פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > מקשה זהב

מקשה זהב

עשיית המשכן על ידי בני ישראל פורצת הרבה מעבר לפעולה על הנפשות הפועלות אותם” ושזה עצמו פלא גדול” איך עם שרק חצי שנה קודם לכן היה עסוק בטיט וחמר” עוסק כעת באומנויות הכי עדינות ומופלאות.
אך לא רק האנשים מתעלים. גם עולם החומר מתעלה ומתברר. הזהב הכסף והנחושת מן הדומם. העץ מן הצומח” היריעות מן החי. כל חלקי הבריאה לוקחים חלק בעניין.
אך בראש ובראשונה עומד באופן ברור ומובהק הזהב. הוא החומר הבולט ביותר במלאכת המשכן” וזוכה גם להיות ניצוק לכלים המשמעותיים ביותר” הכלים הפנימיים” מזבח הזהב” המנורה והארון.
והנה” בזהב מופיע ציווי מיוחד והוא – שיש לעשות את הכלים העשויים רק זהב – גם מקשה אחת. כך הכפורת ומנורת הזהב” צריכות להיות עשויות מקשה זהב.
וכאן יש לשאול מדוע? מה העניין בעשיית מקשה אחת? מקשה זהב הופך את המלאכה למורכבת ביותר” מקשה מאוד. מה הסיבה לציווי המיוחד הזה?
ובכלל מה העניין בזהב. האם הזהב יפה רק כי הוא נדיר או שיש בו תכונות מיוחדות ההופכות אותו למתכת מיוחדת” ומשם נובע גם היופי שלה.
ובכן” לזהב שתי תכונות מיוחדות כחומר. התכונה הראשונה שלו היא שהוא מתכת אצילה. כלומר לא מתרכבת עם שום מתכת אחרת” ולכן נשארת עמידה לאורך שנים רבות [לאחרונה מצאו מטמון מטבעות זהב בנמל קיסריה שהיו בקרקעית הים יותר מאלף שנים” ונותרו כחדשות].
תכונה זו גורמת לכך שאנו פוגשים את הזהב בטבע בצורתו הטבעית. אין צורך לנקותו או לזקקו. הוא עומד בעינו גם בסביבות עוינות.
והתכונה השניה של הזהב קשורה למוליכות הגבוהה שלו. הזהב הוא מתכת בעלת מוליכות חשמלית גבוהה ביותר.
אלא שאם מעמיקים מעט מבחינה כימית” מגלים ששתי תכונות אלו סותרות זו את זו. מוליכוּת ואצילוּת לא אמורות ללכת יחד. על מנת להבין את סוד הזהב וממילא את סוד הציווי של ‘מקשה אחת’ נפנה רגע לרקע כימי קצר.
תעודת הזהות של כל אטום היא מספר הפרוטונים הקיימים בגרעין שלו” כשמספר זהה של אלקטרונים נעים סביב הגרעין. למרות זאת” ישנם מספרים אידיאלים שכל אטום שואף להגיע אליהם. המספרים הם 2″ 10″ 18″ 32. כך נוכל למצוא שהנתרן שיש לו 11 אלקטרונים” ישאף לוותר על אחד כדי להגיע למצב של עשר. לעומתו הכלור שלו יש רק תשעה אלקטרונים ישאף לקבל אחד” גם הוא כדי להגיע לאיזון. כך נקבל את הנתרן הכלורי” תרכובת של שניהם” הלא הוא מלח הבישול שלנו. זהו תהליך חמצון-חיזור.
האלקטרונים הסובבים את הגרעין” שהם בקליפה החיצונית שלו” הם שיעברו מאטום לאטום.
אם נבחן את אטום הזהב נגלה שמספרו הוא 79 וצורת הסידור שלו היא כזו:
ובכן- עינינו הרואות שבמעגל האלקטרונים האחרון של האטום נמצא רק אלקטרון אחד” ואם כן – היינו אמורים לראות את הזהב ‘מוסר’ את האלקטרון הזה הלאה” כלומר יוצר תהליך של חמצון חיזור עם מתכת אחרת. אך בפועל – אין זה כך” והזהב ‘שומר’ את כל האלקטרונים שלו אצלו” ולא מתרכב כלל” אלא נשאר מתכת אצילה.
ההסבר המדעי המקובל לכך הוא שבאטום הזהב מתרחשת תופעה ייחודית. מה שקושר את האלקטרונים זהו המתח החשמלי בין גרעין האטום המכיל פרוטונים בעלי מתח חיובי” לבין האלקטרונים שהם בעלי מתח שלילי. אך באטומים רגילים” האלקטרונים הקרובים לגרעין” ממסכים את המתח החיובי מלעבור הלאה. הם ‘לוקחים הכל לעצמם’ ובכך משאירים את האלקטרונים שבמעגלים החיצוניים עם זיקה ומשיכה חשמלית נמוכה יותר” וכך בעצם קל לאטום ‘לוותר’ עליהם. אך בזהב אין זה כך. בזהב האלקטרונים הקרובים לגרעין מאפשרים למתח החשמלי החיובי שנמצא בגרעין לעבור הלאה. הם נקראים ‘ממסכים גרועים’. ולענייננו – הם מאפשרים מעבר דרכם” וכך גם האלקטרונים הרחוקים יותר מקבלים מטען חשמלי ונמשכים לגרעין בצורה שווה.
אטום הזהב מתנהג איפה באופן של מקשה אחת. אין בו שווים יותר או שווים פחות. האלקטרונים הקרובים יותר ל’ צלחת’ מוותרים על המתח החשמלי לטובת אחיהם הרחוקים מהם” ולא מוותרים על אף אחד.
‘ המיסוך הגרוע’ הזה” מאפשר מעבר מתח ביתר קלות בתוך האטום” ובכך הופך את הזהב למוליך חשמלי מעולה. קל לאלקטרונים לעבור דרכו הלאה. הוא לא עוצר אותם אצלו” או חוסם אותם. אדרבה – המיסוך הגרוע יוצר סביבה חשמלית שמאפשרת לזרם חשמלי לעבור באופן הטוב יותר.
מה המשמעות של נקודת זהב שהיא מקשה אחת? מדוע כל כך חשוב שהמנורה תעשה מקשה אחת? ההבדל בין מנורה העשויה חלקים למנורה העשויה מקשה אחת הוא שבמנורה העשויה חלקים חלקים” הרגל היא רק רגל” ואין לה קשר לקנה או לגביע. ואילו במקשה אחת” הכל שייך להכל. אין קרוב או רחוק. כולם שייכים במידה שווה. המנורה היא אחת באמת” וגם החלק ה’רחוק’ קרוב באותה מידה.
וכך גם אצל כל נפש יהודי” כאשר מגיעים לנקודת הזהב” לעצם השייכות” שם הכל מקשה אחת. שם כולם שייכים” שם אין קרוב ורחוק” ההבדלים החיצוניים נמסים ונעלמים” כי בנקודת אטום הזהב הכל יחד.
הזהב הוא מלכות. מלכות אמיתית היא זו שאין לה משל עצמה כלום” והיא מאפשרת לכל החלקים ולכל הזרמים לעבור דרכה ולבוא לידי ביטוי מצד אחד” אך אין זה פירוק” כי המלכות” בזה שהיא מאפשרת לכוחות כולם לעבור דרכה יוצרת בתוכה מקשה אחת.
לא נתפלא איפה שדוד המלך שראשו כתם פז” כולו זהב” שמו עולה בגימטריה זהב – 14.
מתכת הזהב היא אצילה ולכן היא יפה. יש בה עצמיות מחוברת שלא מוותרת על שום חלק גם לא על הרחוק והבודד” ומצד שני היא מעבירה דרכה באופן הכי מעולה זרמים נוספים” מקשה זהב” מרמת האטום עד רמת הכלי” ולמעלה מזה ללב ולאהבה ולחיבור מוחלט .
” הנתונים המדעיים הם מתוך האתר של מכון דוידסון במכון ויצמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן