פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מהוליווד למכון מאיר

מהוליווד למכון מאיר

צבי פישמן
הסופר והתסריטאי שבחר לקטוע את הקריירה המבטיחה בהוליווד” לאחר גילוי אלהי פלאי שהביא אותו לשנות את דרכו” וללמוד במכון מאיר” הוסיף לאחרונה לרשימה המכובדת של יצירותיו סרט המבוסס על סיפורי רבי נחמן מברסלב” ועל פיהם הוא מספר את סיפורו האישי.
בעולם האומנות נהוג לומר שכל יצירה” אם בספרות” שירה או מוזיקה” האומן” הסופר או המוזיקאי מביע את האני הפנימי שלו. אולי זה בא להסביר מדוע בחרתי את ארבעת הסיפורים בתוך הסרט החדש שלי “סיפורי מעשיות של רבי נחמן”. רבי נחמן סיפר סיפורים רבים לתלמידיו כדי להעירם משנתם בעבודת ה’. אז מה הוביל אותי לבחור דווקא את ארבעת הסיפורים שיש בסרט?
הסיפור הראשון בסרט הוא “האינדיק”” שמספר על נסיך שמשתגע” פושט את בגדי הנסיך מעליו” יורד מתחת לשולחן המלכותי ומתחיל להתנהג כתרנגול הודו. כאשר הוא אוכל גם את פירורי הלחם שנופלים על הרצפה. במובן המטאפורי הרחב” הסיפור בא לתאר את מצבו של עם ישראל בגלות – אנחנו בניו של המלך שגלו מעל שולחן אביהם לחיים שפלים ומבוזים” תלויים בפירורים שנזרקו אליהם על ידי הגויים. במובן האישי יותר” בהוליווד התנהגתי כתרנגול פרוע הקופץ מהרפתקה להרפתקה” חוטף וממלא את תאוותי ללא מעצור” מתוך רדיפה אינסופית אחרי פירורי החיים – דברים כמו עושר חומרי” פרסום” תענוגים חומריים” כבוד” ועוד ערכים לא יהודיים שאין להם מהות וקדושה.
באמריקה” במשך לימודי בתיכון ובאוניברסיטה” למדתי הרבה מאוד כאותו חכם ממעשה החכם והתם” על נושאים רחבים בעולם. על היהדות כמעט לא ידעתי דבר. בבית הדלקנו נרות חנוכה וגם היה לנו עץ אשוח כמו אצל השכנים. טקס בר המצווה שלי נערך בכנסיה. רכשתי את חוכמות אומות העולם” ופילוסופיות שלהם. אימצתי תרבויות זרות וניסיתי את מנהגיהם ואמונותיהם. ומובן שלא ידעתי שיש בעל בית אחד ויחיד לעולם.
וכמו בסיפור “האינדיק”” היה חכם יהודי שהציל אותי מהבלבול בדמותו של חבר מישראל” דניאל דיין” שגם הוא היה “תחת השולחן” כשחלם להיות שחקן הוליוודי מצליח. יום אחד על שפת הים הוא שאל אותי איך זה שאיני יודע כלום על יהדות. שאלתו הלמה בי כפטיש. למדתי כל כך הרבה דברים” אך שום דבר על השורשים שלי. ומאז התחיל מסע של חיפוש עצמי שהרים אותי ממקומי מתחת לשולחן” אל האור הגדול שמצאתי בישיבת “מכון מאיר”.
גם בסיפור הידוע “האוצר תחת הגשר בווינה” יש תפקיד מכריע לצדיק מורה הדרך. האיכר נוסע רחוק מביתו לווינה כדי לגלות את האוצר. שם הוא מגלה שהאוצר בעצם קבור אצלו” תחת התנור בבקתתו. ממש כך היה האוצר אצלי כל הזמן” קבור עמוק בתוך נשמתי” אבל הייתי צריך לעבור מסע ארוך ולנדוד בשדות זרים רבים עד שפגשתי את האיש שהראה לי את הדרך לאוצר הגדול ביותר – הקשר לה’ ולתורה. למזלי” בנוסף לחברי בהוליווד דניאל דיין (חסיד ברסלב בהווה וגם מופיע בסרט) הייתה דרכי מבורכת בהרבה מורי דרך. מהבולטים שבהם היה הרב יהודה חזני זצ”ל” תלמיד נאמן של הרב צבי יהודה קוק שפגשתי בניו יורק בעת שליחותו יחד עם מאיר אינדור להביא יהודים לארץ” להתנדב ולסייע בזמן מלחמת שלום הגליל. מהם גיליתי את הקשר שלי לכלל ישראל. הרב יהודה חזני הביא אותי למכון מאיר ואמר לרב ביגון להשגיח עלי שאשב לפחות שנה בבית המדרש כדי ללמוד יהדות. ואת כתבי הרב קוק. בזכות ההדרכה והסבלנות של הרב ביגון ורבנים אחרים במכון מאיר מצאתי את המקום הטבעי “בשולחן המלך” ואת זהותי האמתית כבן מלך.
כמו שהאיכר התעורר לקיומו של האוצר דרך חלומו” לילה אחד בהוליווד היה לי גם חלום ששינה את חיי. חלמתי שהייתי בחנות שמכרה בגדי “יד שניה”” עברתי לחדר אחר מצאתי את עצמי בחדר מלא ספרים” כולם כתובים בעברית. מדף אחרי מדף של ספרי קודש. לא ידעתי לקרוא עברית” אבל עצם העמידה שם מוקף בספרי קודש” גרמה לי אושר עילאי ושלווה טוטאלית. הייתה לי הרגשה שאף פעם לא חוויתי בחיי. פתאום בעל החנות הופיע ואמר לי לצאת: “החנות סגורה.” התחננתי לפניו לאפשר לי להמשיך לעמוד שם עוד כמה דקות” כדי לספוג את השמחה העצומה שהרגשתי. ואז ראיתי עוד דלת שהובילה לחדר פנימי יותר” החדר היה ריק” אבל על הרצפה היה קרטון שחור ענק שזיהיתי מיד כראש של תפילין – בגודל מוגזם” שאפשר לראות בסרטי קומדיה. “וואו” חשבתי בחלום. “זה מה שאני רוצה!” שמעתי אז קול קורא” חזק וברור כמו השמש בחצות היום: “זה מה שאתה צריך – לדבוק באלוקים!” התעוררתי בהלם. אף פעם בחיי לא שמעתי קול צלול כל כך. בבוקר נסעתי לבית – הכנסת בלוס אנג’לס. (בית חב”ד אחד – איך לא?) וביקשתי מהרב להניח תפילין בפעם הראשונה בחיי. ככה הבנתי שהיהדות איננה רק עניין של אמונה כמו בדתות אחרות” אלא כדי להשיג את האוצר” יש צורך לעשות דברים קונקרטיים – מצוות ה’.
הסיפור הרביעי בסרט הוא “מעשה מביטחון” כשאני מביט אחורה לתקופה שבה הייתי בהוליווד” הרגשתי בדיוק כמו המלך בסיפור של רבי נחמן. “היה היה מלך שהיה לו הכל. אושר” תהילה” כבוד” וכוח רב” אלא שהרגיש ריקנות בתוכו”. כך הרגשתי בהוליווד. היה לי כסף” דירה נאה על שפת הים” רכב ספורט יוקרתי” הכרה” ידידים מפורסמים” כמו שוורצאנגר שהתאמנו יחד בחדר כושר” אבל הרגשתי ריקנות נוראה וכואבת. היו לי בהישג יד כל תענוגי העולם” אבל הנשמה היהודית הקדושה שלי מתה מרעב. כמובן” באותו הזמן” לא ידעתי שזה היה שורש הכאב. כמו המלך העצוב בסיפורו של רבי נחמן” שיצא לחיפוש אחר סודה של השמחה” גם אני יצאתי לחפש מה שהיה חסר לי “בחיים האידיאליים” שלי בהוליווד. וכמו המלך שבתוך הסיפור” שלומד דרך המפגשים שלו עם התיקונצ’יק השמח תמיד” שהשמחה האמיתית נמצאת באמונה הפשוטה ובביטחון בה'” גם אני זכיתי לאותו גילוי דרך “המלאכים” שפגשתי לאורך הדרך. בהתחלה חברי דניאל” אחר כך הרב יהודה חזני והרבנים במכון מאיר. שם” בבניין הישן ברחוב שדרות המאירי מופשט מכל מותרות חומריים” היתה לי רק מיטה פשוטה” בחדר פשוט” עם אוכל פשוט” אך כשישבתי בבית המדרש מוקף מדפים על מדפים של ספרי קודש” שלמדתי לאטי” בעצמי” גיליתי את אותו אושר שמימי ואותה הרגשה של שלווה ושלום פנימי” שחוויתי בתוך החלום שהיה לי בהוליווד בחנות הבגדים שהייתה מלאה בספרי קודש.
תודה לה'” למכון מאיר ולצדיקים שפגשתי במהלך דרכי. ותודה לרבי נחמן. אף על פי שהרבה אנשים מחברים בין רבי נחמן ונסיעות לאומן” אהבתו הנעלה ביותר הייתה ארץ ישראל. “לכל מקום שאני הולך” אני הולך לארץ ישראל” הוא כתב. הוא לימד שכל סדר התפילות בראש השנה הוא להעלות יהודי לדרגה העליונה של ארץ ישראל” ושיהודי יכול לעלות עוד ועוד בעבודת ה’ רק בזכות קדושתה של ארץ ישראל. לרבי נחמן יש הרבה סיפורים שיכולים להיות בסיס לסרטים נפלאים” אולי בברכת ה'” הסרט הבא שלי יהיה על הרב קוק… בהפקה של ערוץ מאיר? אולי זו הסיבה שריבונו של עולם הביא אותי למכון מאיר מהוליווד? לייטץ” קמרה” אקשן….

מינהל קהילתי בית רוס מזמין את הציבור להקרנת בכורה של הסרט החדש “סיפורי מעשיות של רבי נחמן” ביום ראשון י”א תמוז (28.6) בשעה 20:00 באודיטוריום של “בית חינוך עיוורים” בקרית משה. לאחר הסרט תתקיים שיחה של הבמאי צבי פישמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
למה שלא נבוא כמו גבירים? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
“עצמי” – הפסיכולוגי או האמוני? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
התפילה “שלי” והתפילה “שלו” // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
התפילה החיה לאור יסוד העצמיוּת // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן