פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > וַיִּצָּמֶד יִשְׂרָאֵל לְבַעַל פְּעוֹר

וַיִּצָּמֶד יִשְׂרָאֵל לְבַעַל פְּעוֹר

בלעם הרשע” לאחר שלא הצליח להפיק זממו לקלל את בני ישראל” נותן עצה לבלק להחטיא את בני ישראל בבנות מואב. בלק לא בלבד שמיישם עצתו” אלא אף מפקיר את בתו לצורך העניין…

כיצד נפלו ישראל בעבודה זרה כה מכוערת ונמוכה” הרי כל אדם נורמלי נדחה מעצם דרך עבודתה” ובישראל כתוב “וַיִּצָּמֶד יִשְׂרָאֵל לְבַעַל פְּעוֹר”” מהו הקשר בין הזימה לפעור? בבעל פעור ישנו רעיון שעלול להצטייר כעמוק: הכל טוב” אין רע בעולם כלל” הכל קודש” גם עשיית הצרכים” אל לאדם להתבייש כלל בנטיותיו” הכל אלוהי. אדם” כידוע” אינו אוהב לעשות דבר רע” ולהרגיש ייסורי מצפון אחר כך” באה העבודה הזרה הזו ומחלצת אותו מייסורי המצפון” ואדרבא” מייחסת ערך אידאלי למעשה הרשעה” על ידי פולחן האליל בכך. זה מצוין” אסור לך לחסום את עצמך” וכי חפץ אתה להיות עצוב על ידי דיכוי כוחותיך? אתה חייב לעצמך לבטא את עצמך עד הסוף. אכן” אם הקצה והכיעור מקבל ערך של פולחן” כבר הוכשרה כל רשעה. ישנם הוגי דעות” לדוגמא ניטשה” שחידשו את החולניות הזו רק בלי פולחן אלילי” אלא כאידיאל של ביטוי ומימוש עצמי. אל לו לאדם” להתבייש בכל נטייה או רצון” מה שהוא רוצה” זה הטוב והאמת. אם לא יהיה נאמן לרצונו” הרי הוא ‘חוטא על הנפש’. זהו הנאו-פאגניזם שתרבות המערב הדוגלת בחופש” ספוגה ממנו.
אכן” גם היהדות מחנכת לחופש וחירות” אך מסוג אחר לחלוטין” חירות הנשמה. אדם שמעוניין להיות בן חורין” צריך להיות נאמן לעצמיותו האלוהית” קשוב לתביעת נשמת אל חי שבקרבו” לטבע הקדושה הישראלי. לשם כך” עליו להיפגש עם העוה”ז” אך ורק במעשים שאינם מטמאים” אלא חושפים את טהרת נשמתו. שמירתן של מצוות ה'” והזהירות מכל עבירה” דווקא הן המאפשרות שלא ליפול אל הקליפות” אל החושך הממית של זוהמת העולם” לשמר את הטוהר וההקשבה הפנימית והמבט האחדותי. מה שהע”ז קוראת בשם חופש” היהדות מכנה שיעבוד אל היצר” וחולי הנפש.
התהליך מתואר במקרא” מתחיל מן התאווה ומתפתח לע”ז” אולם בדורות אחרים” פעמים שהמחשבות הנפולות המרחפות בחללו של עולם” הן המביאות אל התאווה וכל רשעה.
פנחס מקנא את קנאת ה’ צבאות. {י} “וַיְדַבֵּר ה’ אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: {יא} פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי”. מה עניין הקנאה לכאן? בדרך כלל אנו רגילים שאדם מקנא הוא מי שרוצה במה ששייך לחברו” שאינו שמח בחלקו. אך כאן יש קנאה חיובית” כמו בעל המקנא לאשתו” שבאמת שייכת ומקודשת לו” ומזהירהּ שלא תהא עם אחר. הקנאה כאן היא לרעיית ה'” ‘כנסת ישראל'” “בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי”” בין במעשה הזימה שאינו שייך לקדושת ישראל” ובין הזנות של הע”ז” שהיא בגידה נוראית.
טענת זימרי” (סנה’ פב.) ש”הביאה אצל משה” אמר לו בן עמרם זו אסורה או מותרת? ואם תאמר אסורה בת יתרו מי התירה לך?” אינה מובנת” הרי משה גייר את ציפורה” וכיצד אפשר להשוותה לגויה? אלא שזוהי השפעת הנפילה הנוראה לטומאת בעל פעור” טשטוש הסדרים האלוהיים” ערבוב בין קודש לטומאה” חריף אף מטענת קרח. זימרי למעשה טוען שאין הבדל כלל בין ישראל לעמים” מתוך תחושה פנימית של אידיאולוג. זימרי טוען ‘הכל אחד'” בעומק העניין יש בזה אמת” אולם יש מדרגות מדרגות של גילוי האחדות האלוהית” כהדרכת תורת ה’. דבר ברור כשמש” שהמוח עליון מציפורן” ודולפין מעץ שיטה. טשטוש הוא אבי אבות החטאת” ופנחס מחזיר את האמת למקומה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן