פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > עזרא הסופר

עזרא הסופר

מבט אל העבר
דאגתו של עזרא לשלמות מעלתם של ישראל לא הצטמצמה רק במסירות לתיקון הרוח” על ידי לימוד התורה. היא התרחבה גם לטהרת ייחוסם הישראלי” והצלתם מתערובת ממשפחות הגויים” ההורסת את קדושת הדורות לעתיד. עזרא נלחם בנישואי התערובת” ובמאמצים כבירים הצליח להפסיק כמעט לחלוטין את כל בנייני התפל” שנבנו בין היהודים המתבוללים לבין הנשים הנוכריות שהיו בארץ.
הוא לא הסתפק בטהרת היהודים בארץ” אלא העלה את כל המשפחות המסופקות מבבל” את הספק-ממזרים ואת פסולי הכהונה. זאת על מנת לשמור עליהם מקלקולים נוספים” ולהגן על העם מכוויה בגחלתם.
בגודל מבטו” העמוק והחריף הצופה לדורות” ידע כמה חשוב היישוב היהודי בארץ” שיהיה בנוי ומגוון בכל חלקי השבים וקדושתם. לשם כך חיפש משפחות שיעלו ארצה” שיכללו בתוכן את כל שבטי ישראל. כך” כאשר לא מצא לוויים כשרים בין העולים” הראויים לעבוד בבית המקדש” משום אי רצונם לעלות ארצה” עיכב עזרא את העלייה לארץ וחיפש משפחות לויים מיוחסות” ומוכשרות בכישרון הנגינה והשירה.
אי רצונם של ההלויים לעלות נבע מחולשת המצב הרוחני בארץ” שבני השבט הקדוש לא רצו להיפגע בסעיפיה. אף על פי כן” לא סלח להם עזרא ותיקן לדורות כי לא יקבלו הלויים את המעשר הראשון” שזיכתה להם התורה” כקנס על חוסר ההערכה לארץ ה’.
זכה עזרא ובתקופת היותו בראש אנשי כנסת הגדולה עיצב” בתבונה ובגבורה” את דמותו הרוחנית של עם ישראל בתקנות שתיקן” שביניהן סדרי התפילה והברכות” הקמת בית הכנסת העומד במרכז חיי הקהילות” ועוד.
מלבד אלו” נודע עזרא בתקנותיו המיוחדות במסגרת הלאומית” הכלל ישראלית. קביעת צורת האותיות הראויות ללשון הקודש” קריאת התורה הראויה לשבתות” מועדים וימי שני וחמישי” עם החלוקה המתאימה למספר הקוראים לכל זמן ומועד” על פי מדרגת קדושתו. עוד תיקן תקנות לכבוד השבת” וכנראה גם הדלקת הנרות בערב שבת היא אחת מהן.
הוא עמל על תקנות המחזקות את האהבה בבית בין בני הזוג” המקביל לדרישות טהרה מיוחדות השומרות על גבול הקודש לבל יפרצו בו התאוות הרעות.
עם כל ענקיותו הרוחנית של עזרא” לא עמד כוחו לבנות את היישוב בארץ. אולם” זכה עזרא וההשגחה העמידה לצידו את בן זוגו” נחמיה. יחד הצליחו שניהם להקים את סוכת דוד הנופלת ולבנות ממנה בניין עדי עד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תקופת בית שני – נחמיה
Shape-2
machon
ישראל ותורה
Shape-2
machon
Shape-2
machon
תקופת בית שני. עזרא הסופר
Shape-2
machon
עזרא הסופר
Shape-2
machon
?מבט אל העבר תקופת בית שני – עזרא הסופר
Shape-2
machon
תקופת בית שני
Shape-2
machon
מבט אל העבר – חלק ב
Shape-2
machon
עם ישראל בראי ההסטוריה – תקופת בית שני (א)
Shape-2
machon
אורות השמים בחיי הארץ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן