פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מהי חירות אמת?

מהי חירות אמת?

כי לי בני ישראל עבדים… “והוצאתים מעבדות לחירות”. מושגים אלו מובאים בדברי ר’ שמעון בנו של ר’ יהודה הנשיא” בהקשר של רציעת האוזן ליד דלת בית הדין” של עבד עברי שאינו נכון לצאת לחופשי אלא רוצה להישאר עבד אצל אדונו (קידושין כב ב). לכאורה יש סתירה – בין ‘עבדים'” ל’חירות’.
אמנם “כי לי בני ישראל עבדים” נאמר בסוף עניין שמיטה ויובל (ויקרא כה)” אך כיוון ש”כלליה ופרטיה נאמרו בסיני”” נחשב הפסוק כחלק מהדברים שנשמעו במעמד הר סיני” ומי ששמע זאת “והלך זה וקנה אדון לעצמו” אזנו תירצע” (רבן יוחנן בן זכאי” קידושין שם).
לפי ר’ שמעון ב”ר” פסוק זה נאמר ב”שעה שפסחתי על בתי בני ישראל”” ובכך מחדד אולי את השורש “כי לי בני ישראל”” כי עצם הפסיחה היא ההצלה שהצילנו ה’ במצרים. שהרי היינו ראויים לחרון אף על שלא הפסקנו לעבוד עבודה זרה – “ואומר לשפוך חמתי עליהם” (יחזקאל כ) והיינו עלולים חלילה להינגף עם המצרים” אך הפסיחה הצילה אותנו (שיה”ש רבה ב יט על “שושנה בין החוחים”).
מהו אפוא “לי”? – אלא אנו שייכים לה’ אלקי ישראל. הוא המחיה” הוא המציל” הוא הנותן חיים” לאומה כולה “וכל המוציא עצמו מן הכלל כפר בעיקר”.
ויחד עם זאת גם “עבדים” – כי את חוקי החיים נתן ונותן בנו אלקי החיים. לכאורה עומד הפסוק בסתירה ל”והוצאתים מעבדות לחירות”. אך אם מתבוננים במהות הנשמה הישראלית על כללה ופרטיה” ברור שזו נוצרה וניצלה “ברחמיו וברוב חסדיו” יתברך. ואם נתן לה חוקים” אזי זהו עומק המיצוי העצמי של הנשמה” הלאומית והפרטית וכל מה שביניהן.
אולם כשמתבוננים בנגלה” ברגע של מצב חיצוני שבו מתגבר התיאבון היצרי” עלול היסוד הפנימי להשתתק ולהסתתר” ובפועל תהיה תחושת עבדות.
אשר על כן” מבחינת המגמה האלקית באמת “הוצאתים מעבדות לחירות”. אך מבחינת החשבון האנושי אנו עבדים – “עבדַי הם”. ואדרבה” אם אדם יקשיב כראוי לפנימיות טהרת נשמתו (אורות” ישראל ותחייתו לב)” אז לא יהיה לו צורך נפשי להבליט את חכמתו כלפי חוץ” לא יפול לשפלות של כוחניות וראוותנות” לא ייסחף להתלהבות מעושר חיצוני אלא יהיה “שמח בחלקו”” וכן לא ישתעבד לכבוד חיצוני אלא יכבד הוא את הבריות בלא שיזדקק שיכבדו אותו (בן זומא פרקי אבות ד א).
וכך רואה בן זומא את האחריות הנפשית” הכללית והפרטית” לאור היציאה ממצרים” כשנוצרנו כאומה” בואכה ארץ ישראל – עד לכלל היציאה משעבוד מלכיות בתחיית המתים הלאומית” עת חוזרים אנו בקיבוץ גלויות לירושת הארץ ובניינה” לבנות בחסדי צור ישראל וגואלנו את מדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו (ע”פ דברי בן זומא ברכות יב ב).
היכולת להשתחרר מקליפות החיים ולהתחבר אל הגרעין הפנימי האלקי” היא אפוא החירות האמתית של העצמיות” ללא אנוכיות וללא קטרוגים” ללא אטימות וללא מחסומים. ובאמת “לא נחזיק טוב לעצמנו כי לכך נוצרנו” (אבות סוף ב) ונרצה ונחפוץ באמת לשרת את עמנו ואת ערי אלוקינו” וה’ יעשה הטוב בעיניו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שיעור לחיים: כך תעלי על הדרך לבניית הבית המושלם עבורך
Shape-2
שיעור לחיים
מבט חדש על חודש אדר: תורה וקודש – עול או חירות?
Shape-2
חודש אדר5
להתגבר על המרחקים
Shape-2
machon
להשתתף בצרת הציבור
Shape-2
machon
Shape-2
machon
אוהב שלום ורודף שלום
Shape-2
machon
ממשימה למשימה
Shape-2
machon
צדיק טוב וצדיק שאינו טוב
Shape-2
machon
בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ – שיחה לפורים
Shape-2
machon
וקראתם דרור – שיחה לפרשת כי תשא
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן