פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > מדוע הם שותים?

מדוע הם שותים?

מדוע הם שותים? מה מביא את בני הנוער לצרוך משקאות אלכוהוליים? יש המשיבים: יין ישמח לבב אנוש” ובני הנוער כמהים לשמחה. זוהי התשובה ואין בלתה. תשובות אחרות מציעות הסברים מורכבים שאינם קולעים לאמת הפשוטה. אך נדמה שאי אפשר להסתפק בתשובה זו מפני שלפני זמן לא רב” לא היתה נהירה גדולה כל כך אל היין למרות שהכמיהה לשמחה היתה קיימת מאז ומקדם ולא נולדה בימינו. אם כן” מה קרה” מה השתנה?
לאחרונה” במהלך תכנית רדיו” שאלה זו הוצגה בפני שני מומחים העוקבים אחרי התופעה. מומחה אחד השיב שבני הנוער צמאים לאמת גדולה” שאין החברה המערבית ותרבותה מספקות. בחיפוש אחריה” מוכנים בני הנוער לנדוד אפילו עד למזרח הרחוק. תופעת התרמילאות למזרח הרחוק מעידה עד כמה עמוק הוא הצורך. בסופו של דבר” התסכול מביא אותם אל היין והשכרות. לא מדובר בתסכול אישי הנובע ממשבר אישי אלא במשבר קולקטיבי: קיים דור שלם מתוסכל המחפש משמעות עמוקה לחייו. חברת השפע מספקת הנאות לרוב אבל היא איננה מעניקה משמעות פנימית לחיים. מתוך ייאוש ובריחה שוקעים בני נוער באלכוהול ובסם. וכך כותב הראי”ה קוק זצ”ל: “הרבה רעות מוסריות ומעשיות נמצאות בעולם שמקורן הוא השאיפה הגדולה הצפונה בעומק הנפש האנושית להיות שבעה מזיו החכמה והשגת האמת” שהוא אור ד’. ומפני שאין הנפשות משיגות את הדרך המוביל לשקיטת [= הרגעה וסיפוק] צמאונן הפנימי הזה” הן מלאות חולי וקצף. והן משתבשות [= טועות] לפעמים לשבר צמאונן בדברים שאינם עלולים [= עשויים] כלל לשבר את צמאונן כי אם מהממים את רגשותיהם לבל ירגישו מכאב לבבם הפנימי. ואשרי מי שנוטה שכמו לסבול דוקא את העול של דרישת ד’ ועוזו” ואינו משקיט צמאונו כי אם במקור מים חיים” ד’ אלוקים אמת” (פנקסי הראי”ה א עמ’ קעד).
כדרכו בקודש” מבחין הרב זצ”ל בין שורשי התופעה לבין ביטוייה. השורש הוא חיובי: שאיפת הנפש לפגוש את האמת הגדולה” להתמלא מזיו החכמה השלמה ולזכות להארה אלוקית. הנפש מרגישה צימאון פנימי אבל איננה יודעת כיצד לספק אותו. היא חשה שהמזון הרוחני שהתרבות מציעה לה איננו מספק” אך אינה יודעת כיצד להשיג אלטרנטיבה שתעניק לה מנוחה נפשית. לכן” היא מתמלאת “חולי וקצף”” כעס על העולם. היא בזה לתרבות ומואסת בה” ונותרת ערומה מכל” ללא משענת וללא מקור לסיפוק פנימי. היא איננה מוותרת וממשיכה לתור ולחפש אחרי מה שעשוי להביא מרפא לכאבה הפנימי. אבל בהעדר מרפא אמיתי שייתן מענה עמוק לצימאון נפשה” היא עלולה להסתפק בדבר שיקהה את כאבה ויהמם את הרגש שלא תרגיש את כאבה” ואף עלולה לחשוב שזוהי רפואת אמת. מסוג זה היא השכרות. תופעת שתיית האלכוהול שהשתרשה בבני הנוער ובבוגרים היא ביטוי לחוסר סיפוק מעולמם הרוחני. המסקנה החינוכית היא שתופעה זו לא תחלוף מהעולם כל עוד לא ננגיש לבני הנוער את האמת הגדולה שהם כמהים לה. זו היתה תשובתו של המומחה הראשון.
המומחה השני התייחס לנערים ונערות השייכים למגזר הדתי אשר פונים אל שתיית האלכוהול ואל הסם. מתוך שיחות רבות עם בני נוער” הוא התרשם שבני הנוער מכירים שאמת גדולה מונחת בתורה ובהדרכותיה” אבל הם קרועים בין הנאמנות לאמת לבין קסמי ההנאות. הנאות העולם קורצות להם” והם מתקשים להסתפק באמת יבשה. לכן” למרות נאמנותם הפנימית לאמת של התורה” הם מתפתים ללכת אחרי ההנאות הקטנות והזולות: אלכוהול” סמים” מתירנות וכדו’. מה הפתרון החינוכי? להפגיש אותם עם תורה שמחה ומלבבת” עם תורה שאיננה מוחקת את הטעם הטוב של החיים אלא מעצימה אותו” להראות להם שהתורה “מרבה חיים”” ו”כיף” לקיים אותה.
שני הניתוחים הנ”ל ושני הפתרונות שלצידם הם הפוכים זה מזה. הראשון מבליט את הכמיהה לאמת גדולה” השני טוען שהם מכירים שהאמת מונחת בתורה אבל מציק להם שאינם מרגישים הנאה בקיום התורה. מי צודק? במקום להכריע מי צודק” עדיף להניח ששניהם צודקים. הכיצד? בני הנוער אינם עשויים מעור אחד. כשם שאין פרצופיהם שווים” כך אין דעותיהם שוות. יש בני נוער” שאינם מסוגלים להתפשר עם אמת קטנה או חלקית” כדוגמת התרבות המערבית. אבל הם אינם יודעים היכן מצויה האמת הגדולה. הם סובלים” הכאב שבלבם מציק להם עד שהם בוחרים בדרכי מילוט של האלכוהול המקהה את הרגש. עליהם כתב הרב קוק זצ”ל את מה שכתב” וקרא לחשוף בפניהם את עומקיה של התורה על מנת שיזהו את האמת הגדולה שבתורה. ויש בני נוער שמכירים בסתר ליבם ש”משה אמת ותורתו אמת”” ואין תמורה לתורה. אבל משא התורה מכביד עליהם” דרישותיה ואיסוריה מעיקים להם” הם אינם חווים חוויה נעימה בעת קיום מצוות התורה. מנגד” הרחוב ותרבות הפנאי הירודה מציעים להם שלל של פיתויים והנאות זולות. הם אינם מצליחים לעמוד בפניהם” ומתרחקים מהתורה. את בני הנוער הללו אנחנו צריכים להפגיש עם תורה שנעימותה מורגשת גם ברגש ובחוויה הקיומית הפשוטה.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן