פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תעודה לחיים

תעודה לחיים

בפרשה כותב הרב צבי יהודה על בלעם: אנו נפגשים בחזון הנפלא של הגוי הנורא והאיום “וירא את ישראל שוכן לשבטיו” ” הוא מסתכל במבטו החריף” רואה שעם זה הוא המשך מהאבות” “כי מראש צורים אראנו ומגבעות אשורנו” צורים – האבות ” גבעות – האמהות” הוא מסתכל בשלשלת הדורות ורואה את היסודיות של נצח ישראל” הראיה הזו מקיפה את חזון גאולת ישראל” “דרך כוכב מיעקב”.
בלעם מסתכל על השורשים של עם ישראל וצופה למרחוק עד אחרית הימים. הוא מבחין בסגולת עם ישראל “מה טובו אהליך יעקב”” התום והטוהר” הצניעות והקדושה שמתגלה בעם” הוא מבין שיציאת מצרים היא תופעה מיוחדת – תוכנית אלוקית” “אל מוציאם ממצרים”. עם ישראל הם כוח החיים בעולם” המים הם סמל לרעננות” שפע ברכה “כנחלים נטיו כגנות עלי נהר”. הוא רואה את דור המדבר הולך לכבוש את הארץ” את הגבורה והזריזות “כרע שכב כארי וכלביא מי יקימנו. הן עם לבדד ישכן”. בלעם שתום העין – בעל העין הרעה” ברגע של התרוממות נפש הוא מבקש להיות במחיצתם של האבות “תמת נפשי מות ישרים”. האבות הם שניחנו בישרות מוסרית” הם הישרים” הצדיקים והחסידים” הפוך מבלעם המייצג את הרע.

***

שנת הלמודים מסתיימת” התלמידים מקבלים תעודות עם הציונים המעידים על המאמצים” ההשקעה וההשתדלות בלימודים במשך כל ימות השנה. יש בתי ספר שמוסיפים גם הערות על התנהגות התלמיד” על מידות ודרך ארץ. למעשה מבטאת התעודה בעיקר את הערכת המורה ואת ההישגים הלימודיים.
יש תלמידים שיבואו הביתה שמחים וגאים עם התעודה. אך אחרים יהיו מאוכזבים מעצמם” והתעודה תיתן רק חותמת להרגשתם -“אני כישלון”” “אני לא שווה”. יש ילדים שיאשימו את המורה שקיפחה אותם” לפעמים יש פערים בין הערכת המורה את התלמיד לאיך שהתלמיד מעריך את עצמו. וכן יהיו ילדים שיחששו לבוא הביתה עם התעודה” שמא ההורים יכעסו” יתאכזבו” יצטערו. ויש מי שיבכו” אם מאכזבה” או כהגנה מפני ההורים…

הגורמים להישגים נמוכים
לקות למידה” העדר הרגלי למידה ואסטרטגיות למידה” חרדה ולחצים שמשפיעים על יכולת הריכוז והלמידה” חוסר השקעה והתמדה שפוגעים בהישגים” אינטליגנציה נמוכה שאינה מאפשרת הבנת החומר” וקשורה לחוסר השקעה והעשרה בבית” וכן מוטרדות רגשית – קשיים רגשיים” משפחתיים” שמעסיקים את הילד” ובגללם הוא אינו פנוי להתמקד בלימודים.

להורים מקום מרכזי ביחס התלמיד ללמידה. לפעמים יש ציפיות לא ריאליות מהילד להישגים גבוהים” ומצד שני יש הורים שאינם מקדישים זמן ותשומת לב מספקת ללימודים. יש הורים המתקשים בהעברת אחריות והקניית הרגלי למידה” ויש שחסר להם אמון ביכולת של הילד להצליח” או שיש מערכת יחסים מתוחה בין הורים וילדים או בין ההורים עצמם.

המסר של ההורים צריך להיות שציונים אינם מעידים על יכולת.

תגובות של הורים
רגשות אשם – ההשלכות על הילד “כל השנה אמרתי לך לשבת וללמוד”; “ידעתי שזה מה שתביא”; “חכה בשנה הבאה”… רגשות אשמה אינם מביאים לתוצאות יעילות וחיוביות” הם עוסקים במה שהיה – בעבר. בעוד שהמסר הנכון לילד הוא שעליו ללמוד מן העבר כדי לתכנן את – העתיד” שם נעוץ התיקון” ולשם יש לרכז את המאמצים והמוטיבציה.
חשובה קבלה עצמית של הילד” הוא צריך להרגיש שמקבלים אותו ללא תנאי” אמנם יש מה לשפר אבל אין זה אומר להתעלם ממה שיש בו.
אכזבה – “הייתי בטוח שהילד שלי יביא ציונים אחרים”. הורים שיש להם שאיפות וציפיות מנסים להתאים את הילד לדימויים שיש להם בראש.
אסור לתת לילד הרגשה של כישלון” גם לא תחושה של “לא מוצלח”” אכזבה היא רגש הרסני שגם בלי לדבר – היא נמצאת באוויר” דווקא במצבים שהילד מרגיש נכשל או מאוכזב הוא זקוק ביותר לאמון של הוריו – שיחזירו לו את הביטחון שלו בעצמו.
חשיבה מוטעית – הורים נוטים לחשוב שאילו היה הילד לומד – היה מצליח” לעיתים זה נכון אך לעיתים זה מורה על קושי. הם מרגיעים את עצמם ומייסרים את ילדיהם” “הוא לא מתאמץ מספיק”” “אילו היה רוצה היה מצליח”.
חוסר אונים – הורים אינם יודעים מה לעשות עם ציונים נמוכים וכישלונות של ילדם. במקרים רבים הם רצים מאבחון לאבחון למצוא בעיות אורגניות. האבחונים נותנים הרגשה טובה להורים שאף אחד בעצם לא אשם. התרומה העיקרית של האבחונים שהם נותנים גושפנקא לתלמיד לא להתאמץ.

ילד זקוק לחיזוקים ולא לציונים. ציונים כביכול מכמתים את הידיעות של הילד” הם אף פעם לא מדויקים כי הם נמדדים בתנאים מצומצמים ומגבילים. ציונים נותנים תחושה של בדיקה – מדדים חיצוניים-ביקורתיים. כשנותנים לילד ציונים הוא מתרגל שכל מה שיעשה צריך ציון” כאשר למעשה אנו בעצם מעוניינים לחזק את האמון שלו בעצמו” ואת ההרגשה שמה שהוא עושה יש לו חשיבות רבה. ילד זקוק למילים טובות ומעודדות כדי שיוכל לפתח את האמון בעצמו.
מילים שמבטאות כבוד ואחריות: “אפשר לסמוך עליך”; “אתה מסוגל להתמודד עם אתגרים”; גם אם נפלת/נכשלת – תקום.
הורים משתמשים בפרסים” והבטחות לתגמל את הילד. אחת הבעיות בשימוש באמצעים אלו – שהם משמשים הנעה חיצונית שאינה מאפשרת לפתח דחף פנימי” וסיפוקים פנימיים כמו: הנאה בלמידה” התגברות על מכשולים” תחושת שליטה ומסוגלות. חשוב לחזק את המניע הפנימי לעודד שיח פנימי שמחזק את ההצלחות והאחריות האישית.
הורים הלחוצים מאוד מן הישגים והתוצאות של הילד” יהיו מתערבים מאוד” מסבירים הרבה” מזכירים מדי” או עושים במקומו כדי שהוא יצליח. בינתיים הילד מאבד את הביטחון והיכולת לתפקד בצורה עצמאית.
השיעור שלומד הילד שיש חוקים בחיים” יש תוצאות ומחיר להתנהגות וההחלטות שלו לתת לו לכאוב כך שייקח אחריות.
סטטיסטיקות מראות כי אחוז ניכר מן התלמידים הם “תת -משיגים”” ילדים שלא מממשים את היכולת השכלית שלהם. גם ילד מחונן יכול להיחשב תת משיג אם הציונים שלו בינוניים. לילדים תת-משיגים יש דימוי עצמי נמוך” הם אינם מאמינים ביכולתם” ולפעמים הפחד מפני כישלון ימנע מהתלמיד להתנסות ולהסתכן.
מה שחשוב הוא לא לתת משקל יתר לציונים – למספרים. כאשר מדגישים רק את הידע” הציון הזה בא על חשבון החינוך” יש לשמור על פרופורציה נכונה ולהיזהר לא לראות את הציונים כמשקפים את אישיותו של הילד. הציון אינו סיכום אישיות הילד” אלא מבטא רק את הערכת המורה במקצוע מסוים.
כמה אפשר לצמצם” להקטין את מרחב החיים! כמה יכול הציון להגביל את תוכן חייו של הילד” ואת תחומי העניין שלו.
התעודה האמיתית – היא “ציון המגן” לחיים שמקנים ההורים במבחנים היומיומיים שמתנסים בהם” בביטחון בחום ובאהבה” בתמיכה ובאמון” עם ולמרות הציונים.
התעודה האמיתית היא חינוך לחיים – להכיר את תעודת האומה” לחבר ולקרב את הילד לדור ישרים – לאבות האומה.
התעודה האמיתית – תעודה לחיים – הרוח הבלתי מוגבלת שאנחנו מקנים לילדינו – להתחבר לשורשים” לעומק” ולהתרומם משם אל העתיד – להיות חלק מהמהלך הכלל-ישראלי.
והכי חשוב לזכור כי הילדים הם מקור הכוח שלנו” יש בהם המון סקרנות” תמימות ושמחה” התלהבות” התחדשות ורעננות.
צריך למצוא את הרגעים היפים בתוך כל הטרדות והעשייה” כדי לנהל שיחות קרובות וכנות” להכיר עוד חלקים שלא הספקנו להתוודע אליהם” לחבק” לאהוב” לצחוק” בלי ציון… לקום כל יום בבוקר עם שיר חדש בלב…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן