פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > עמלק – אז והיום

עמלק – אז והיום

בשבת שלפני פורים מצוה לקרוא פרשת “זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם” (דברים כה יז). ומה עשה לנו עמלק?
“אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים” (שם יח). עמלק רצה להראות שישראל הם ככל העמים וייעלמו גם הם כמותם מעל במת ההסטוריה ח”ו” לכן התנפל ונלחם בנו כפירוש רש”י “אשר קרך בדרך” – “לשון קור וחום” ציננך והפשירך מרתיחתך” שהיו כל האומות יראים להלחם בכם ובא זה והתחיל והראה מקום לאחרים. משל לאמבטי רותחת שאין כל בריה יכולה לירד בתוכה” בא בן בליעל אחד קפץ וירד לתוכה. אף על פי שנכוה” הקרה אותה בפני אחרים”.
החוצפה של עמלק להילחם בישראל מיד אחרי יציאת מצרים וקריעת ים סוף – כאשר נראה לעין כל שישראל נבדלים ומורמים מכל העמים והם בבת עינו של הקב”ה – התאפשרה כתוצאה מהחולשה שפקדה את ישראל ככתוב” “ויבא עמלק וילחם בישראל ברפידים” (שמות יז ח) – מקום שרפו ידיהם מדברי תורה” ומקום שנחלשה אמונתם וזהותם באומרם ‘היש ד’ בקרבנו אם אין’.
ניצחון ישראל על עמלק התאפשר הודות למשה רבינו שרומם וחיזק את רוח האומה וצדקת מלחמתה בעמלק” ככתוב “והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל”. “וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה? אלא לומר לך: כל זמן שהיו ישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים היו מתגברים ואם לאו היו נופלים” (ראש השנה כט” א).
בהרמת ידיו רומז משה לישראל כי מטרת האויב היא להשכיח את שם ד’ בעולם ח”ו” וכידוע שם ד’ נקרא עלינו. דרכנו מתגלה האלקים לאנושות ולעולם כולו. עמלק רוצה לבטל את נצח ישראל. ואכן יהושע בן נון וישראל שואבים כוח ותעצומות להילחם וגם לנצח את עמלק ביודעם על מה ונגד מי הם נלחמים.
נכון לעכשיו בכל דור יש מי שממשיכים את דרכו של עמלק והמן הרשע ומבקשים לכלותנו” והיום אלו חומסי ארצנו” איראן והמוסלמים הקיצוניים” אשר חרתו על דגלם את השמדת מדינת ישראל” לא יקום ולא יהיה! וכמשה רבנו שהרים את ידו כדי שמתוך כך יבינו שמלחמת ישראל היא מלחמת קודש” מלחמתו של ד’ יתברך” כך גם בימינו. עלינו לזכור ולא לשכוח את אשר זוממים אויבינו” לפקוח את עינינו ולהתפקח מהאשליות שיש עם מי ועל מה ‘לעשות שלום’. לכן עלינו לבחור במנהיגות שתחזק את אחדות האומה ואת רוח האומה וזהותה. יש ללמוד מהו עם ישראל” מהו ייעודו ההסטורי האלוקי ועל מה אנו נלחמים כבר אלפי שנים” ולהאמין באמונה ובביטחון מוחלט שנצח ישראל לא ישקר” ותתקיים ההבטחה האלקית “כי מחה אמחה את זכר עמלק מתחת השמים… כי יד על כס י-ה מלחמה לד’ בעמלק מדור דור” (שמות יז” יד-טז).
בברכת פורים שמח
בציפיה לישועה השלמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן