פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > תקופת בית שני. עזרא הסופר

תקופת בית שני. עזרא הסופר

גדלותו המיוחדת של עזרא הסופר בתורה” בשקדנותו ובמסירותו” נצטיינה במעלה מיוחדת במינה: “הוא עזרא הכין את ליבו לדרוש בתורת ה'” וללמד לישראל חוק ומשפט” (ז י).
ישנה הבחנה בתכונות הנפש המתייחסות אל המוח ואל הלב. בדרך כלל מייחסים למוח את השכל” הבוחן באופן אובייקטיבי את העובדות” ומתייחס אליהן בלי נטייה פרטית אישית. לעומתו” נחשב הלב כמקור הרגש” המלא חום ומסירות על פי נטיותיו הטבעיות האופיניות לבעליו.
על פי זה” מן הראוי היה לציין את ההכנה הדרושה ללימוד התורה כהכנה הנוגעת לכשרונות השכליים” ולא לרגשות הלבביים. אמנם” בהיות אדם” שכלו ולבו וכל כוחותיו בנויים כחטיבה אחת” ישנה השפעה הדדית בין רגשות הלב ובין כשרונות המוח. לדוגמא” העצבות או הכעס” תכונות רגשיות” מחלישות את כח העבודה השכלי וגורמות לטשטוש ההכרה הבהירה.
האיש החפץ להגיע לשלמות ההשגה בעומקה” היקפה וצלילות הדעת” ראוי להיות מצוין לא רק בכוחותיו השכליים אלא גם בלבו” המכשיר את הכוחות המבססים את המעמד השכלי.
לפי האמור מתברר כי על פי הכתוב עזרא הכין את לבבו ללמד בישראל חק ומשפט. כלומר” הכשיר את לבו לא רק ללימוד התורה” הנחוץ לגידולו האישי” אלא ההכנה נועדה לצורך התפקיד הראוי למורה הדור” השותל את החוק והמשפט הראויים לעם ה’.
כמה דעת רחבה נדרשת למי שמוטלת על כתפיו מעמסה כזאת. שלמה המלך ביקש מאת ה'” בחזונו הנבואי” לב שומע על מנת שיוכל לשפוט את העם הכבד” הרב כחול הים” שכשם שפרצופיהם אינם דומים זה לזה כך דעותיהם שונות זה מזה. אך” בעוד ששלמה קיבל את רוחב הלב במתנה מאת ה'” עמל עזרא והכין את לבבו ללמד בישראל חק ומשפט.
יש לציין כי מעזרא לא נדרש ללמד בישראל חק ומשפט. הוא לקח משימה זו מתוך מבטו החומל על עמו מוכה הגלות” הרצוץ מהמשברים הקשים שעברו עליו” ומתוך רגש האחריות הנשגב שפיעם בקרבו. זהו רגש מיוחד לאנשי מעלה יחידים במינם” הלוקחים על עצמם אחריות מתוך הכרתם את גודל השעה ועומק המשבר הפוקד את עמם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תקופת בית שני – נחמיה
Shape-2
machon
ישראל ותורה
Shape-2
machon
Shape-2
machon
תקופת בית שני. עזרא הסופר
Shape-2
machon
עזרא הסופר
Shape-2
machon
?מבט אל העבר תקופת בית שני – עזרא הסופר
Shape-2
machon
תקופת בית שני
Shape-2
machon
מבט אל העבר – חלק ב
Shape-2
machon
עם ישראל בראי ההסטוריה – תקופת בית שני (א)
Shape-2
machon
אורות השמים בחיי הארץ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן