פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > האם דורנו מפונק?

האם דורנו מפונק?

בסוף המאמר הקודם” הובאה קביעתם של מספר סוציולוגים וחוקרים” שהצעירים בדורנו הם מפונקים. מגיל ילדות” הוריהם פינקו אותם וחסכו מהם כל עמל וכל מאמץ. הם פינקו אותם על מנת לקנות שקט תעשייתי בבית” הם פינקו אותם כפיצוי על ההזנחה (נוכחות הורית מינימאלית)” הם פינקו אותם כי חשבו שהפינוק הוא חיובי ושווה ערך לאהבה. יש חוקרים הטוענים שהפינוק הוא פועל יוצא מהשקפת העולם הרווחת בימינו” שהשגת האושר האישי היא תכלית הקיום האנושי. לכן” ההורים סבורים שהם חייבים לדאוג לאושרם של ילדיהם. מדד ההצלחה של ההורות הוא האושר של הילדים. אם הילדים מאושרים אזי מילאו ההורים את תפקידם” וכל הורה המרבה לפנק הרי זה משובח. אסור שהילד יסבול” יתקשה” יזיע ממאמץ” יוטרד מהמטלות שעליו לבצע. בעיני הורים רבים” המצב האידיאלי הוא שהילד שלהם יחיה חיי הנאה וסיפוק מקסימאליים.
עודף הפינוק (= הפינוק השלילי) בחברה שלנו איננו תופעה שולית. זוהי תופעה רחבה מאוד. ילדים רבים גדלים באווירה של פינוק” וזה מטביע את חותמו על אופי הדור: צומח דור מפונק. אף שהילדים התפנקו בתוך המרחב הפרטי של הבית” היקף התופעה משפיע על החברה כולה.
מה המאפיינים של דור מפונק? דור מפונק הוא דור שמרוכז בעצמו. האינדיבידואל הוא משמעותי מאוד אצלו. זהו דור המבקש “לחיות טוב” ותובע מהמדינה להבטיח שהוא “יחיה טוב”. “מגיע לו”” המדינה “חייבת” לו. יש הטוענים ש”מחאת האוהלים” היא תוצר של פינוק.
כמובן” לא כל הצעירים נגועים בפינוק” ח”ו. רבים וטובים גדלו בבתים בריאים שהרעיפו עליהם אהבה ללא פינוק שלילי. אחרים” גם אם צמחו באווירת פינוק” הצליחו להשתחרר ממנו ופיתחו אישיות בריאה. אבל” בגלל היקפה הרחב של התופעה מתקבל הרושם ש”הדור מפונק”. הפינוק חלחל בחברה” השפיע על מגזרים שלמים והניע תהליכים חברתיים.
ילד מפונק דורש שיתממשו תיכף ומיד כל בקשותיו. איננו מתרגל לדחות סיפוקים” ואיננו מוכן “להמתין”. הכל צריך להיות מיד” אינסטנט. אם תכונה זו אינה נעקרת במהלך הילדות וממשיכה ללוות את הנער בבגרותו” הוא עלול לעצב סגנון חיים ששולטים בו האינסטנט וסיפוק הצרכים המידיים. לדעתם של סוציולוגים (עוז ותמר אלמוג) יש לכך השלכות על הבוגר במגוון תחומים: “א. נעשה לו קשה יותר לעמוד במצבים של לחץ” אי נעימות או סבל זמני (עבודה” לימודים” ביקורת). ב. נוצרת התמכרות נפשית” התובעת מינונים הולכים וגדלים של רגעי עונג (רף סיפוק עולה). ג. מתהווה קושי בדחיית סיפוקים. ד. גדלה ההתכנסות במרחב האגוצנטרי ויורדת הרגישות הסביבתית”.
תיאור זה מתאים לכל המדינות שנתונות להשפעת התרבות המערבית ולשיטות החינוך המקובלות במערב. אבל” במדינת ישראל קיים גורם משמעותי מאוד הממתן את התופעות הנ”ל וגואל צעירים רבים מהפינוק השלילי” והוא: השירות הצבאי. מרבית בני הנוער (למעט אלו שמשתמטים) משרתים בצה”ל” ובעל כורחם נגאלים מכבלי הפינוק. מדוע? מפני שבצבא אין פינוק. אין בו פינוק ואין בו התחשבות במפונקים. הצעירים מתגייסים לצבא על מנת לתרום למדינה אבל גם נתרמים על ידי השירות הצבאי. הוא תורם להם בהאצת תהליך ההתבגרות” הוא מפתח אחריות” חברוּת” שיתוף פעולה ומאמץ אישי. במהלך השירות הצבאי” הצעיר נדרש לדאוג לעצמו (אם לא יעשה זאת בעצמו” אף אחד לא יעשה זאת בשבילו). לכן” חל שינוי עמוק בקרב צעירים רבים במהלך שירותם הצבאי. חלק מההשפעות השליליות של שנות הפינוק מתנדפות כלא היו.
הפינוק בולט במיוחד בגילאי התיכון. תלמידים מסרבים “לעבוד” קשה בבית הספר” מתקוממים נגד מטלות לימודיות” מתלוננים באופן שיטתי על הקושי של המבחנים” דורשים “הקלות”” אינם מוכנים להשתתף בטיולי שטח אתגריים (אלא רק ב”טיולי תיירים”)” מתנהגים באנוכיות ואינם מתחשבים בזולת (לדוגמה: במהלך החופש” בני נוער מרעישים בשעות הקטנות של הלילה בלא להתחשב בשכנים שצריכים לקום השכם לעבודתם)” ועוד.
מה הפתרון? אין פתרון קסם אלא פתרון הבא לתקן את החינוך משורשו: לא לפנק את הילדים ובני הנוער בפינוק שלילי אלא רק בפינוק חיובי. הוי אומר: חוזרים לשביל הזהב החינוכי – מרעיפים אהבה ואמפתיה” רגש חם ועידוד” אבל לא מעניקים “שירותים מיותרים”” לא נענים לכל דרישותיו וגחמותיו של הילד או הנער. לא עושים ב”מקומו” אלא דורשים ממנו מאמץ ושיתוף פעולה.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן