פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > המסע שבחנייה

המסע שבחנייה

לפעמים אנו מרגישים תקועים” שאנו צועדים במקום ולא מתקדמים. אבל יש דרך להפוך את החנייה שלנו גם למסע…
בסוף ספר שמות מופיעה שאלה לוגית: אנו יודעים שכאשר עמוד הענן עצר ועמד מעל לאוהל מועד” היה זה סימן שצריך לעצור את המסע ולבצע חנייה. וכאשר עמוד הענן התרומם לפני המחנה”היה זה סימן שצריך לצאת למסע. אבל אם כך” הפסוק האחרון בספר שמות מעמיד אותנו בבעיה: “כִּי עֲנַן ה’ עַל הַמִּשְׁכָּן יוֹמָם וְאֵשׁ תִּהְיֶה לַיְלָה בּוֹ לְעֵינֵי כָל בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּכָל מַסְעֵיהֶם” (שמות מ” ל”ח). אם העצירה של עמוד הענן מעל לאוהל מועד מסמלת חנייה מדוע כתוב מסעיהם? היה צריך להיות: ‘כי ענן ה’ על המשכן יומם…לעיני כל בית ישראל בכל חנייתם’.
רש”י כותב לנו רעיון עמוק ביותר: “מקום חנייתן אף הוא קרוי מסע…”.
לעיתים” בחיים אנו נמצאים במצב של חנייה” אנו מרגישים תקועים במקום ולא מתקדמים. זה יכול להיות מצב תקוע עם אדם אחר שקשה להיות עמו” או שאיננו מצליחים למצוא עבודה” מסגרת לימודים” או להתחתן” או כל דבר אחר שמונע מאתנו להתקדם ולהגשים את חלומותינו וייעודנו. אך רש”י מלמדנו שאפשר להפוך את החנייה למסע” אפשר להתקדם דווקא באמצעות החנייה.
לדוגמא: אפשר ללמוד הרבה מאנשים לא נעימים “הוא היה אומר אל תהי בז לכל אדם ואל תהי מפליג לכל דבר” שאין לך אדם שאין לו שעה ואין לך דבר שאין לו מקום” (אבות ד” ג). וכן פעמים רבות האדם רואה בזולתו את השתקפות תכונותיו השליליות” ולכן ככל שיתקן את אותם החסרונות בתוכו” כך יסתדר טוב יותר עם חברו. “כמים הפנים לפנים” כמים הללו שאדם צופה בהן ורואה בהם פנים כפניו אם הוא שוחק הם שוחקות ואם הוא עוקם הם עקומות כן לב האדם לאדם האחר אם הוא אוהב את זה” גם זה הוא אוהבו ואם הוא שונא את זה גם הוא שונאו” (רש”י יבמות קיז” א).
וכאשר האדם אינו מצליח למצוא עבודה” מסגרת לימודים או להתחתן” זו הזדמנות ללמוד יותר על עצמו” להכיר את עצמו לעומק רב יותר ולתקן את חסרונותיו.
המסע שבחנייה יכול להיות מסע רוחני של התקרבות לקב”ה דווקא מתוך הכיסופים למציאות מתוקנת ושלמה יותר. ולכן זו הזדמנות נפלאה להתפלל מעומק הלב. ואפילו אם לא נראה בעין שהתפילה נענית מיד” צריך לדעת שאף תפילה אינה נאבדת. כל תפילה נשמעת” פועלת ומשפיעה. התפילה משנה לטובה את המתפלל והיא גם משנה לטובה את המציאות בדרכים נסתרות ומופלאות (ראה: עין איה ברכות לב” א; עולת ראיה ח”א עמ’ כ”ד סעיף א; שם עמ’ כה סעיף ב).
אם יודעים להשתמש בחנייה כדי להתקדם ולערוך מסע פנימי ורוחני – גם החנייה יכולה להיות מסע.
ויותר מזה” הרב קוק מלמדנו שגם אם לפעמים אנו לא רואים התקדמות” צריך לדעת שתמיד יש התקדמות מתחת לפני השטח “בחזיון כל כח הולך ומתעלה” אין מהלכו לבטלה” כי אם עילוי הוא לו… הכל הולך ושוטף” הכל מתעלה” (אורות הקודש ח”ב” עמ’ תקט”ו). וייתכן שדווקא מתוך ההתמודדות עם האתגרים נחשוף בתוכנו כוחות שלא ידענו על קיומם וכאשר יגיע הזמן לעבור לשלב הבא” נגלה שהתקדמנו!
ולכן כדברי הרב קוק “צריכים לצפות לטהרה ולקדושה” ולא להתייאש” ולא ליפול ברוח כלל בכל מה שיעבור” (יש לך כנפי רוח עמ’ קלט).
לתגובות: natanorot@gmail.com

תגיות: חניה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן