פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ארור טוקבק המכה בסתר

ארור טוקבק המכה בסתר

ארור טוקבק המכה בסתר
הרב שלמה אבינר
ש: כל יום יש עשרות אלפי טוקבקים. האין זו ברכה שהציבור הרחב משתתף בדיון חופשי?
ת: היה יכול להיות כך” אבל למעשה אנשים רבים מנצלים את האנונימיות כדי להעליב ולפגוע” לרמות ולשקר. על זה כתוב בתורה: “ארור מכה רעהו בסתר”. לא רק אסור” אלא גם ארור” ורש”י מסביר שהכוונה ללשון הרע. כך נוכל לומר: ארור טוקבק המכה בסתר (אגב” טוקבק היא מילה אנגלית” שיש לה מובן אחר. בעברית היא נקראת: תגובית).
ש: אולי כי זה ספונטני” ואז אדם לא חושב הרבה?
ת: גם כאשר אדם ספונטני” עליו לשמור על לשונו. בשביל זה נכתבו הספרים חפץ חיים ושמירת הלשון. הלומד חפץ חיים יודע מה מותר ומה אסור. והלומד שמירת הלשון יוצר בנפשו אי יכולת נפשית לדבר לשון הרע.
ש: ובינתיים מה יעשה אדם שלא למד ספרים אלה?
ת: הכי טוב שיימנע מלפרסם תגוביות. אין בזה הכרח. העולם לא יתמוטט אם ישתוק” ואם הוא סובר שיש הכרח” יאמץ בינתיים כלל גדול על רגל אחת: מה שאתה שונא שיעשו לך” אל תעשה לאחרים. אך יש לדעת שלא כל תגובית היא ספונטנית…
ש: כיצד? היא מתכוננת מראש?
ת: כן. יש אנשים ששונאים אדם מסוים” או קבוצה מסוימת” או רעיון מסוים” ומנצלים כל הזדמנות ישירה או עקיפה” להוציא שם רע. יש גם סוכנויות טוקבקים בתשלום שמומחיות לקדם עניינים פוליטיים או אחרים בעזרת טוקבק.
ש: למה אין צנזורה?
ת: זה תלוי. יש “טוקבק בלתי מנוהל” המפרסם כל תגובית” יהיה תוכנה אשר יהיה. כמובן” זה פתח להרבה רשעות” הסתה לשנאה ואפילו לאלימות” ובודאי הוצאת דיבה ופגיעה בפרטיות. ויש “טוקבק מנוהל”” שכל תגובית צריכה לקבל אישור של מנהל הטוקבק” והוא מסנן דברים מרושעים. מובן שאין זה הרמטי.
ש: על כל פנים זה מצמצם את חופש הדיבור. מה להשיב לאלה שטוענים בעד חופש הדיבור?
ת: חופש הדיבור איננו אידיאל. האידיאל הוא להיות טוב וישר” ותלוי אם חופש הדיבור משרת אידיאל זה או מקלקל. עיין אגרת כ למרן הרב קוק בנושא זה. האדם הוא “האדם המדבר” כמוזכר בכוזרי” יש לו מעלת “הדעת והדיבור” כמוזכר ברש”י. אך זה להט החרב המתהפכת. אפשר להשתמש לטובה או חלילה לרעה.
ש: אבל שוב” לטוקבק יש מעלה” שהוא מאפשר יצירתיות אצל כל אדם?
ת: שוב” יצירתיות היא ודאי טובה אבל לא יצריות. לא חרחור ריב ומדון. לא הפצת שקרים” לא גרימת צער. במילים פשוטות : לא רשעות!
ש: באמת” כיצד אפשר להסביר שיש כל כך הרבה רשעות באינטרנט. אנחנו סבלנו אלפיים שנה מאנטישמיות” מהאשמות שווא” מעלבונות ושקרים” ועתה אנו נכשלים בזה! זה נורא!
ת: יש שתי תשובות: א. מדובר במיעוט קטן. רוב האנשים אינם שולחים תגוביות או שולחים תגוביות עם תוכן הגון וסגנון הגון. אמנם האמת ניתנת להיאמר שהטוקבקים” יוצא שכרם בהפסדם. היה עדיף שלא יהיו כלל” כיוון שהן מעורבת ברשע. ב. יש ללמד זכות על אותם רשעי הטוקבק שיש להם הפרעה נפשית. כך טוענים פסיכולוגים” שאלו תופעות של נרקיסיזם – כלומר אדם מרוכז בעצמו באופן חולני” וסדיזם – שאדם נהנה לצער את הזולת. באופן כללי” אלו אנשים קטנים ושפלים” שבחיי יום יום אף אחד אינו מקשיב להם ואינו מתעניין בהם” אז בטוקבק הם מוצאים כר נרחב למשוך תשומת לב ולהיות פתאום חשובים.
ש: אז מה לעשות כנגד מחלה זו? להגיב בתוקף?
ת: לא. זה בדיוק מה שהם מחפשים: התייחסות” ואז הם מגיבים הלאה. לכן הכי טוב הוא להתעלם לחלוטין כאילו אינם קיימים. זה דומה להנחיה שנמצאת בכמה רשתות: Please do not feed the troll – “אנא לא להאכיל את הטרול”.
ש: מה זה טרול?
ת: מפלצת נורדית מיתולוגית. זה כינוי לשיטות מרושעות לשלהב” לסכסך” ליצור אווירה כעורה” לעורר כעס” לפזר שקרים” להעליב. שוב” מדובר באנשים קטנים ולא מעניינים” לכן הם מוצאים דרך זו של זריעת הרס כדי שישימו לב שהם קיימים. השיטה הטובה היא לא להתייחס” לא להגיב” מה שנקרא – לא להאכיל את הטרול.
ש: מה גורם לאנשים לרשעות כזו של טרול?
ת: הוא שאמרנו: בעיה נפשית של חוסר יכולת הקשבה” הגיון” הבנה” חוסר יכולת של קשרים חברתיים ישרים בעולם המציאותי האמיתי” חוסר יכולת של תקשורת” של הבנה הדדית. אלא פרובוקציה במגמה להזיק. זה סוג של אלימות.
ש: גם תגוביות מרושעות נובעות מאלימות?
ת: כן. כבר מאז נרצח הבל על ידי קין” אנו יודעים שיש לאדם יצר חזק של אלימות והוא מתגלה בצורות שונות. הוא כולל עלבונות” התקפות לא לעניין נגד קבוצות אידיאולוגיות” דתיות” פוליטיות” חיפוש כוונות רעות. שיטה ידועה היא במקום לענות לגופו של עניין” לחפש פגמים אצל האומר” כשל לוגי שנקרא Argumentum Ad Hominem” לעג” בדיחות פוגעות” דיון עקר. על פי רוב אלה אותם נושאים שחוזרים על עצמם בלי סוף.
ש: ובסיכום?
ת: לפני שאדם כותב תגובית ילמד היטב חפץ חיים ושמירת הלשון. בינתיים יזכור את הכלל של מה ששנאוי עליך אל תעשה לאחרים. ובאשר לאחרים הפסיכופטים הסדיסטים” מהם להתעלם כליל.

אלהי נצור לשוני מרע ושפתי מדבר מרמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן