פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תולדות החינוך בישראל

תולדות החינוך בישראל

שלבים בלימוד תורה (א)
הגרש”ז מלאדי (הל’ ת”ת א א) פותח את הלכות “תלמוד תורה” בהגדרת חובת ההורים לחנך את בניהם לתורה. “אף על פי שהקטן פטור מכל המצוות” וגם אביו אינו חייב לחנכו במצוות מן התורה אלא מדברי סופרים [= מדרבנן]” מצות-עשה מן התורה על האב ללמד את בנו הקטן תורה… שנאמר ‘ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם’. ומאימתי אביו חייב ללמדו? משיתחיל לדבר מלמדו ‘תורה ציוה לנו משה’ ופסוק ראשון של קריאת ‘שמע ישראל’. ואחר כך מלמדו מעט מעט פסוקים בעל פה…”. זהו השלב הראשון” המתחיל מהרגע שהילד יודע לדבר. הילד טרם למד לקרוא” לכן לימוד הפסוקים הוא בעל פה. פירוש: התורה ציותה על הורים ללמד תורה את בניהם” אבל לא פירטה מה ומתי. מכאן הסיקו חז”ל שהמצוה מתחילה מהרגע שהילד מסוגל לכך” דהיינו כשהוא מתחיל לדבר. אז מוטלת על ההורים מצווה מן התורה ללמד את בנם תורה” כלומר: פסוקים וכדומה.
בשלב הבא” מוליך האב את בנו אצל מלמד תינוקות. באיזה גיל? בחז”ל מוזכר “כבן שש” כבן שבע” (ב”ב כא א). חז”ל הזכירו שני גילאים “כבן שש” ו”כבן שבע”” מדוע? במה זה תלוי? – על סמך דברי גמרא (כתובות נ א)” הסבירו הראשונים שזה תלוי במצב בריאותו של הילד. אם מצב בריאותו תקין מקדימים את כניסתו אצל המלמד – “כבן שש”” ואם הוא “כחוש” מאחרים אותה – “כבן שבע” (תוס’ שם). וכך כותב הרמב”ם: “בן שש או בן שבע – הכל לפי בוריו” (הל’ ת”ת א ו)” “מכניסין את התינוקות להתלמד כבן שש כבן שבע” לפי כוח הבן ובנין גופו” (שם” ב ב). למדנו שהכניסה לבית הספר איננה תלויה אך ורק בכישוריו הלימודיים של הילד אלא גם במצבו הגופני. הלימודים בבית הספר דורשים מאמצים גדולים” גם אינטלקטואליים וגם גופניים. ילד “כחוש” וחלש לא יעמוד בהם. למדנו מכאן שהעיקרון של נפש בריאה בגוף בריא תקף גם בקביעת סדרי הלימוד. במסגרת השיקולים החינוכיים יש לראות את “כל” הילד – לא רק שכלו ונפשו” אלא גם גופו.
למדנו עד כה על שני שלבים. א. יודע לקרוא – מלמדו פסוקי תורה “תורה ציוה…”. ב. “כבן שש” מוליך אותו אצל מלמד. הרמ”א (יו”ד רמה ח) הוסיף שלב ביניים: “ומיד שיהיה בן שלוש שנים שלימות מלמדים אותו אותיות התורה שירגיל עצמו לקרות בתורה”. כלומר” מלמדים אותו קריאה לאחר יום הולדתו השלישי. הגר”א תמה על הרמ”א: “איני מבִין שיחתו” שהרי מיד שמתחיל לדבר חייב!”. רבים התקשו בהבנת שאלת הגר”א: משיתחיל הבן לדבר” אביו מלמדו פסוקי תורה בעל פה” הרמ”א מוסיף שבגיל שלוש אביו מלמדו קריאה. תירץ הגר”מ פיינשטיין (אגרו”מ אה”ע ג יא)” שהגר”א איננו מסכים שיש גיל קבוע ללימוד קריאה. אין שלב ביניים מוגדר. החינוך בבית מתחיל מרגע שהבן מסוגל לדבר” ומכאן ואילך מתקדמים איתו בהתאם לכישרונותיו ולכוחו. לכן” אין גיל קבוע ללימוד הקריאה” לפעמים לפני גיל שלוש ולפעמים לאחריו.
יסוד חשוב למדנו מדברי הרמ”א והגר”א: הוראת הקריאה נכללת במצות לימוד תורה! כמובן – דווקא קריאת אותיות לשון הקודש.
הרמב”ם מוסיף שבכל מקרה אין מקדימים את הכנסת הילד אצל מלמד לפני גיל שש” כפי שאמר רב לרב שמואל בר שילת (שהיה מלמד תינוקות) שלא יקבל ילדים לפני גיל 6. כניסתם אצל מלמד מתחילה רק מגיל שש ומעלה” ואז “אספי להו כתורא” – תלעיט אותם כמו שמלעיטים שור (יתבאר בהמשך).
חז”ל (כתובות שם) מציינים שזהו השלב שבו הילד לומד מקרא. הוא כבר יודע לקרוא” לכן הוא יכול ללמוד מקרא מתוך הספרים עצמם” ולא רק לשנן פסוקים בודדים בעל פה. הערה מעניינת מעיר הגרש”ז מלאדי: בימים קדומים” שלשון הקודש היתה השפה השגורה בפי כל” לא היה צורך ללמד את פירוש המילים” אלא כיצד לקרוא את המילים בצורה מדויקת” כיון שהתנ”ך לא היה מנוקד” וכן קרי וכתיב” וטעמי המקרא. התלמידים שיננו בעל פה את הקריאה הנכונה בטעמיה (לכן התקלה המצויה” המוזכרת בחז”ל” היא קריאה בלתי נכונה של הניקוד אשר גורמת לשינוי במשמעות המילה). ב”טור” וב”שולחן ערוך” כבר משתקפת המציאות הגלותית” שבה לא דיברו לשון הקודש. לכן השתנו דרכי ההוראה. תפקידו של המלמד היה “להבינם”” כלומר” להסביר לילדים את פירוש המילים של פסוקי התורה. הספרים עצמם היו מנוקדים” ולא היה כל צורך לשנן בעל פה את הקריאה הנכונה (המשך בפינה הבאה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן