פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > נודר ומתחבר

נודר ומתחבר

צרה גדולה באה לעם העומד בשערי ארץ ישראל. הארץ – אשר כה קרובה היתה – שבה ונתרחקה מהם עקב סירובו של מלך אדום לתת להם לעבור בארצו. אהרן הכהן מת בהור ההר. ועתה באה עליהם צרה נוספת. הכנעני מלך ערד תוקף את ישראל” ואף עולה בידו לשבות שבי. קל היה להתייאש. קל היה לחזור על המנטרה המוכרת מאירועים קודמים: “ניתנה ראש ונשובה מצרימה”. ומי שלא נפל ברוחו עקב הצלחתם של הכנענים” מן הסתם מבקש היה להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הסיבות לאסון ותגיש את המלצותיה. אולם ישראל” מאמינים בני מאמינים” מגיבים בדרך שונה לחלוטין. “וידר ישראל נדר לאמור: אם נתון תתן את העם הזה בידי” והחרמתי את עריהם”.
הנחת יסוד ראשונה של אבותינו היא כי עולמנו זה איננו הפקר. בתוכו נעלם ריבונו של עולם. אם צרה נתרגשה עלינו” לא משגיאות של מנהיגים ומחדלים של מפקדים היא באה” כי אם מאת מי שאמר והיה העולם. “אנוכי ה’ עושה כול” נוטה שמים לבדי” רוקע הארץ מאתי. מפר אותות בדים וקוסמים יהולל” משיב חכמים אחור ודעתם יסכל…”. ואם כן” קודם כול עלינו לפנות אליו” יתברך. ואת זה מבטא הנדר.
ראש וראשון לנודרים הוא יעקב אבינו העומד בדרכו חרנה. “וידר יעקב נדר לאמור…” – “לאמור לדורות כדי שיהו נודרין בעת צרתן” (בראשית רבה). נדרם של ישראל” מן הנודר הראשון בא להם. “וידר ישראל – ישראל סבא” (שם).
אולם הנדר אינו רק ‘קמיע’ הבא להגן מן הצרה. אף אינו מתנה או “שוחד” הניתן לקב”ה כדי שיושיענו מכף אויבינו. ייתכן שבזה שגה יפתח” כאשר נדר: “אם נתון תתן את בני עמון בידי” והיה היוצא אשר יצא מדלתי ביתי לקראתי… והיה לה’ והעליתיהו עולה”” ולכן נסתבב הדבר לאסונו” שדווקא בתו היא שיצאה לקראתו. עלינו לשאול את עצמנו” איזה תיקון דורש הקב”ה מאתנו כדי להיוושע מן הצרה? וכך כותב ר’ יהודה החסיד (ספר חסידים סי’ תג):
מי ששרוי בצער… ילך לחכם… והחכם יתן לו עצה הגונה: שידור נדר שיוכל לקיים” ונדר הגון לפי הצרה… ואם נודר בעת צרה” לא ידור כדרכי האמורי… אלא יבטח בהקב”ה ויעשה דרך חפצי שמים… ומעין הצרה. יחשוב כי שמא לכך הובא בצרה שיחשוב נדר מידה במידה.
כזה היה נדרם של ישראל. עומדים הם ליכנס לארץ אשר שתי פנים לה: מחד – זבת חלב ודבש היא” ומאידך – ארץ ה’ היא. וכדי להדגיש את הממד הא-להי והערכי של ירושת הארץ” היה עליהם להחרים לה’ את הערים הראשונות אשר יפלו לידם.
שכל מצוה מתרי”ג מצוות” אם האדם עושה אותה רק לשם שמים… – פורחת לעילא” ומצוה כזאת גוררת מצוה אחרת… ובזה אמרתי הטעם… שהחרימו את ערי עובדי כוכבים ושללם… שזה היה הכוונה” כדי שיילחמו לשם שמים… (תפארת שלמה).
הנדר” אם כן” נותן משמעות עמוקה הרבה יותר למאמץ להיחלץ מן הצרה. לא זו בלבד שהוא מבטא את ההכרה בכך שהכול בידי שמים ומידי שמים” אלא שהוא מבטא את הניסיון להבין את האמירה הא-להית אלינו בצרה בה אנו נמצאים” ומביא את האדם להתחייב לפעול מכאן ולהבא על פי מה שהבין והפנים מן ההנהגה הא-להית.

לאור כל זאת יובן רעיון חדש העולה בימים אלו מבית מדרשם של תושבי גוש קטיף” ללכת בדרכו של ‘ישראל סבא’ ולנדור לה’ בעת צרה (אלא שבשל החומרה הרבה של הנדר” מעדיפים להתחייב “בלי נדר”). מבינים הם כי התביעה המופנה כלפי כולנו דרך גזירת ה’התנתקות’ היא תביעה להתחברות עמוקה הרבה יותר אל העם” על חלקיו השונים – איש איש בדרך ובמידה המתאימה לאישיותו – במפגשי ‘פנים אל פנים'” בחסד ובכל דרך אחרת” עד אשר יתקיים בנו “וישמע ה’ בקול ישראל”. על כן” מתבקש כל אחד להיות” לא רק “מאמין וזורע” כי אם גם “נודר ומתחבר”.

תגיות: התחברות, נדר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שלח עמי – ויעבדוני
Shape-2
machon
אזהרה לגסי הרוח
Shape-2
machon
פרידת יעקב אבינו מהשבטים
Shape-2
machon
הרואה סוטה בקלקולה
Shape-2
machon
התייצבו וראו את ישועת ה’
Shape-2
machon
בין טלית לציצית
Shape-2
machon
בוא הביתה
Shape-2
machon
אדם שיש לו מקום
Shape-2
machon
מעשה ביהודי במוצאי יום הכיפורים: הרב עזריאל אריאל
Shape-2
סוכות_במאה_שערים066
טוב להודות לפני ה’
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן