פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תקופת בית שני – נחמיה

תקופת בית שני – נחמיה

במהלך עבודת הקודש המאומצת בבניית חומות ירושלים” לא העלים נחמיה עין מן המומים שפשו בעם. כשנודע לו על ניצולם של דלי העם בידי העשירים” מחה נמרצות עד שפסקה המחלה הממארת. הוא דרש לעזור לנדכאים” ובעצמו ויתר על סעודות הפאר” בגדי השרד ויתרונות נוספים שהקנה לו מעמדו הנכבד. הוא שימש מופת בפשטות הליכותיו” לכל העשירים” שמהם דרש לוותר על המותרות לטובת הבניין הלאומי” של העם והארץ גם יחד.
הצלחת בניינה של ירושלים וכשלונם של האויבים הנוכרים” הביאו לנסיונות חדשים לפגוע בעם ישראל” הן בהתערבות מעצמת-העל הפרסית” והן באיום מוסרי על ידי נביאי שקר” שניסו להדיח את נחמיה ולחלל את הקודש. נחמיה אזר עוז” לא שעה לאיומים מבחוץ” ולא נתן לשום כשלון” דתי או מוסרי” להחליש את עמדתו המוצקה.
בניין החומה המוצלח לא סיפק את נחמיה” והוא הצליח לרכז ישוב יהודי גדול בעיר ירושלים. מכל קצות הארץ הגיעו להתיישב בה” על מנת להפוך את ירושלים למרכז לאומי חזק. הוא ועזרא הסופר” עמלו להחזיר את העם אל מורשתו הרוחנית. בתחילה על ידי קיום המצוות הזמניות” בהיקף רחב ובפרסום גדול” כמו חגיגתם את ראש השנה וחג הסוכות. מאוחר יותר נעשתה עבודה לטיהור מחנה ישראל מכל טומאות הנכר” שחדרו אל גבולו. מערכות אלו נעשו בפרסום רב” תוך כדי תפילות ומעמדות מרוממי נפש של חידוש הברית בין ישראל לאלוהיו.
בנוסף” נכרתה אמנה דתית חברתית” שחתמו עליה כל חשובי העם וגדוליו. בכך נעשה רושם כביר על כל העם” שקומתו הרוחנית נזקפה באחת” לעמידה יציבה” אחרי ששחה לעפר במשך עשרות בשנים.
מבצע גדול מיוחד במינו עשו צמד המנהיגים” עזרא ונחמיה – הגדלת שטחה ומעלת הקודש של ירושלים. דבר זה יש בו משמעות הלכתית הנוגעת לקיום מצוות התורה” מלבד הערך המדיני. שכן” ישנם קדשי מזבח” ושאר קדשים” שמותר לאכלם אך ורק בתחום המקודש של ירושלים. אם יצאו קדשים אלו מן התחום – נפסלו. אם כן” בהגדלת תחום הקודש” על חשבון החול” היתה משמעות רוחנית דתית” נוסף לגיבוש הלאומי והרמת העוז המדיני.
במעמד הגדלת קדושת העיר השתתפו” מלבד עזרא” נחמיה וחברי כנסת הגדולה” רבים מבני העם” בתהלוכה לאומית עצומה. התהלוכה כללה כהנים אוחזי כלי הקודש וקרבנות בידיהם” לויים משוררים והמוני בית ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תקופת בית שני – נחמיה
Shape-2
machon
ישראל ותורה
Shape-2
machon
Shape-2
machon
תקופת בית שני. עזרא הסופר
Shape-2
machon
עזרא הסופר
Shape-2
machon
?מבט אל העבר תקופת בית שני – עזרא הסופר
Shape-2
machon
תקופת בית שני
Shape-2
machon
מבט אל העבר – חלק ב
Shape-2
machon
עם ישראל בראי ההסטוריה – תקופת בית שני (א)
Shape-2
machon
אורות השמים בחיי הארץ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן