פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ישראל רחמנים

ישראל רחמנים

אנו מוגדרים על ידי חז”ל כ”ישראל שעמדו על הר סיני”. למעמד הזה יש ערך בפני עצמו” לקביעת טבענו ומציאותנו. “ישראל שעמדו על הר סיני”” הם בריה מיוחדת המתוארת בפסוקים ובדברי חז”ל. עניין “תורה מן השמים” שהופיע על ידי משה רבנו” הוא דבר יסודי מאוד. אבל משה רבנו בעצמו הוא נכדו של אברהם אבינו” ולכן “דרך ארץ קדמה לתורה”. דרך ארץ – במובן של מעשים פרקטיים בחיים” ועוד יותר במובן של מידות טובות. מידות באות לפני תורה. מידות – לומדים מאברהם אבינו; תורה – ממשה רבנו. מידות טובות שייכות לאופי שלנו” לתכונתנו.
בני אברהם אבינו הם רחמנים. “כל המרחם על הבריות” בידוע שהוא מזרעו של אברהם אבינו” וכל מי שאינו מרחם על הבריות” בידוע שאינו מזרעו של אברהם אבינו” . המידות הן תכונות הנפש הקובעות את אופיו הנפשי של ישראל” הן תכונות תורשתיות משפחתיות במובן של המשפחה הכללית של כלל ישראל. אופי זה קיים לפני הבחירה” כמו כישרון” ועלינו לגלותו ולפתחו. בתלמוד הבבלי מידות אלו נקראות סימנים: “שלשה סימנים יש באומה זו” הרחמנים הביישנין וגומלי חסדים” . ובירושלמי הן נקראות “מתנות”. כך נוצר עם זה” “עם זו יצרתי לי” . באופן יסודי נקבע שהם רחמנים.
הגויים יודעים שליהודי יש לב טוב. אספר לכם מעשה שאירע כשהיינו בחוץ לארץ” בזמן מלחמת העולם הראשונה. באותו מקום בשוויץ היה רופא יהודי אחד בשם ד”ר רייכנבך. הוא לא היה משופע ביהדות” לא במובן הדתי ולא במובן הלאומי־ציוני” אבל מצד שני הוא לא התכחש ליהדותו” וכולם ידעו שהוא יהודי. באותה תקופה הייתה מגפה של שפעת. והנה” באמצע הלילה מתדפקים על דלתו. הוא פתח. נכנסה גויה זקנה לביתו ובקשה ממנו שיבוא לביתה כי בעלה חולה מסוכן. הוא התלבש והלך איתה דרך ארוכה לפרברים מסביב לעיר. אמר לה: למה באת אלי כל כך רחוק” הרי בכל המרחב הזה יש הרבה רופאים? היא השיבה: כי אני יודעת שאתה יהודי ויש לך לב טוב” ולא תתעצל לבוא עמי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
הכנסת אורחים של אברהם אבינו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן