פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > בין אהבה לפינוק (ב)

בין אהבה לפינוק (ב)

במאמר הקודם עמדנו על ההבחנה בין אהבה ופינוק חיובי לבין פינוק שלילי. מהו פינוק חיובי? אהבה הורית עמוקה המתורגמת ליחס חם וקרוב ולרגישות לצרכיו החשובים של הילד. מכאן ל”נתינה” שמאפיינת את הפינוק: גילויי חיבה (ובכלל זה מגע וחיבוק)” דאגה כנה” וסיפוק צרכיו הבסיסיים של הילד ביד הנדיבה. הפינוק החיובי מבסס את בטחונו של הילד” מפני שהוא מרגיש שהוריו דואגים לו בהווה וגם ידאגו לו בעתיד אם יזדקק לכך.
הפינוק השלילי הוא הענקת “שירותים מיותרים” לילד” ותרנות מוגזמת והגנת יתר. ההורים נכנעים לתכתיביו של הילד/הנער ונענים לכל דרישותיו. הם חוסכים ממנו כל מאמץ ומרגילים אותו להתנהג כ”מלך” שכל העולם עומד לרשותו לשרת אותו. לדוגמה: הוריו מלבישים אותו” עושים עבורו את שיעורי בית” מסדרים לו את החדר” הוא פטור מכל עבודות הבית” קונים לו כל מתנה שהוא מבקש. אם הוריו מסרבים לבקשותיו” הוא מצליח להכניע אותם על ידי בכי או “שביתות”. כך גדל ילד “מפונק”” על “כפית של זהב”” שלא התרגל לכל מאמץ” איננו יודע מהו ויתור” טיפוס מאוד אגוצנטרי” הרואה את עצמו במרכז” והעולם אמור להסתובב סביבו. הפינוק השלילי משאיר בילד צלקת לכל החיים ויגרום לו לסבל רב מפני שב”חיים האמיתיים”” אין פינוקים ואין כניעה לתכתיבים” אי אפשר לעקוף מאמץ” ולא יורדות מתנות מן השמים.
הפסוק “אדם לעמל יולד” איננו תיאור מציאות בלבד אלא יעד חינוכי. חובתנו לחנך את ילדינו לעמול. גם המשנה “איזהו עשיר? השמח בחלקו” איננה היגד פילוסופי או פסיכולוגי אלא יעד חינוכי. את ילדינו עלינו לחנך לעמול ולשמוח בחלקם” ולא להיות ילדים מפונקים ומנוונים.
הפינוק השלילי והפינוק החיובי אינם תלויים זה בזה. יש ילדים שמקבלים פינוק חיובי ולא שלילי – הם זוכים ליחס חם וקרוב” לתמיכה ולעידוד” לעזרה בשעת הצורך” וכל צרכיהם הבסיסיים מסופקים להם על ידי הוריהם. אבל הוריהם אינם מוותרים להם על מאמץ” על שותפות בעבודות הבית” ואינם נכנעים לדרישותיהם אם הן מיותרות ומוגזמות. הילד איננו מקבל כל מה שהוא רוצה אלא את מה שהוא צריך על פי קנה המידה החינוכי של ההורים. ויש שמקבלים פינוק שלילי ולא חיובי – הוריהם נכנעים לתכתיביהם” פוטרים אותם מעבודות הבית וקונים להם כל מה שהם דורשים בתוקף” אבל אינם מעניקים להם יחס חם וקירבה רגשית עמוקה. הם מקבלים מהוריהם את מה שאיננו חיוני ואף מזיק” ואינם מקבלים את מה שחיוני לשם צמיחה נפשית בריאה. ויש שאינם מקבלים שום פינוק מפני שהוריהם טרודים בעצמם” באושר האישי של עצמם ובקריירה שלהם” ומזניחים את ילדיהם.
ההתמסרות של הורים רבים לתובענות של החיים המודרניים (= קריירה. ממחקרים עולה שהישראלי עבר לפני עשור למצב של “עבודת יתר” בדומה ליפני!!) מונעת מהם להעניק לילדיהם פינוק חיובי” והם מנסים לפצות אותם על ידי פינוק שלילי. נמצאו ילדיהם מפסידים וניזוקים משני הצדדים: העדר פינוק חיובי” ובמקומו – פינוק שלילי. בלשון אחרת: ההורים פחות מידי משקיעים בהורות אמיתית” ואת החלל הם מבקשים למלא בפינוק שלילי.
את השפעת הפינוק השלילי על הילדים ניתן לראות בסקרים שנערכו על היקף העזרה של הילדים בעבודות הבית. מהסקרים עולה שמרבית הילדים כמעט שאינם שותפים לעבודות הבית. היענותם לבקשת הוריהם באה רק אחרי בקשות חוזרות ונשנות ואחרי צעקות” כלומר רק אחרי מאבק עיקש ומתיש של הוריהם. הם אינם עוזרים כדבר שבשגרה.
מכאן הגיעו סוציולוגים אחדים למסקנה שהשכבה הצעירה בדורנו היא מפונקת” מפני שגדלו באווירה של פינוק שלילי. האווירה המפנקת מתחילה בבית” אבל היא גם בחברה ובתרבות המעודדות אותה. רבים מהפיתוחים הטכנולוגיים נועדו להקל על ילדינו לבל יתאמצו” או יתאמצו כמה שפחות. חוקרת אחת הביאה כדוגמה את המעבר מנעלי ילדים שנקשרות באמצעות שרוכים לנעליים שנסגרות באמצעות סקוטש. זה מייתר את הצורך ללמד את הילד כיצד לשרוך את נעליו” ומקל עליו מאוד!! זה חוסך ממנו מאמץ. דוגמה נוספת: חלק ממשחקי ההרכבה הם קלים מאוד להרכבה” מפני שהכל כבר הוכן על ידי היצרן. תוך דקות ספורות הילד בונה ספינה גדולה או מטוס לתפארת. ללא כל מאמץ” משיג הילד הרבה. זה יוצר אצלו אשליה מתוקה שאפשר לכבוש את העולם בהינף יד.
ומכאן לקביעה של סוציולוגים שדורנו הוא דור מפונק (המשך בשבוע הבא)
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן