתגובות: natanorot@gmail.com
*) הציבור מוזמן לשיעור אמונה מידי שבוע בנושאים אקטואליים שמתקיים אי”ה בבית הכנסת המרכזי בית הכרם (רח’ בית הכרם 17) בימי ג’ בשעה 20:00.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן